Ansökan för verksamhetsbidrag
Vem kan söka bidrag?
Verksamhetsbidrag kan sökas av idrotts- och motionsföreningar och föreningar som ordnar idrott i Åbo. Bidraget är avsett för föreningar vars huvudsakliga syfte enligt föreningens stadgar är att bedriva idrottsverksamhet. Till idrott räknas till exempel tävlingsidrott samt motions- och konditionsträning.
- Bidraget förutsätter regelbunden idrottsverksamhet minst en gång i veckan under åtminstone tre månader under den föregående verksamhetsperioden. Till den regelbundna idrottsverksamheten räknar vi de perioder då kommunens idrottsanläggningar är i bruk och kan användas för verksamheten.
- Vi understöder inte idrottsverksamhet som handleds eller tränas på distans via livestream, e-post eller andra kommunikationsmedel.
I verksamhetsbidraget ingår också ett startbidrag. Vi beviljar startbidrag till sådana idrotts- och motionsföreningar som inte omfattas av de allmänna principerna för beräkning av verksamhetsbidrag. Med detta avses till exempel föreningar som har inlett sin verksamhet under samma kalenderår som de ansöker om verksamhetsbidrag eller i mitten av det föregående kalenderåret.
Vi beviljar ett startbidrag på 200 euro/förening enligt prövning av idrottsnämnden. Ansök om startpeng på samma blankett och före samma ansökningsdatum som verksamhetsbidraget. En förening i Åbo kan få startbidrag om den har registrerats som en förening via Patent- och registerstyrelsen. Startbidrag kan endast fås en gång.
När söker man verksamhetsbidrag?
Ansökningstiden för verksamhetsbidrag är varje år 18.9–31.10.
Sök bidrag för följande år på basis av uppgifterna för innevarande år. Ange en uppskattning av idrottsuppgifterna för slutåret (november och december) i ansökan.
Hur fastställs bidragets storlek?
Bidragets storlek bestäms enligt idrottsverksamhetens omfattning, målgrupp och anslaget som årligen står till förfogande. Idrottsnämnden fastställer anslaget som årligen står till förfogande. Vi riktar cirka 70 procent av anslaget till verksamhet för barn och unga under 20 år och 30 procent till verksamhet för vuxna (20 år och äldre).
Vi beräknar bidraget enligt verksamhetsuppgifterna för det föregående kalenderåret, dvs. bidraget för 2025 beräknas på basis av uppgifterna för 2024. Bidraget bestäms enligt de siffror föreningen har tagit fram. Siffran fås genom att multiplicera följande:
- antalet månader (3–12 månader) under vilka verksamhet har ordnats för åldersgruppen
- genomsnittligt antal deltagare
- viktkoefficient för åldersgruppen
| Åldersgrupp | Viktkoefficient |
|---|---|
| Barn (12 år och yngre) | 2 |
| Ungdomar (13–19 år) | 4 |
| Vuxna (20 år och äldre) | 1 |
- Tävlings-, turnerings- eller lägerdagar räknas med i gruppens genomsnittliga antal veckoträningar och meddelas inte separat.
- Grupper som upprätthålls av idrottstjänsterna eller stöds med hjälp av köpta tjänster (t.ex. Kunnon äijät, Leidit Liikkeellä eller motsvarande produkter) meddelas inte. I antalet veckoträningar meddelas inte heller de hobbygrupper som staden stöder i övergångsfasen av reformen av bidrag och prissättning av lokaler.
- I bidraget beaktas inte enskilda evenemang eller verksamhetsperioder som pågår i mindre än tre månader.
- Föreningen som söker bidrag måste ordna egen junior- och/eller vuxenverksamhet. Köp av tjänster för idrottare som är registrerade i en annan förening är inte en tillräcklig grund för bidraget.
Så här ansöker du om bidrag
-
1Fyll i ansökningsblanketten på webben
Fyll i den elektroniska ansökningsblanketten: Ansökningstjänst för bidrag
Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Mozilla eller Chrome. Blanketten kräver att du legitimerar dig.
-
2Skicka nödvändiga bilagor
Bifoga följande bilagor gällande den kommande perioden till ansökan:
- Budget
- Verksamhetsplan
Bifoga följande bilagor gällande innevarande period:
- Verksamhetsberättelse eller motsvarande
- Bokslutet (resultaträkning och balansräkning) eller motsvarande
- Verksamhets-/revisionsberättelse
- Föreningens stadgar (nya sökande och föreningar, vars stadgar har ändrats)
- Utredning om förebyggande av användningen av tobaks- och nikotinprodukter (nya sökande som ordnar verksamhet för barn och unga)
- Namnlistor för idrottsgrupper
Bilagor till namnlistan ska läggas till före utgången av ansökningstiden. Andra bilagor till ansökan kan läggas till efter att ansökningstiden har gått ut.
-
3Vänta på bidragsbeslut
Målet är att idrottsnämnden behandlar bidragsansökningarna vid sitt sammanträde i februari.
Till bidragstagaren
Utbetalning av bidraget
Vi betalar bidraget in på bidragstagarens bankkonto när de bilagor som behövs för att få bidraget har lämnats in via det elektroniska bidragssystemet och bidragsbeslutet har vunnit laga kraft.
Föreningen kan få en del av bidraget i förskott innan det egentliga beslutet om utdelning har fattats. Läs mer om att få bidrag i förskott och dess villkor nedan.
Följande idrotts- och motionsföreningar kan ta utnyttja möjligheten att ta ut bidrag i förskott:
- föreningar till vilka idrottsnämnden har beviljat minst 3 000 euro i verksamhetsbidrag under det föregående kalenderåret och
- föreningar som söker bidrag också under det aktuella kalenderåret.
Ett förskott på 50 procent av föreningens verksamhetsbidrag under det föregående kalenderåret kan betalas ut mot en återbetalningsförbindelse. Om bidraget som betalats ut i förskott är större än det slutliga verksamhetsbidraget, återkräver staden det överskjutande beloppet. Förfarandet med förskottsuttagande inleds 2.1.2025 och avslutas när idrottsnämnden har fattat ett slutligt beslut om utdelningen.
Övervakning av bidragen
Idrottsnämnden övervakar att anvisningarna för verksamhetsbidrag följs. Om en förening bryter mot anvisningarna eller medvetet meddelar fel uppgifter, ska det bidrag som staden beviljat och som eventuellt redan tagits i bruk återbetalas i sin helhet. Idrottstjänsterna kontrollerar att uppgifterna som meddelats är korrekta genom att årligen lotta ut sex föreningar för närmare granskning.