Förvaltningsstadga
Organisationsschema
Åbo stads organisationsstruktur förnyades 1.6.2025. Organisationen av verksamheterna presenteras i organisationsscheman för förvaltning, beslutsfattande och tjänster.
Koncernförvaltningen
Koncernförvaltningen svarar för styrningen och samordningen av stadens verksamhet. Den sammanför servicehelheterna och bolagen inom stadskoncernen till en fungerande helhet. Koncernförvaltningens uppgift är att se till att Åbos strategiska mål och beslut genomförs på ett enhetligt sätt inom hela stadskoncernen.
Koncernförvaltningen bereder ärenden så att stadens organ kan fatta beslut om dem och ansvarar för att besluten verkställs. Dessutom bistår koncernförvaltningen borgmästaren och kanslichefen vid ledningen av stadens förvaltning, ekonomi och verksamhet.
Koncernförvaltningen leds av kanslichef Tuomas Heikkinen. Kanslichefen är Åbo stads högsta tjänsteinnehavare och leder stadskoncernen underställd borgmästaren.
Koncernförvaltningens organisation
Till serviceområdena inom koncernförvaltningen hör strategityrning, resursstyrning och samverkande styrninig. Dessutom styr kanslichefen direkt de funktioner som gäller juridiska tjänster, stadssekreterare, ägarstyrning, intern revision samt säkerhet och riskhantering.
Vi ansvarar för ledningen och utvecklingen av stadens strategi, strategiska information och strategiska kommunikation. Vi leder verkställandet av målen i stadsstrategin och borgmästarprogrammet.
Vi ansvarar för Åbo stads
- internationellt samarbete och protokollärenden
- kommunikation och marknadsföring
- strategisk information och påverkan.
Strategistyrningen leds av strategidirektören Timo Aro.
Resusstyrning stöder koncernförvaltningen och servicehelheterna genom att bland annat förenhetliga verksamhetsmodeller och applikationer samt genom att producera aktuell information för hela staden. Resursttyrning består av sex ansvarsområden. Serviceområdet leds av ekonomidirektör Valtteri Mikkola.
Upphandlingstjänster
Vi utvecklar, styr och följer upp stadens upphandlingsprocesser i enlighet med upphandlingsstrategin. Vi konkurrensutsätter både stadskoncernen och de ekonomiska regionernas upphandlingar. Dessutom ansvarar vi för de uppgifter som ingår i inköps- och beställningsprocesser.
Upphandlingstjänsterna leds av upphandlingsdirektör Susanna Sarvanto-Hohtari.
Personaltjänster
Vi producerar Åbo stads gemensamma personalförvaltningstjänster samt utvecklar och ansvarar för arbetsgivarbilden, förhandlingsverksamheten, den centraliserade personalutvecklingen och arbetarskyddshandledningen samt anställnings- och rekryteringstjänsterna.
Personaltjänsterna leds av personaldirektör Sinikka Valtonen.
Ekonomitjänster
Vi leder och utvecklar stadskoncernens ekonomiförvaltning och ekonomiprocesser samt ansvarar för förvaltning av stadens tillgångar och skulder. Vi stöder ekonomistyrningen och ordnandet av tjänsterna.
Ekonomitjänsterna leds av ekonomidirektör Valtteri Mikkola.
Informationsförvaltning
Vi har till uppgift att producera högklassiga, säkra och kostnadseffektiva IT-lösningar för Åbo stadskoncern. Vi ansvarar för tjänster för digital utveckling, IT- och informationssäkerhetstjänster, IT-stödtjänster, underhåll och utveckling av informationssystem, utveckling av IT-kompetens samt ICT- och helhetsarkitektur.
Informationsförvaltningen leds av informationsförvaltningsdirektören Rami Savila.
Allmän förvaltning
Vi har till uppgift att producera tjänster inom dokumentförvaltningen och stödet för beslutsfattande. Dessutom erbjuder vi sekreterar- och kontorstjänster till stöd för stadens verksamhet.
Den allmänna förvaltningen leds av förvaltningschef Päivi Ahvenainen.
Vi ansvarar för samordningen av den verksamhet och de tjänster som överskrider stadens förvaltnings- och organisationsgränser så att stadsorganisationens verksamhet är effektiv och mångsidig. Vi ansvarar också för att styrningen av stadens serviceproduktion och ser till att verksamheten följer kommunallagen och de mål som staden har ställt upp. Dessutom planerar och samordnar vi service- och resursnätverk samt kundprocesser. Vi har också till uppgift att styra främjandet av hälsa och välfärd.
