Lagreformen om stöd för lärande träder i kraft 1.8.2025.
För närvarande använder man sig av ett trestegsstöd då det gäller stöd för lärande, som består av tre nivåer: allmänt stöd, intensifierat stöd och särskilt stöd. I lagreformen om stöd för lärande kommer dessa nivåer att avskaffas och man strävar efter att förtydliga det stöd som eleven får.
Reformen fokuserar på förebyggande åtgärder och elevernas rätt att studera i sin närskola. Syftet med reformen är att säkerställa att alla elever får det stöd de behöver i sitt lärande.
I fortsättningen kommer eleven att kunna få stöd i grupp och individrelaterat stöd enligt sina behov.
De gruppbaserade stödformerna ges i första hand som en del av den dagliga klassundervisningen. Det handlar till exempel om allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och speciallärarens undervisning i samband med den övriga undervisningen. Dessa stödformer är en del av varje skoldag och om dessa fattas inget separat beslut.
De elevspecifika stödåtgärderna omfattar undervisning delvis i en liten grupp eller helt och hållet i en specialklass samt elevspecifika tolknings- och assistenttjänster. Beslut om hur elevstödstjänsterna ska ordnas fattas med ett förvaltningsbeslut. Vårdnadshavaren deltar i planeringen av stödet. Elever i specialklasser ingår i denna kategori.
Under nästa läsår kommer det framtida ordnandet av stödet till elever med intensifierat och särskilt stöd att övervägas individuellt. Eleven kommer alltid att ha primär rätt till gruppbaserat stöd, men om detta inte är tillräckligt kan hen komma att erbjudas individuellt anpassat elevspecifikt stöd.
Till följd av lagändringar förändras stödet för lärande från och med den 1 augusti 2025 inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.