För yrkesmusikern, kulturvännen och, som han kallar sig själv, Åbo-patrioten Petri Tulonen är det nya musikhuset ett viktigt projekt. Fuga hjälper Åbo filharmoniska orkester att utvecklas och växa. För kulturlivet i Åbo kommer musikhuset att vara en vitamininjektion.

Turun filharmonisen orkesterin viulisti Petri Tulonen
Åbo filharmoniska orkesters violinist Petri Tulonen.

 

Liksom i den lokala bollklubbens målsång ljuder fiolen också i Petri Tulonens liv, och att vara Åbobo spelar en stor roll. Tulonen började spela fiol redan som åttaåring i musikklasserna i Puolalan koulu och fortsatte sin hobby vid Turun musiikkiopisto (Åbo musikinstitut). Han utexaminerades som violinlärare från Åbo konservatorium. Tulonen fick fast tjänst i filharmoniska orkesterns andra violinsektion år 1995 och på samma plats spelar han fortfarande.

För en musiker som gått den långa vägen är det nuvarande konserthuset bekant som arbetsplats men även från barndomens uppträdanden. Han känner alltså byggnaden och dess begränsningar och utmaningar.

Det är en fin byggnad men tyvärr har tiden gått den förbi. Den tjänar inte längre tillräckligt bra sitt ändamål, varken ur musikernas eller publikens synvinkel, säger Tulonen.

De största utmaningarna i det nuvarande konserthuset är dess akustiska förhållanden och att det är för litet. Byggnaden och dess sal är planerade under en tid då orkestern hade 27 musiker. Nuförtiden har den 74 musiker och målet på längre sikt är att växa till en fullstor symfoniorkester med cirka etthundra musiker. I den nuvarande salen kan man inte uppnå detta mål.

Det är redan nu för mycket ljud på scenen varför vi till exempel blir tvungna att använda hörselskydd då vi spelar. Med tanke på slutresultatet är det självfallet inte den bästa möjliga lösningen eftersom det då är svårare att uppfatta de olika nyanserna i musiken.

Enligt Tulonen är inte heller orkesterns inre kontakt och kontakten med kapellmästaren tillräckligt bra i den nuvarande salen. Dessutom borde musikerna kunna anpassa sitt eget spelande till de övriga orkestermedlemmarnas spelande utan att gissa sig fram, och kapellmästaren borde höra orkestern på samma sätt som publiken. Nu uppfylls inte dessa krav.

Goda arbetsförhållanden skapar nya möjligheter

Hurdant är då ett bra musikhus ur orkesterns och musikerns synvinkel? Enligt Tulonen ett sådant som hjälper orkestern att lyckas och utvecklas. Arbetsförhållandena bör vara i sin ordning både på scenen och bakom den.

I Fuga möjliggör de rätta scenförhållandena i huvudsalen att orkesterns samarbete utvecklas. Det hur vi kan positionera oss, höra och se varandra och vara i kontakt med varandra påverkar spelandet. När allt detta är i balans är det också enkelt att spela tillsammans, säger Tulonen.

En förbättring från det tidigare är också övningsutrymmena i Fuga, vilka det kommer att finnas rejält flera av än i jämförelse med nuläget.

Färdigställandet av Fuga medför lättnader i musikernas vardag i och med de flera och bättre övningsutrymmena, både för enskilt bruk och övning i grupp. I Fuga strävar man också efter att förverkliga övningsutrymmenas akustik så att den stöder övandet och skyddar hörseln.

Goda förhållanden hjälper orkestern att bjuda publiken på bästa tänkbara upplevelser. Detta är huvudsaken enligt Tulonen.

Det viktigaste är ju att produkten är i skick och publiken trivs. Nu får vi en byggnad på toppnivå med akustik i världsklass och där även allt annat är av bästa möjliga kvalitet. Detta kommer säkert att förmedlas till Fugas kommande besökare.

Att man hört musikerna berättar för sin del om planerarnas höga ambitionsnivå.

Violinist Petri Tulonen

Orkestern har fått säga sitt också vid planeringsbordet

Tulonen berättar att man hört musikernas i Åbo filharmoniska orkester åsikter och synpunkter i de olika planeringsskedena av Fuga.

– Vid worskshop-tillställningarna har man presenterat den tidpunktens planer för oss, vilka vi har fått kommentera. Det har varit fint att märka att dessa kommentarer faktiskt också har beaktats vid planeringen. Att höra oss musiker berättar för sin del om planerarnas höga ambitionsnivå och seriösa inställning till sitt arbete.

Ambition krävs det minsann av planerarna. Tulonen påminner att det är fråga om ett på alla sätt unikt projekt.

– Alla förstår säkert inte ännu vilket fint och unikt objekt Fuga är. Det finns inte alltid något gammalt som kan utnyttjas som stöd för planeringen eftersom inte heller konserthusen är likadana sinsemellan. Jag har dock mycket stort förtroende för planeringsteamet.

Stor betydelse för kulturlivet i Åbo

Tulonen tror att Fuga kommer att ha långtgående verkningar, både för den filharmoniska orkestern och för Åbos kulturliv i vidare bemärkelse.

Orkesterns rekryteringsmöjligheter förbättras då vi kan erbjuda musikerna en konsertsal av högsta kvalitet. De goda förhållandena intresserar säkert kapellmästare, solister och övriga gäster. Ett bättre utbud producerar å sin sida mera intresse. Jag tror att Fuga kommer att ge upphov till en positiv spiral.

Vid planeringen av Fuga har den akustiska musiken haft högsta prioritet, men byggnaden erbjuder flotta ramar även för annan musik och många slags evenemang. Dessutom möjliggör huvudsalen med sitt orkesterdike uppförandet av scenkonstverk under akustiska förhållanden, även om det inte är fråga om ett operahus.

Fugas goda kvalitet och mångsidiga utbud kommer säkert att sätta fart på människorna när det gäller att besöka kulturaktiviteter. Till exempel den nedgång i besökarantalet som corona medförde för filharmoniska orkestern har redan nu börjat återhämta sig, men i och med det nya musikhuset kommer salarna säkert att vara utsålda igen, säger Tulonen.