E-tjänster
Sköt sysselsättningsärenden på Jobbmarknads webbplats: Jobbmarknaden – E-tjänster
Via e-tjänsterna kan du
- anmäla dig som arbetssökande och ansöka om arbetslöshetsförmån,
- följa upp din jobbsökning,
- komma överens om en sysselsättningsplan och meddela hur den förverkligas,
- meddela om ändringar i din jobbsökning,
- söka dig till arbetskraftsutbildningar
- ansöka om startpeng.
Telefontjänst
Telefontjänsten i Åbo sysselsättningsområde betjänar alla kommuner i sysselsättningsområdet. Telefontjänsten är öppen:
- Mån, ons, tors och fre kl. 9.00–15.30
- Tis kl. 9.00–13.30.
Telefontjänst för personkunder: 02 262 3880.
Telefontjänst för företagskunder: 02 262 3810.
När du ringer från en mobiltelefon är priset på samtalet mobilnätsavgiften. Priset gäller även köande. När du ringer från det fasta nätet är priset på samtalet lokalnätsavgiften.
Samtalet spelas in för att dokumentera uppgifter för myndighetskrav, utredningar eller information som ges under samtalet samt vid behov för att hantera respons, officiella begäranden om redogörelse och farliga händelser.
Myndighetspartnernas telefontjänst: 02 262 3830.
Du observerar väl att myndighetspartnernas telefontjänst inte betjänar privatpersoner.
E-post
Åbo sysselsättningsområdets registrators e-postadress är: kirjaamo.tyollisyysalue@turku.fi
Uträttande av ärenden på plats
Närtjänsterna är i regel avsedda för invånare i kommunen i fråga eller kunder i närkommunerna.
Du kan vända dig till din kommun i alla frågor som gäller sysselsättningen oberoende av var din servicepunkt finns. Din egen kommun hänvisar dig vid behov vidare.
Åbobornas sysselsättningstjänster
Inlämning av dokument
Kauppatorin Monitori, Auragatan 8, 20100 Åbo: mån–ons 9–15.30, tors 9–13.30 och fre 9–15.30. Du kan lämna in dokumenten till kundservicen för sysselsättningstjänster.
Åbo stads registratorskontors postlåda, Puolalankatu 5, 20100 Åbo: dygnet runt alla tider på dygnet.
Per post: PB 355, 20101 Åbo.
Konfidentiellt meddelande
En skyddad kanal för att skicka e-post till Åbo sysselsättningstjänster. Tjänsten kräver aktivering med din egen e-postadress (se instruktionssidan). Gå till säker e-post: turva.turku.fi
Åbo sysselsättnings och företagstjänster , Monitoris servicepunkt
Auragatan 8, 20100 Åbo
Ärendehantering utan tidsbokning
- Måndag till onsdag kl. 9.00–15.30
- Torsdag kl. 9.00–13.30
- Fredag kl. 9.00–15.30
Åbo sysselsättnings- och företagartjänster, Sampotalos servicepunkt
Universitetsgatan 27a, 20100 Åbo
Ärendehantering med tidsbokning
- Måndag till fredag kl. 9.00–16.00
Navigatorn – Hjeltska huset, rådgivningshuset för unga
Gamla Stortorget 7, 20500 Åbo
- Utan tidsbokning måndag till fredag kl. 12.00–15.00
- Med tidsbokning måndag till fredag kl. 9.00–15.00
Sysselsättningstjänster i andra närtjänstkommuner
- S:t Karins: S:t Karins sysselsättningstjänster (på finska)Letala: Letalas tjänster för arbetssökande
- Lundo: Arbete och företagande i Lundo
- Loimaa (betjänar även Aura, Oripää och Pöytis): Arbete och företagande i Loimaa
- Pemar (betjänar även Sagu): Arbetskraftsservicen i Pemar
- Reso (betjänar även Nådendal, Masku, Virmo, Nousis och Rusko): Arbete och företagande i Reso
- Pargas (betjänar även Kimitoön): Pargas sysselsättningstjänster
- Nystad (betjänar även Gustavs, Pyhäranta, Tövsala och Vemo): Nystads sysselsättningstjänster
Feedback
Via feedbacktjänsten kan du ge beröm, kritik och utvecklingsförslag om sysselsättningstjänsterna. Responsen gällande sysselsättningstjänter publiceras inte. Det är inte möjligt att sköta myndighetsärenden (t.ex. avbokning av bokade tider) eller egna pågående ärenden via feedbacktjänsten. Skriv inte kontaktuppgifter eller känslig information i responsen.
UF-centret upprätthåller webbplatsen Jobbmarknaden. Du kan skicka feedback om Jobbmarknaden via tjänstens eget responsystem.
Personkunder - Ge feedback - Åbo feedbacktjänsten
Arbetsgivare, organisationer - Ge feedback - Åbo feedbacktjänsten