Lasten ja nuorten ajatuksia ja kokemuksia kuullaan Turussa Skididialogeissa, jotka ovat rakentavan keskustelun menetelmiä lasten ja nuorten osallistamiseksi. Syksyllä 2024 keskustelun aiheina olivat hyvinvointi, perustaidot ja turvallisuus.
Lasten ja nuorten ääni kuuluviin
Lasten ja nuorten ajatuksia ja kokemuksia on kuultu syksyllä 2024 Skididialogeissa. Kyseessä on rakentavan keskustelun malli, jonka tarkoituksena on luoda yhteistä ymmärrystä erilaisista aiheista, mahdollistaa tasavertainen keskustelu ja tarjota mahdollisuus vaikuttaa. Skididialogi on Lahden kaupungin kehittämä menetelmä, joka pohjautuu Erätauko-keskusteluun.
Syksyllä järjestettyjen Skididialogien aiheina olivat hyvinvointi, perustaidot ja turvallisuus. Keskusteluja järjestettiin kymmenen kappaletta ja niihin osallistui yhteensä 177 oppilasta ja kouluissa työskentelevää aikuista lähes kaikista Turun ala- ja yläkouluista. Skididialogeissa päästiin juttelemaan esimerkiksi siitä, mikä tekee turvallisen tai turvattoman olon koulussa, millainen työrauha omassa koulussa on ja mitkä asiat innostavat lukemaan.
Kaikki osallistujat ovat samanarvoisia
Jokaisessa Skididialogissa oli 14–23 osallistujaa. Osallistujamäärä rajattiin noin 25 henkeen, jotta keskustelua syntyy, mutta kaikilla osallistujilla on kuitenkin mahdollisuus päästä ääneen ja kertoa kokemuksistaan ja ajatuksistaan. Ohjaaja johdatteli alussa keskusteluun ja puheenvuoron sai viittaamalla.
– Tarkoitus on, että muiden mielipiteisiin suhtaudutaan kiinnostuneesti ja ymmärryksellä. Keskustelut ovat luottamuksellisia eli esimerkiksi kirjuri kirjaa keskustelua siten, ettei yksittäisiä osallistujia voi tunnistaa jälkikäteen, kertoo Skididialogit ohjannut projektikoordinaattori Emil Kusnetsoff.
Skididialogeissa kaikki keskustelijat ovat samanarvoisia ja kaikkien mielipiteitä kuunnellaan. Keskustelun lopuksi oppilaat kehuivat, että Skididialogiin oli kivaa osallistua.
– Jännitti tulla, mutta tää olikin ihan rentoa, kuvaili yksi osallistujista.
Uusia oivalluksia kaupungin kehittämiseen ja omaan kouluun
Syksyn Skididialogit järjesti Kaikil’ hyvä opintie -hanke, jonka tavoitteena on koulusegregaation vähentäminen. Oppilaiden keskustelujen avulla haluttiin täydentää tietoa, joka on saatu kaikkien kouluasteiden henkilöstölle järjestetyistä ryhmäkeskusteluista.
– Skididialogien avulla kuulimme uusia näkökulmia sekä saimme myös vahvistusta asioille, joita on noussut aiemmin esille. Hyödynnämme keskusteluja esimerkiksi koulusegregaation vähentämisen tiekartan muokkaamisessa, kertoo Emil Kusnetsoff.
Keskustelujen teemat koottiin yhteistyössä muiden lapsiin ja nuoriin liittyvien hankkeiden kanssa. Tämän ansiosta samojen Skididialogien huomioita voidaan käyttää laajemminkin kaupungin kehittämisessä.
Uusia oivalluksia ja ajatuksia saivat myös keskustelun osallistujat. Skididialogin päätteeksi oppilaat kertoivat saaneensa esimerkiksi innostusta lukemiseen sekä ideoita oman koulunsa toiminnan kehittämiseksi.
Hyviä kokemuksia rakentavasta keskustelusta
Syksyn Skididialogit eivät olleet ensimmäinen kerta, kun menetelmää on hyödynnetty Turussa. Keväällä 2023 Koulusegregaation vähentäminen Turussa -hankkeessa kuultiin oppilaita ja koulujen henkilökuntaa yhteisöllisyyteen, kouluviihtyvyyteen ja koulujen vetovoimaan liittyvistä aiheista. Skididialogit saivat kiitosta ja koulut osallistuivat niihin innokkaasti.
– Hyvät kokemukset kannustivat käyttämään menetelmää uudestaan. Lasten sivuuttaminen heitä koskevissa asioissa on valitettavan helppoa. Lapsia ja nuoria koskevissa asioissa on tärkeä kuulla myös heitä itseään, perustelee Kusnetsoff.
Lasten ja nuorten lisäksi rakentavan keskustelun menetelmiä on hyödynnetty myös aikuisten kanssa. Lasten ja nuorten arjessa mukana olevia aikuisia kuultiin samana vuonna alueellisissa Erätauko-keskusteluissa Halisissa ja Varissuolla. Niissä koulujen ja varhaiskasvatuksen henkilökunta, vanhemmat, alueen eri toimijat sekä kaupungin työntekijät pääsivät juttelemaan rakentavan keskustelun hengessä samoista aiheista.