Egendomsskador
I Åbo stads daghem är det i första hand barnets vårdnadshavare som ansvarar för sin egen egendom. För att få skadestånd krävs en tydlig ansvarsgrund, och skadeståndslagen tillämpas på de fall som ska ersättas.
Om ditt barn råkar ut för en sakskada (om till exempel om en boll krossar glasögonen under en lek) ersätter staden vanligtvis skadan. Ansökan om ersättning behandlas när staden har tagit emot ansökan och daghemmets utredning om händelsen (undervisningsnämnden 25.8.1993 § 10 5113/601-93).
Åbo stads daghem ger vid behov anvisningar om hur man gör en skriftlig ansökan om ersättning.
- Barnet har handlat i strid med daghemmets anvisningar.
- Egendom har skadats vid klädställningarna.
- Egendom har skadats på väg till daghemmet.
- Barnet har frivilligt tagit med sig egendom som inte har med dagvården att göra, till exempel en mobiltelefon, en högtalare eller en kamera.
Stölder som äger rum på daghem är målsägandebrott som ska anmälas till polisen. Daghemspersonalen försöker utreda fallet också internt, men brottsanmälan ska göras av vårdnadshavaren till den skadelidande.
Enligt skadeståndslagen är ett barn skyldigt att ersätta skador som hen har orsakat på stadens, ett annat barns, daghemspersonalens eller en utomstående persons egendom.
Åbo stads frivilliga gruppolycksfallsförsäkring
Åbo stad har tecknat en frivillig gruppolycksfallsförsäkring som omfattar bland annat daghemsbarn samt skolelever och studerande. I vissa fall kan sakskador ersättas om försäkringsvillkoren uppfylls.
Denna försäkring täcker sakskador i följande situationer:
- Kläder som gått sönder vid första hjälpen.
- Kostnaderna för reparation av glasögon, hörapparater, tandproteser eller skyddshjälmar eller vid behov anskaffning av ett nytt motsvarande föremål, om föremålet går sönder på daghemmet i samband med en olycka som kräver läkarvård.
Olycksfall
Om ditt barn skadas på daghemmet kan du söka vård för barnet inom den offentliga eller privata sektorn.
- Dagvårdsenheten anmäler skadan omedelbart till försäkringsbolaget.
- Daghemmet ger dig ett försäkringsintyg från LokalTapiola som ger vårdinrättningen rätt att direkt fakturera försäkringsbolaget.
- Du kan också betala kostnaderna först själv och senare ansöka om ersättning hos LokalTapiola.
- Ytterligare information om ersättningarna får du genom att ta kontakt med LokalTapiolas servicenummer 09 453 2316.
Vid nödsituationer ska du ringa det allmänna nödnumret 112 och följa de anvisningar som ges i telefon.
Gör såhär vid olycksfall
-
1Mindre olycksfall
Bedöm situationen. De flesta mindre olyckor, såsom små sår, kan behandlas på daghemmet och genom att följa upp situationen.
-
2Behov av sjukvård vardagar kl. 8–16
Det primära vårdstället är den egna hälsocentralen.
-
3Behov av sjukvård efter kl. 16 eller under veckoslut
Det primära vårdstället är samjouren vid ÅUCS, Keramikfabriksgatan 1. Kontakta först jourrådgivningen, tfn 02 313 8800.
-
4Tandolycksfall
Vid tandolycksfall är det primära vårdstället tandkliniken vid den egna hälsostationen .