Samverkande styrningen leds av integrationsdirektör Minna Sartes.
Integrationsdirektör styr direkt de funktioner som gäller
- Främjande av välfärd och hälsa
- Delaktighet
- Webbtjänster
Ansvarsområden
- Hantering av tjänster och verksamhetsstyrning
- Hantering av servicenät
- Kundservice
- Kundstyrning
- Utvecklingstjänster
Ledningsgruppen
I stadens ledningsgrupp ingår förutom borgmästaren, biträdande borgmästarna och kanslichefen även direktörerna för koncernförvaltningens integrationsfunktion och gemensamma tjänster, direktörerna för servicehelheterna samt direktören för ägarstyrning och kontaktdirektören. Stadsekreterarna och borgmästarens sekreterare deltar också i ledningsgruppens möten.
Sekreterare för ledningsgruppen är den ledande stadssekreteraren Ari-Pekka Korhonen.
Ledningsgruppen har till uppgift att
- styra stadskoncernens verksamhet
- dra upp riktlinjer för ärenden som är centrala för staden
- utveckla koncernförvaltningens verksamhet och beredningen av beslutsfattandet.
Borgmästare Piia Elo, ordförande
- Född 1978
- Utbildning: PM
- Central arbetserfarenhet: Biträdande borgmästare för fostran och undervisning 2021–2025, Servicechef för Åbo yrkesinstitut 2010-2021, erfarenhet av uppdrag som verksamhetsledare och organisationssekreterare i olika föreningar.
Biträdande borgmästare för välfärd Mirka Muukkonen
- Född 1975
- Utbildning: Yrkesexamen för försäljare, trädgårdsmästare med inriktning på odling
- Central arbetserfarenhet: Biträdande borgmästare för välfärd 2023–2025, Kundservice inom handels- och köksbranschen, upphandlingstjänster.
Biträdande borgmästare för stadsmiljö Sini Ruohonen
- Född: 1984
- Utbilning: PM, tradenom i företagsekonomi
- Central arbetserfarenhet: Ordförande för stadsstyrelsen 2020–2021; verksamhetsledare för Ajatuspaja Toivo 2017–; projektforskare och doktorand / forskningsassistent, Eduskuntatutkimuksen keskus / Åbo universitet 2012–2017
Biträdande borgmästare för barn och unga Elina Rantanen
- Född 1979
- Utbildning: FD, PM
- Central arbetserfarenhet: Biträdande borgmästare för stadsmiljö 2023–2025, biträdande borgmästare för välfärd 2021–2023, Utvecklingsdirektör, Harvinaiskeskus Norio, planerare i Rinnekoti-Säätiö.
Biträdande borgmästare deltar i ledningsgruppens arbete på inbjudan.
Kanslichef Tuomas Heikkinen:
- Född 1975
- Utbildning: JK, VH
- Central arbetserfarenhet: Förvaltningsdirektör vid Åbo stad 2013-2020, ledande stadssekreterare 2010-2013, stadssekreterare 2006-2010. Sociala medier: X, LinkedIn
Ledande stadssekreterare Ari-Pekka Korhonen
- Född 1970
- Utbildning: JK, VH
- Central arbetserfarenhet: Åbo stad 1999-, jurist, sekreterare för nämnden för fastighets- och byggnadsväsendet, fastighetsjurist, stadssekreterare
Livskraftsdirektör Vesa Palander
- Född 1970
- Utbildning: DI
- Central arbetserfarenhet: Nokia 1995–2005, Jabra 2005–2007, Coloplast 2007–2008, serieföretagare 2008–.
Direktör för stadsplanering Timo Hintsanen
- Född 1959
- Utbildning: arkitekt
- Huvudsaklig arbetslivserfarenhet: stadsplaneringsdirektör i Åbo 2013-, stadsplaneringschef i Åbo 1999-2012; privata arkitektkontor och eget kontor 1984-1999
Direktör för stadsbyggnadstjänster Kimmo Suonpää
- Född 1962
- Utbildning: Ingenjör (högre YH)
- Central arbetserfarenet: Stadsbyggnadsdirektör, Åbo stad 2018–2025, teknisk direktör, Nådendals stad 2011–2018, stadsingenjör, Nådendals stad 2006–2010, stadsingenjör, Reso stad 2002–2006.
Kulturdirektör Anu Laitila
- Född 1978
- Utbildning: FM, EMBA
- Central arbetserfarenhet: Sektordirektör för fritid och välfärd, Kervo stad 2018–2023, Direktör för Finlands institut i Estland 2015–2018.
