"Kunskap, skicklighet, att stanna upp och göra val och glädjen i att röra på sig!"

Under läsåret 2022–2023 pilottestades en aktiveringsmodell för hållbar mobilitet för daghem och skolor vid sammanlagt sex utbildningsenheter. Åtgärderna utvidgas till fem nya enheter i slutet av 2023. Under pilotprojektet med aktiveringsmodellen har man testat och utvecklat olika åtgärder för att uppmuntra barn och familjer att i allt högre grad välja cykel, gång eller buss som färdmedel för korta vardagsresor.

I pilotprojektet har man bland annat hållit (1) tal på föräldramöten och delat med sig av information om hållbar mobilitet och mobilitetstjänster, (2) en kampanj som uppmuntrar till aktiv vardagsmobilitet, (3) utveckling av cykelfärdigheter och (4) undersökningar av närmiljön med tanke på trafiksäkerheten och nödvändiga mobilitetstjänster.

Erfarenheterna och resultaten av pilotprojektet kommer ännu hösten 2023 att samlas in och analyseras, men hittills har flera barn lärt sig cykla, 250 barn har deltagit i cykelfärdighetsbanan och personalen har också varit entusiastisk över att delta i en kampanj som uppmuntrar barn och familjer att röra på sig i vardagen. Genom åtgärderna har aktiveringsmodellen utkristalliserats till frasen "Kunskap, skicklighet, att stanna upp och göra val och glädjen i att röra på sig!"

Utveckling av cykeltjänster

Elektriska lastcyklar för gemensamt bruk

I juni 2023 lanserade Scale-up projektet en hyr tjänst för eldrivna lastcyklar för gemensamt bruk för användning året runt av alla invånare. Det finns totalt fyra gemensamma lastcyklar i Åbo. Lastcyklar har hittats bra och har hyrts upp till 10 gånger under de bästa dagarna, den genomsnittliga beläggningsgraden per cykel och dag har varit 1,11.  Lastcyklar är elassisterade cyklar som kan bära laster som väger några tiotals kilo. Cyklarna kan också användas för att transportera barn, eftersom lastcyklar har säkerhetsbälten. Lastcyklar gör det lättare att ta sig runt och flytta gods utan bil. Cykeln kan till exempel användas för att transportera större matvaror från butiken till ditt hem och varför inte även mindre möbler.

Lastcyklarna fungerar separat från fölläri-systemet, men cyklarna kan hyras från Donkey Republics app på samma sätt som fölläri. I applikationen skiljer sig stationerna för lastcyklar från resten med blixtsymbolen. Cykelpriset börjar på 3 euro per timme, och ju längre du hyr cykeln, desto billigare blir timpriset. Lastcyklar kan till en början hyras på busstationen, Ikituuri, Föri och Kuppis cykelstationer.  Cykeln kan återlämnas till vilken station som helst som är avsedd för lastcyklar. I applikationen kan du kontrollera var dessa andra stationer ligger när du hyr. Länk till tjänsteleverantörens webbplats:  Lastcyklar – Stadscyklar | Kaakau. Lastcykelsystemet kommer att vara i bruk åtminstone till slutet av oktober 2024.

Finlands första lastcyklar för gemensamt bruk i Åbo | Turku.fi

Knyttebussar och barncyklar

Som ett led i att utveckla cyklingen i daghemmen har man i projektet skaffat två knyttebussar för daghemmens bruk, och som stöd för aktiveringsmodellen har man skaffat både balanscyklar och barncyklar för att förbättra daghemmens och skolornas cykelfärdigheter. Työpiste i Åbo tar hand om underhållet och förflyttningen av cyklarna mellan de olika enheterna. Servicen kommer att finjusteras gällande samarbets- och bokningssystemet så att fler enheter kan dra nytta av fordonen i framtiden.

Dessutom kommer projektet att utvärdera funktionaliteten hos de offentliga cykelreparationsställena och utreda möjligheten att främja leasing av barncyklar i Åbo och erbjuda olika typer av cyklar (tandemcyklar, hjulsläp osv.).