Jobbmarknadens e-tjänster kommer att genomgå en uppdatering, vilket orsakar ett avbrott för personkunder och arbetsgivare och företagare.
Avbrottet börjar fredagen den 23 maj klockan 12 och slutar måndagen den 26 maj 2025 klockan 8. Uppdateringen påverkar även kundservicen inom Åbo sysselsättningsområde.
Under denna period är det inte möjligt att logga in på Jobbmarknaden. Då kan till exempel jobbsökningen inte påbörjas via tjänsten.
Om du inte har kunnat hantera ditt ärende på grund av avbrottet, vänligen kontakta din kommun omedelbart efter avbrottet. Ärenden som inte har kunnat skötas på grund av avbrottet kan korrigeras i efterhand. Observera att även under avbrottet är det möjligt att lämna in pappersblanketter.
Var dock beredd på potentiell trängsel i telefon- och onlinetjänster efter avbrottet.
Effekter inom Åbo sysselsättningsområde
Under uppdateringsavbrottet är Åbo sysselsättningsområdes centrala telefontjänst stängd från och med fredagen den 23 maj klockan 11.30.
Dokument kan lämnas in även under avbrottet. Kontrollera instruktionerna från din hemkommun för hur de ska lämnas in.
Öppettiderna för kundservicen kan variera beroende på kommunet. Din kommun informerar om eventuella avvikelser i öppettiderna.
Tjänster för Åbobor under avbrottet
Aktuella öppettider och information om inlämning av dokument finns på Åbo sysselsättningsområdes kontaktsida under avsnittet Åbobornas sysselsättningstjänster.
Monitoris servicepunkt betjänar kunder fram till klockan 11.30 fredagen den 23 maj.
Sampotalos servicepunkt betjänar med tidsbokning kl. 9–12.
Pappersdokument kan lämnas in på följande sätt:
- Turku stads registrators kontors brevlåda, Puolalagatan 5, 20100 Åbo: dygnet runt
- Via post: PB 355, 20101 Åbo
Mer information
Arbetsgivarnas e-tjänster förnyas: notera viktiga datum - Aktuellt - Jobbmarknaden