Direktör för idrottstjänster Markus Kalmari
- Född 1969
- Utbildning: GIM
- Central arbetserfarenhet: Rektor för gymnasiet Aurajoen lukio och Kerttulin lukio 2003-2013, direktör för idrottsakademiprogrammet vid Finlands olympiska kommittés enhet för toppidrott 2013-2015.
Direktör för tjänster för barn och unga Anu Parantainen
- Född 1968
- Utbildning: EM
- Central arbetserfarenhet: Åbo stad 1996-: karriärplanerare, speciallärare, projektchef, förändringsdirektör
Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen
- Född 1964
- Utbildning: PM
- Central arbetserfarenhet: Biträdande stadsdirektör 2005–2020, medarbetare för biträdande stadsdirektör 1999-2004.
Personaldirektör Sinikka Valtonen
- Född 1969
- Utbildning: PsM
- Central arbetserfarenhet: S:t Karins stad 2005-2013, Teleste Oyj 1998-2005.
Integrationsdirektör Minna Sartes
- Född 1963
- Utbildning: FM
- Central arbetserfarenhet: Direktör för fritidssektorn 2012–2021, Kulturdirektör 2005–2012.
Strategidirektör Timo Aro
- Född 1967
- Utbildning: PD
- Central arbetserfarenhet: Åbo stads forskningsdirektör 2023–2024, ledande sakkunnig för konsultbyrån för regional utveckling MDI 2018–2023, Åbo stads utvecklingschef 2011–2017, utvecklingsdirektör för Net Effect Oy 2006–2010.Född 1967
- Utbildning
Ekonomidirektör Valtteri Mikkola
- Född 1981
- Utbildning: Tradenom (YAMK)
- Central arbetserfarenhet: Ekonomi- och finansieringschef 2019, controller 2011-2018.
Kommunikationsdirektör Saara Malila
- Född 1970
- Utbildning: SVM
- Central arbetserfarenhet: Reklambyrå Zeeland 2012–2013, stiftelsen Åbo 2011 2008–2012, Yleisradio 2001–2008.
Förbindelsedirektör Karoliina Hidén
- Född 1993
- Utbildning: PK
- Central arbetserfarenhet: Specialsakkunnig inom Åbo stads intressebevakning 2022–2024, service- och utvecklingschef för riksdagsgruppen (tf.) och medarbetare till riksdagsledamoten 2020–2021, specialmedarbetare till statsministern 2019, riksdagsassistent för trafik- och kommunikationsministern 2017–2019.
Samverkande ledningsgrupper
Tre nya övergripande ledningsgrupper inledde sin verksamhet vid Åbo stad på hösten 2025. De samverkande ledningsgrupperna samlar förtroendevalda, tjänstemannaledning, experter och representanter för personalorganisationerna runt samma bord.
Den nya sammansättningen och verksamhetsmodellen innebär tvärsektoriell och gemensam planering av verksamheten och ekonomin och genomförandet av tjänsterna. Målet är att uppnå mera verkningsfulla och resurskloka resultat tillsammans och säkra att beslutsfattandet är ännu mera engagerande och effektivt.
De samverkande ledningsgrupperna
- säkrar att målen i borgmästarprogrammet framskrider
- följer upp och bedömer stadens strategiska program
- bildar en helhetsbild av omfattande teman och förutser kommande behov
- bereder ärenden tillsammans med de olika sektorerna
Ordförande i varje grupp är en biträdande borgmästare och ansvarig föredragande en representant för stadens tjänsteledning. Dessutom har man utsett fyra förtroendevalda till grupperna, 5–6 experter från tjänsteorganisationen och representanter för personalorganisationerna.
Samverkande ledningsgrupp för livskraft
- Sakinnehåll i den samverkande ledningsgruppen för livskraft är utbildning, kompetens, sysselsättning, internationalism och Åbos dragningskraft.
- Som ordförande för gruppen verkar biträdande borgmästare Sini Ruohonen och som ansvarig föredragande livskraftsdirektör Vesa Palander.
Samverkande ledningsgrupp för miljö
- Sakinnehåll i den samverkande ledningsgruppen för miljö är boende, markanvändning, hållbar mobilitet, klimat och natur.
- Som ordförande för gruppen verkar biträdande borgmästare Elina Rantanen och som ansvarig föredragande stadsplaneringsdirektör Timo Hintsanen.
Samverkande ledningsgrupp för välfärd
- Sakinnehåll i den samverkande ledningsgruppen för välfärd är helheter som berör Åbobornas välbefinnande, områdeslikvärdighet och avvecklande av segregation.
