Turku ja saaristo kansainvälisessä nosteessa: tänä vuonna medioissa miljoonayleisöt

Turusta julkaistuja kansainvälisiä artikkelja, joista on tehty koontikuva.

Turku ja saaristo ovat olleet tänä vuonna kansainvälisessä valokeilassa ennennäkemättömällä tavalla. Monet maailman tunnetuimmista ja merkittävimmistä medioista ovat vierailleet alueellamme ja kertoneet Turun ja saariston vetovoimasta yleisölleen.

Turussa ja saaristossa on vieraillut tänä vuonna noin 50 kansainvälistä median edustajaa ja vaikuttajaa Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Saksasta, Ruotsista ja aina Hongkongista saakka. Heidän tekemänsä jutut ovat tavoittaneet yhteensä kymmeniä miljoonia lukijoita ja katsojia.

Mediavierailut alueelle on toteutettu pääosin Visit Turku Archipelagon ja Visit Finlandin yhteistyönä. Vierailujen tavoitteena on esitellä saaristoa ainutlaatuisena matkailukohteena ja tehdä tunnetuksi Turkua. 

– Turkua ja Turun saaristoa tarjotaan kansainväliselle medialle ja vaikuttajille meidän toimestamme aloitteellisesti ympäri vuoden, nostaen Turun gastronomista tarjontaa, rikasta historiaa, rennon ainutlaatuista paikallista elämäntapaa sekä tietenkin kaunista saariston luontoa, summaa kansainvälisestä markkinoinnista ja PR-työstä vastaava johtaja Heli Jimenez Visit Finlandilta.

Tähtihetkillä miljoonien kohdeyleisöt 

– Mediavierailujen saaminen alueellemme on pitkäjänteistä työtä. Tänä vuonna voimme olla erityisen tyytyväisiä, sillä alueemme on kiinnostanut lukuisia huippumedioita, kertoo Visit Turku Archipelagon viestintä- ja pr-päällikkö Heli Nieminen.

Vuoden kohokohtiin kuuluu esimerkiksi amerikkalaisen CBS-kanavan vierailu Turussa ja saaristossa. CBS:n suorat lähetykset Turusta ja sen tekemä, Coolcation-trendiä käsittelevä uutisjuttu ovat tavoittaneet yhteensä lähes neljä miljoonaa katsojaa,

Myös arvostetut brittiläiset mediat The Times, The Independent, Metro ja Condé Nast Traveller ovat esitelleet tänä vuonna Turkua ja saaristoa tuoden esille niin kulttuurielämää, arkkitehtuuria kuin merellisiä elämyksiä ja ruokakulttuuriakin.

Yli 11,5 miljoonaa lukijaa verkossa kuukaudessa tavoittava The Times otsikoi Turusta kertovan juttunsaFinland’s offbeat third city — with 40,000 islands in its backyard eli Suomen omaperäinen kolmas kaupunki – jonka takapihalta löytyy 40 000 saarta. 

– The Timesin jutusta on tullut aivan valtavasti palautetta joka suunnalta, ja se on huomattu laajalti myös kansainvälisesti. Lisäksi luimme suurella ilolla Metron toimittaja Sophie-May Williamsin juttua, jossa hän rohkaisee lukijoita unohtamaan Kreikan ja muut perinteiset lomakohteet ja kokeilemaan niiden sijaan saarihyppelyä saaristossamme, sanoo Nieminen.

The Timesin artikkeli Turusta, jossa näkyy maisema ylhäältä katsoen kohti Tuomiokirkkoa.

Turku viehättää monipuolisuudellaan 

Turun kaupunki tekee säännöllisesti mediavierailuita yhteistyössä esimerkiksi juuri Visit Turku Archipelagon kanssa. Tukena työssä on lontoolainen viestintätoimisto ING Media.

– Olemme pitkäjänteisellä työllä ja ennen kaikkea eri toimijoiden yhteistyöllä nostaneet Turun kansainvälistä näkyvyyttä 20 prosentilla vuodesta 2022 alkaen. Pelkästään Turun kaupungin mittaroinnin perusteella Turun saama näkyvyys on ollut kolmen vuoden aikana 1,69 miljoonaa katsojaa ja lukijaa, kertoo Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila.

Malila sanoo, että mediaa houkutellaan Turkuun monipuolisella ohjelmalla, jossa yhdistyvät Turun kaupunkitasoisen brändityön tavoitteet eli nautinnollinen, yllättävä, historiallinen, merellinen ja kehittyvä Turku.

– Näihin teemoihin on helppo sitoa suuret kulttuuri-investoinnit, kuten musiikkitalo Fuuga, sekä Turun ja seudun upea ruokakulttuuri. Miltei aina esittelemme myös meriteollisuuden tai lääketieteen edistysaskeleita yrityksissä, viimeisimpänä naisterveyden edistäminen Turun Women's Health Hubin kautta, kertoo Malila. 

Kansainvälistä tunnettuutta on kasvatettu myös esittelemällä kaupungin keskeisiä kaupunkikehityskohteita ja investointeja kansainväliselle medialla muun muassa sijoittajamessuilla MIPIMissä Cannesissa. Monocle ja Asia Today lehti- ja radiojulkaisujen kautta nostettiin Turun profiilia kiinnostavana ja kestävästi kasvavana sijoituskohteena.

Kestävyys, ruokaelämykset ja muumit kiinnostavat

Turusta on tänä vuonna tehty artikkeleita monista eri näkökulmista. Arvostettu globaali julkaisu Wallpaper esittelee artikkelissaan “Why Finland’s oldest city prides itself on its future legacy” Turkua edistyksellisenä matkailukohteena, jossa yhdistyvät kestävä kasvu ja ilmastotyö sekä kukoistava kulttuuri ja upea saaristo saunoineen.

Ruotsalainen Hemmets Veckotidning maalaa Turusta kuvan “Pohjolan Pariisina”, joka hurmaa niin ruoka- ja muilla elämyksillä kuin historialla ja kulttuurillaan, ELLE Mat & Vin puolestaan on omistanut Turun ja saariston ruoka- ja juomakulttuurille kaksi aukeamaa. 

Myös muumit ovat tuoneet alueelle huomattavaa näkyvyyttä tänä niiden 80-vuotisjuhlavuonna. Dawn Hung kutsuu hongkongilaisessa Ming Pao -julkaisussa matkailijat to explore the quirky charm of Finland’s former capital”. 

Turku on myös päässyt kiinnostavana ruokakohteena mukaan USTOAn, Yhdysvaltojen matkatoimistoalan kattojärjestön kansainväliseen Global Kitchen -sarjaan.

Tänä vuonna toteutuneiden mediavierailujen myötä tehtyjä artikkeleita julkaistaan runsaasti vielä loppuvuoden ja ensi vuoden aikana, ja parhaillaan suunnitellaan jo vuoden 2026 mediavierailuja. 

– Onnistuneiden vierailuiden takana on jopa kymmenien ihmisten yhteistyö. Onneksi alueellamme on aivan upeita kohteita ja yrittäjiä, jotka ymmärtävät tällaisen pr:n arvon, ja ovat innolla toteuttamassa vierailuita kanssamme, kiittävät Nieminen ja Malila.

Linkkejä artikkeleihin: