Impivaara simhall är ett trivsamt center som erbjuder mångsidiga utrymmen för simning, vattengymnastik och -sport samt motion. I Finlands största simhall simmar och motionerar man nästan året om. De som ansvarar för att allt detta skall gå smidigt är den kunniga personalen.
Till de bekanta ansiktena i Impivaara simhall hör tre professionella med lång erfarenhet: den ansvariga vattenmotionsinstruktören Susanna Vuori, idrottsinstruktör Samuli Hovi och kundtjänstsekreterare Hanna Jokinen.
Samuli har arbetat i staden redan i 13 år. Hanna har arbetat i staden i cirka 25 år, av vilka tre i Impivaara. Susanna å sin sida firar sin 30-åriga karriär inom motionstjänsterna. Alla har trivts på sitt arbete länge – vilket inte är något under eftersom simhallens vardag är intressant.
- I Impivaara simhall kan du njuta av åtta bassänger och hålla på med mångsidig vattenmotion.
- I Impivaara ordnar man också vattengymnastik, simskolor och ledd motion.
tfn 02 262 3588
Impivaara simhall
Mötena med kunderna utgör arbetets sötma
Badsäsongerna för med sig livliga dagar och brådskande stunder. Trots att man har många kunder trivs man i Impivaara.
– Vi önskar att kunderna upplever att de är välkomna, berättar Hanna.
Kunderna ger ofta respons och kommer ihåg att tacka personalen för hjälpen.
– Kunderna är härliga – jag har någon gång till och med fått ett tackkort eller choklad, minns Hanna.
– Mötena med kunderna är nästan alltid glada stunder och man utbyter ofta nyheter, vi kan vara dagens enda sociala kontakt för kunden, berättar Susanna.
– Arbetets sötma utgörs av att vi dagligen möter olika kunder. Arbetet är tillräckligt mångsidigt eftersom vi rör på och instruerar kunder från spädbarn till åldringar, tillägger Samuli.
Servicearbetet tillhör vardagen
Hallens arbetsdagar börjar tidigt – badvakten anländer före klockan sex på morgonen för att göra i ordning utrymmena. Arbetsdagen består av övervakning, instruerande och upprätthållande av renlighet.
– Driftteknikerna dammsuger bassängernas bottnar, tar vattenprover och granskar apparaterna, beskriver Samuli.
– Badvakten deltar också i servicearbetet och kontrollerar bland annat hoppavsatsernas skick.
Kunderna ser endast en bråkdel av personalens arbete.
– Vi tidsplanerar och planerar motionslektioner, vi servar redskap och löser tekniska problem, räknar Susanna upp.
Till arbetet hör också att sortera hittegodset. I simhallarna tar man till vara rikligt med glömda föremål som man kan fråga efter i kassan. Badleksakerna för man efter tre veckors förvaring till barnbassängen som låneleksaker.
– Arbetstagarna i Impivaara har god sammanhållning – humorn är närvarande varje dag, säger Hanna.
Man tar arbetskamraterna i beaktande med små gester, såsom att koka kaffe. Då skiftet byter går man igenom dagens viktigaste arbetsfrågor.
Säkerheten utgör grund för allting
Simhallens arbetstagare skapar en trygg miljö. När även kunderna kan följa reglerna är det tryggt för alla att simma.
– Vid bassängen finns minst två badvakter som håller ett öga på och går runt vid bassängerna, berättar Susanna.
Personalen utbildar sig regelbundet. Man bereder sig också för situationer där det behövs första hjälp, eftersom räddningssituationer är en del av vardagen.
– Överraskande ofta överskattar också vuxna sin simkunnighet vilket kan orsaka farliga situationer, berättar Susanna.
Hon önskar att även de vuxna skulle uppdatera sin simkunnighet. Utöver motionstjänsterna ordnar simklubbarna och -föreningarna simskolor som riktar sig till vuxna.
Den trygga och trevliga miljön i Impivaara får dem som gillar att simma och motionera att komma tillbaka gång på gång.
– Här möts, motionerar och trivs man, sammanfattar Samuli.
– Vår uppgift är att sköta om att kunderna kan koncentrera sig på sitt välbefinnande och att röra på sig, tillägger Hanna.
TEXT: ANN-MARIE UNKURI
BILDER: HEIKKI RÄISÄNEN
Artikeln har publicerats på finska i Åboposten 2, 2025.