- Som ordförande för gruppen verkar biträdande borgmästare Mirka Muukkonen och som ansvarig föredragande integrationsdirektör Minna Sartes.
- Gruppens förtroendevalda beslutar, som en samverkande kommitté för välfärd, om beviljandet av bidrag som främjar Åbobornas välbefinnande
Åbo stads etiska anvisningar
Vi betonar kundorienteringen i Åbo stads verksamhet. Vi arbetar i kundserviceuppgifter i all vår verksamhet. I alla beslut och tjänster tar vi hänsyn till våra kunders behov och välbefinnande. Vi arbetar på nätverksbasis enligt principen för ”första kontakt” över organisationsgränser för att möta kundens behov. Vi utvecklar vår verksamhet och våra tjänster utifrån kundens behov och förståelse för våra kunder.
Vi förutsätter att våra avtals- och samarbetspartner och intressentgrupper som arbetar med oss följer de mänskliga rättigheterna, principerna om jämlikhet och icke-diskriminering, de grundläggande rättigheterna i arbetslivet, FN:s konvention om barnets rättigheter, FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, begränsningarna i internationellt ekonomiskt och kommersiellt samarbete samt gällande lagstiftning i sin egen verksamhet och leveranskedja. Staden samarbetar inte med sådana partner som har gjort sig skyldiga till verksamhet som strider mot dessa principer.
Vi agerar ärligt och rättvist
Som stad agerar vi öppet, ärligt och rättvist i vårt påverkansarbete och i våra samarbetsrelationer. Det innebär att vi öppet berättar om bakgrunder och mål med de ärenden vi främjar. Vi iakttar jämlikhet och respekterar allas åsikter.
Våra upphandlingar är ansvarsfulla
Vi främjar ekologisk hållbarhet i våra upphandlingar genom att betona bland annat klimat-, miljö- och livscykelverkningar, lösningar inom cirkulär ekonomi och lösningar som minskar förbrukningen av naturresurser. Vi satsar på att bekämpa grå ekonomi och ser till att det i upphandlingsavtalen finns sanktioner som gäller grå ekonomi.
Vi följer principerna för god förvaltning och gott ledarskap. Alla anställda, tjänsteinnehavare och förtroendevalda är skyldiga att känna till stadgarna, koncerndirektiven och anvisningarna som gäller stadens verksamhet samt sina egna uppgifter.
Vår personal förbinder sig att agera i enlighet med de föreskrifter och anvisningar som utfärdats. De förtroendevalda och cheferna visar genom sitt exempel hur de själva agerar i enlighet med överenskomna anvisningar och regler och hur de vid behov ingriper i missförhållanden. Ledningen genomför en intern kontroll för att förebygga och upptäcka oegentligheter. Personalen rapporterar misstänkta oegentligheter och förseelser till sin chef. Det är var och ens ansvar att ingripa i verksamhet som strider mot etiska principer.
Vi kännetecknas av ett gott och högklassigt ledarskap
Stadens ledning förväntas agera ansvarsfullt och exemplariskt. Vårt ledarskap fokuserar på öppen kommunikation, öppet samarbete och beslutsfattande till förmån för stadsborna.
Vi säkerställer en säker och hälsosam, jämlik och mångformig arbetsmiljö för vår personal, fri från diskriminering av alla slag.
Vi tolererar inte mobbning, könsrelaterade, rasistiska eller sexuella trakasserier eller annat osakligt beteende i någon form på stadens arbetsplatser. Anvisningen ”Gott bemötande på Åbo stads arbetsplatser” fastställer metoderna för att ingripa i osakligt bemötande på arbetsplatser.
Allvarliga handlingar på fritiden som strider mot etiska principer kan leda till påföljder.
Vi diskriminerar inte någon
I beslutsfattandet och i produktionen av tjänster följer vi jämlikhetsprincipen. Ingen får diskrimineras på grund av kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller andra liknande faktorer. Staden har en jämställdhets- och likabehandlingsplan som godkänts av fullmäktige. Den vägleder till icke-diskriminerande bemötande av kunder och personal i alla situationer.
Vi tolererar inte några rasistiska och främlingsfientliga gärningar. Åbo fullmäktigegruppers åtagande mot rasism som ingår i borgmästarprogrammet förbinder fullmäktigegrupperna och deras medlemmar. Dess principer lämpar sig också väl för verksamheten i hela staden.
Vi hanterar uppgifter med omsorg
Vi hanterar uppgifter om invånare, kunder och intressentgrupper omsorgsfullt i enlighet med de bestämmelser som gäller för dem, med respekt för integriteten. Vi skyddar systemen väl och hanterar stadens egna uppgifter på ett säkert sätt.
