Turun kaupunki koordinoi kaksivuotista projektia, jossa selvitetään Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen toteuttamisen mahdollisuuksia.

Radanvarsien kunnat ovat käynnistäneet yhteistyössä kaksivuotisen lähijuna Varsinais-Suomessa -projektin, jonka tavoitteena on tuottaa konkreettinen suunnitelma Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen toteuttamiseksi.  

Turun kaupungin lisäksi hankkeessa ovat mukana Aura, Kaarina, Lieto, Loimaa, Masku, Mynämäki, Naantali, Paimio, Pöytyä, Raisio, Salo, Turku, Uusikaupunki ja Vehmaa. Kuntien lisäksi projektin ohjausryhmässä ovat edustettuina Varsinais-Suomen liitto ja Turun kauppakamari.

Lähijunaliikenne suuntautuisi Turusta Uudenkaupungin, Naantalin, Tampereen sekä Salon suuntiin. Toteutuessaan se toteuttaisi tärkeän rungon Varsinais-Suomen laajuiselle joukkoliikenteelle.

Kuvassa näkyy karttakuva, jossa näkyy Varsinais-Suomeen suunnitellut kaikki lähijunaliikenteen reitit.

Raidereformin tausta

Euroopan unioni edellyttää, että jäsenmaat kilpailuttavat julkisilla varoilla ostettavan henkilöjunaliikenteen. Suomessa tämä muutos astuu voimaan vuoden 2030 jälkeen, kun nykyinen Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välinen ostoliikennesopimus päättyy.
 
Hallitusohjelmassa uudistusta kutsutaan raidereformiksi. Sen tavoitteena on avata raidemarkkinaa ja antaa alueellisille viranomaisille mahdollisuus järjestää junaliikennettä omilla alueillaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on selvittänyt eri vaihtoehtoja uudistuksen toteuttamiseksi ja koonnut tietopohjan selvitykseen.
 

Henkilöjunaliikenne murroksessa

Valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 16.6.2025, että valtio jatkaa ostoliikenteen rahoittamista nykyisessä laajuudessa. Tämä tarkoittaa, että Varsinais-Suomeen ei ole tulossa valtion kustantamaa henkilöjunaliikennettä – poikkeuksena yöjunat.
 
Kunnilla on kuitenkin mahdollisuus hankkia junaliikennettä omalla kustannuksellaan ja osallistua valtion järjestämään kilpailutukseen. Tällöin hankittavan liikenteen palvelutason tulee olla määritelty vuoden 2025 loppuun mennessä.
 
Neuvottelut kuntien ja valtion välillä alkavat alkusyksystä 2025. Myös myöhemmin voidaan tehdä päätöksiä lisäliikenteestä, mutta silloin ne kilpailutetaan erikseen ja liikenne voisi alkaa vasta vuoden 2031 jälkeen.

Lisätietoa aiheesta

Yhteystiedot

Pauliina Forsman Erityisasiantuntija 044 7809299