I Lundo tror man på smidiga företagstjänster ansikte mot ansikte. Man vill svara snabbt på företagarnas behov. Reformen av arbets- och näringstjänsterna förde också arbetsförmedlings- och rekryteringstjänsterna till samma palett.
I Lundo satsar man på att möta företagarna. Förra året betjänade företagsserviceteamet cirka 1 800 företag. Man besökte över tusen företag och ringde ensamföretagare.
Företagsservicechef Mika Stepanoff åker runt till stadens företag med företagstjänsternas husbil. Han frågar om nyheter och om man behöver stöd eller hjälp till exempel i anslutning till tillväxt, investeringar eller rekryteringar. På samma sätt dryftar man utmaningar och sparrar företagen att klara av dem.
Stepanoff besöker ofta företagarna utan att boka tid. Ibland blir besöket en snabb hälsning, men ofta vill företagarna prata. Enligt Stepanoff är det a och o att träffa företagarna personligen.
– På så sätt ökar förtroendet för oss, tröskeln att ta kontakt sänks och det är lätt att prata om saker och ting.
Texten fortsätter efter bilden
Ännu smidigare service
Från och med början av året har Lundo också ordnat stadens sysselsättningstjänster. Enligt sysselsättningsdirektör Heidi Mansikka är det nu ännu lättare för företagare att få även arbetsförmedlings- och rekryteringstjänster.
Stadens företags- och sysselsättningstjänster har ett nära samarbete. Företagsrådgivarna förmedlar företagarnas behov av arbetstagare till experter på sysselsättningstjänster. De känner till de arbetslösa arbetssökandenas situation väl och söker snabbt lämpliga kandidater.
– Om de inte hittar någon arbetstagare i Lundo kollar de också hur det ser ut i det övriga sysselsättningsområdet. Så smidig service har inte tidigare varit möjlig här i Lundo, säger Stepanoff.
Mansikka gläder sig också över att Lundo stad i och med reformen av arbets- och näringstjänsterna själv beslutar om anslagen för startpeng och lönesubvention. Tidigare har de alltid tagit slut mitt under året, men nu är resurssituationen god.
– Jag tror att beslutsfattarnas vilja är densamma även i fortsättningen, eftersom de är de mest effektiva sysselsättningsåtgärderna.
Sammanför experter
Stepanoff är också verkställande direktör för Innovationscampus i Lundo. Idén med campuset är att samla alla tjänster som en företagare behöver. Nätverket omfattar bland annat läroanstalter i Åboregionen, Lundo stads tjänster, finansieringstjänster, personalserviceföretag och företagarföreningar.
Företagstjänsterna i Lundo utvecklas på många sätt. I ett projekt har man ringt stadens alla ensamföretagare. Tanken är att få industriföretag och ensamföretagare inom hantverk att hitta varandra i det regionala underleverantörsnätverket.
– Vi håller på att skapa en avgiftsfri, webbläsarbaserad tjänst som synliggör vilken kompetens det finns inom detta område. Förenklat är detta Tinder för industrin och ensamföretagare, summerar Sepanoff.
Inom företagstjänsterna bygger man också en tillväxtstig för nya företagare. Den färdiga stigen stöder också arbetslösa arbetssökande som överväger att bli företagare.
– Man stöttar och kontaktar en ny företagare varje år i fem års tid, berättar Stepanoff.
Texten fortsätter efter bilden
Önskemål om lättnader i regleringen
I sin helhet är Heidi Mansikka nöjd med reformen av arbets- och näringstjänsterna. Nu kan sysselsättningstjänsterna i Lundo ordnas lika smidigt och människonära som företagstjänsterna.
I framtiden kommer Mansikka och Stepanoff att fortsätta satsa på flexibla och smidiga tjänster. De ser både statens stelbenta IT-system och den onödigt stränga lagstiftningen för kundtjänstpersonal som utmaningar.
Mansikka betonar att kommunerna har stark motivation att få ordning på sysselsättningsfrågorna och stärka sin livskraft. I kommunerna följer man indikatorerna för sysselsättningen och näringslivet mycket noggrant.
– Jag hoppas att kommunsektorn får ännu mer ansvar. Till exempel kunde UF-centrets roll vara mer stöttande för oss och gemensamt utvecklande med oss, vilket den inte har varit.