Hållbar mobilitet är en del av Åbo stads koldioxidneutralitets- och klimatmål som man strävar efter att uppnå före år 2029.

Hållbar mobilitet i Åbo

Under 2030-talet strävar Åbo stad efter ett helt och hållet koldioxidneutralt transportsystem vilket ökar invånarnas välbefinnande och hälsa samt möjliggör en trygg mobilitet för alla grupper av människor. Främjandet av hållbar mobilitet gör också staden mera levande och lockande.

Åbo är med sina fler än 200 000 invånare Finlands sjätte största kommun och tredje största stadsregion, vilket innebär att också mobiliteten och trafiken är betydande fenomen i all sin mångformighet. Åbo och dess centrumregion växer kraftigt. 

Främjandet av en hållbar stadsmobilitet styrs i Åbo av planen för hållbar mobilitet i städer, Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP). Planens mål är att Åbos trafikmiljö och servicenät lockar alla att röra sig på ett tryggt, hälsosamt och hållbart sätt före år 2030. Målet är att 66 % av resorna görs med hållbara färdsätt, såsom gående, cyklande eller med kollektivtrafik.

Plan för hållbar mobilitet i städer (på finska)

Hållbar stadslogistik

Som en del av Åbos koldioxidneutralitetsmål bör man också inom stadslogistiken utveckla nya verksamhetsmodeller för att minska trafikens utsläpp. Den fortlöpande tillväxten av näthandeln och plattformsekonomin samt ökningen av paket- och kurirleveranser kräver åtgärder av staden med vilka man kan hantera och organisera varutrafiken i centrum så smidigt som möjligt.

Stadslogistiken styrs av Planen för hållbar stadslogistik, Sustainable Urban Logistics Plan (SULP). 

Plan för hållbar stadslogistik (på finska)

Läs mera om stadslogistik:

Kestävä kaupunkilogistiikka | Turku.fi (på finska)

Utvecklande av cykling i Åbo

Åbo är till sin storlek och stadsstruktur idealisk för cykling: över 90 % av Åboborna bor på ett cykelavstånd som är kortare än 30 minuter från Salutorget.

Utvecklingsprogrammet för cykling i Åbo 2029 stöder stadens mål att vara koldioxidneutralt före år 2029. I centrum av programmet finns en ökning av cykling och gång med 2 % årligen samt en förbättring av trafiksäkerheten. Cykling ses förutom som miljövänligt också som ett hälsosamt sätt att röra på sig som livar upp staden.

Man strävar efter att uppnå målen genom att utveckla ett täckande och högklassigt cykelnät. En förbättring av ledernas smidighet och trygghet, åtskiljande av fotgängare och cyklister samt planering av trygga korsningsarrangemang är centrala åtgärder. Vinterunderhållet effektiveras och cyklingsförhållandena förbättras också med ytbeläggningar. Dessutom satsar man på cykelparkering, stadscykelsystemet och service för cyklister såsom servicepunkter och skyltar. 

I programmet har man fastställt 10 spetsåtgärder som genomförs under fem års tid. Till dessa hör bland annat:

  • Förenhetligande av nätverket
  • Förbättring av kvalitetskorridorerna
  • Effektivering av vinterunderhållet
  • Utveckling av cykelparkeringen
  • Etablering av stadscyklarna (fölläri) 

Utvecklingsprogram för cykling i Åbo 2029 (på finska)

Uppföljning och utvärdering av cyklingen

Man följer regelbundet upp invånarnas erfarenheter och åsikter. I cyklingsbarometern reder man ut invånarnas inställning beträffande cyklingens främjande och de cyklande invånarnas uppfattning om cyklingsförhållandena och cyklingens kvalitet i Åbo. Resultaten utnyttjas i cyklingens utvecklingsarbete.

Cyklingsbarometrar (på finska)

Nainen pyöräilemässä keväisessä jokirannassa, taustalla näkyy ihmisiä kävelemässä ja juoksemassa. (Foto: Suvi Elo)

Utveckling av gång och vistelse

Åbos vision för år 2029 är ett stadsrum som är fungerande, tryggt, lockande och trivsamt för alla och planerat på gåendets och vistelsens villkor. Främjandet av gång som rörelsesätt minskar trafikens klimat- och miljöpåverkningar eftersom gång är ett hållbart, tyst och utsläppsfritt färdsätt.

Stadsborna uppmuntras att använda stadsrummet aktivt och mångsidigt. Åbos program för gång och vistelse fastställer stadens mål för utvecklingen av gång och vistelse för år 2029. Med programmet strävar man efter att minska hindren för gång och vistelse. 
Programmet har tre mål 

  • Planering som beaktar gång och vistelse
  • Trivsamma och säkra rutter året om
  • Kultur som uppmuntrar till gång och vistelse

I utvecklingsprogrammet har man fastställt 11 åtgärder med vilka man främjar gång och vistelse. Bland dessa finner man bland annat en förbättring av vinterförhållandena sett ur gångens och vistelsens synvinkel, en ökning av miljöer för vistelse och stadsgrönska samt en förbättring av övergångsställenas säkerhet och framkomlighet.

Utvecklingsarbetet grundar sig på ett brett samarbete med stadens olika branscher, invånarna, företagen och organisationerna. Man följer bland annat med främjandet av gång och vistelse med trafikräkningar och barometrar.

Kaksi naista kävelee lähellä jokirantaa, taustalla näkyy kukkivia kirsikkapuita. (Foto: Suvi Elo)

Åbos utvecklingsprogram för gång och vistelse (på finska)

Bekanta dig med utvecklingen av trafik och mobilitet i Åbo

Åbo stad utvecklar lösningar för hållbar mobilitet. Ett hållbart mobilitetssystem består av flera olika lösningar som stöder varandra. Sådana är till exempel utvecklandet av elektrisk trafik, digitala lösningar, sambruksfordon, främjandet av cykling samt mobilitet som service-verksamhetsmodellen.