Vi agerar i enlighet med målen för hållbar utveckling
Som stad har vi förbundit oss till principerna för hållbar utveckling. I all vår verksamhet tar vi hänsyn till miljöverkningar och främjar ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Vi genomför FN:s mål för hållbar utveckling på ett övergripande sätt och följer upp, rapporterar och informerar om hur de uppfylls.
Vi är noga med att sköta vår ekonomi
Vid skötseln av ekonomin är vi öppna och ansvarsfulla. Vi följer noggrant upp hur stadens medel används och tar hänsyn till de ekonomiska konsekvenserna på lång sikt i beslutsfattandet.
Vi sköter stadens ekonomi på ett ansvarsfullt, hållbart och produktivt sätt för att trygga invånarnas tjänster och göra staden till en konkurrenskraftig plats för företag även i framtiden.
Med korruption avses missbruk av makt och inflytande, olaglig, klandervärd och oetisk verksamhet.
Vi främjar transparens i all vår verksamhet och ekonomi för att förebygga korruption och mutande. Vi tillåter inte personlig vinning, missbruk eller brottslig verksamhet i stadens verksamhet. Vi utreder och vidtar rättsliga åtgärder vid behov om oegentligheter uppstår.
Vi iakttar regleringen gällande gåvor
Vi varken kräver, accepterar eller tar emot gåvor, gästfrihet eller någon annan förmån varmed man påverkar eller försöker påverka vårt beslutsfattande eller verksamhet i ett anställningsförhållande. Vi har alltid rätt och möjlighet att tacka nej till en gåva eller annan förmån. Vi agerar ärligt och uppriktigt.
Vi känner till stadens anvisningar om mottagandet av gåvor, resor som finansierats av utomstående instanser samt andra ekonomiska förmåner. Cheferna ska se till att alla är förtrogna med dem.
När det gäller gästfrihet och givande av gåvor följer vi rimlighetsprincipen. All vår verksamhet tål utomstående granskning.
Våra bisysslor står inte i strid med våra skyldigheter
Vi undviker verksamhet eller bisysslor som kan stå i strid med våra skyldigheter gentemot staden. I enlighet med stadens anvisningar informerar vi dig om våra eventuella bisysslor så att det inte uppstår någon konflikt mellan huvudsysslan och bisysslan.
Vi beviljar inte tillstånd för en bisyssla eller vi kan förbjuda en bisyssla om tjänsteinnehavaren blir jävig, bisysslan äventyrar förtroendet för likabehandling eller är konkurrerande till sin karaktär.
Vi agerar rätt när vi är jäviga
Vi följer förvaltningslagens bestämmelser om jäv för tjänsteinnehavare, kommunanställda och andra förtroendevalda. Om jäv för fullmäktigeledamöter har föreskrivits i kommunallagen. Om en person har ett sådant förhållande till ärendet eller parterna att det äventyrar hens opartiskhet, är hen jävig. En jävig person avgör i första hand själv om hen är jävig och om hen ska meddela om detta.
Som tjänsteinnehavare eller förtroendevald lämnar vi vid behov en redogörelse för bindningarna enligt 84 § i kommunallagen till revisionsnämnden som övervakar att anmälningsskyldigheten iakttas och tillkännager redogörelserna för fullmäktige. Staden för ett register över bindningarna i det allmänna datanätet.
Vi bekämpar grå ekonomi
Med grå ekonomi avses en verksamhet av en organisation eller en person där lagstadgade skyldigheter försummas för att undvika betalning av skatter och andra lagstadgade avgifter eller för att få grundlösa återbäringar.
Vi bekämpar grå ekonomi effektivt och förväntar oss att våra avtalspartner gör detsamma. Vi arbetar tillsammans med skattemyndigheten och Konkurrens- och konsumentverket för att utrota grå ekonomi.
Rapporteringskanal
Åbo stad använder en rapporteringskanal i enlighet med Visselblåsarlagen (1171/2022: Åbo stads rapporteringskanal. Anmälningar som kommer in via rapporteringskanalen behandlas av en utvärderingsgrupp i enlighet med stadsstyrelsens beslut 20.3.2023, § 106.
Vem som helst kan göra en anmälan anonymt via rapporteringskanalen.
Utvärderingsgrupp för etisk verksamhet
Åbo stads utvärderingsgrupp för etisk verksamhet sammanträder vid behov för att tolka etiska frågor. Gruppen sammankallas av kanslichefen. I utvärderingen deltar personaldirektören, kommunikationsdirektören och kontaktdirektören.