“Tietoa, taitoa, valintojen ääreen pysähtymistä sekä liikkumisen iloa!”
Kestävän liikkumisen aktivointimalli päiväkodeille ja kouluille
Yhä useammat lapset saatetaan autolla kouluun ja päiväkotiin. Tämä vaikuttaa ympäristön turvallisuuteen ja viihtyvyyteen sekä vähentää lasten aktiivista arkiliikkumista, joka on erittäin tärkeää lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Kestävän liikkumisen aktivointimallissa suunniteltiin ja kokeiltiin monipuolisia toimenpiteitä, joilla saataisiin innostettua lapsia ja perheitä valitsemaan yhä useammin kävely, pyöräily tai joukkoliikenne lyhyiden arkimatkojen kulkumuodoksi.
Toteutus ja tulokset
Kokeilun toimenpiteet suunniteltiin yhteistyössä päiväkotien ja koulujen kanssa kunkin osallistuvan yksikön tarpeita ja resursseja vastaaviksi. Toimenpiteitä olivat (1) puheenvuorot vanhempainilloissa sekä tiedon jakaminen kestävästä liikkumisesta ja liikkumisen palveluista esitteiden ja tehtävien muodossa, (2) arkiliikkumiseen innostava kampanja, (3) pyöräily- ja liikennetaitojen kehittäminen lapsia innostavalla tavalla sekä (4) lähiympäristön tarkastelut ja niiden muokkaaminen liikenneturvallisuuden ja tarpeellisten liikkumisen palvelujen näkökulmasta.
Toimenpiteen merkittävin ja laajin kokonaisuus liittyi lasten pyöräilytaitoihin ja niiden edistämiseen. Toimenpiteessä luotiin mm. lapsia innostava pyöräilytaitorata, jonka avulla saatiin kattava käsitys eri-ikäisten lasten pyöräilytaidoista. Pyörätaitoradan avulla sadat lapset innostuivat pyöräilystä ja useat lapset oppivat pyöräilemään toimenpiteiden myötä.
Toimenpiteisiin osallistui kaiken kaikkiaan 6 päiväkotia ja 6 alakoulua (koulut: Kähäri, Raunistula, Paattinen, Hepokulta, Hannunniittu, Pääskyvuori. Päiväkodit: Uittamo, Port Arthur, Koivula, Kukola-Moikoinen, Hannunniitun esiopetus, Hannunniitun päiväkoti) ja esille nousseita uudenlaisia tarpeita on ratkottu täydentävillä hankkeilla (Traficomin rahoittamat nuorten liikenneturvallisuushanke ja päiväkodeille suunnattu Kävellen, pyöräillen, seikkaillen -hanke sekä EU:n rahoittama URBACT IV-ohjelmaan kuuluva Schoolhoods-hanke). Osassa yksiköitä hanke näkyi yksittäisenä toimenpiteenä, ja osassa tehtiin useita toimenpiteitä.
Aktivointimalli on ollut onnistunut ja kattava, korostaen poikkihallinnollisen kehittämisen tarpeen fyysisen ympäristön, palvelujen ja ihmisten käyttäytymisen osalta. Yhteistyötä eri toimenpiteissä on tehty muun muassa työllisyyspalvelujen, liikuntapalvelujen, kaupunkiympäristön eri palvelualueiden kuin alueiden kolmannen sektorin toimijoidenkin kesken. Toimenpide on linkittynyt hankkeen sisällä myös muihin kokonaisuuksiin, kuten kestävään liikkumiseen kannustavaan jääkarhukampanjaan.
Pyöräilypalveluiden vauhdittaminen
Yhteiskäyttöiset sähköiset tavarapyörät
Yhteiskäyttöisten tavarapyörien tarve oli tunnistettu Turussa kehityskohteena jo valmisteltaessa kaupunkipyöräjärjestelmää vuonna 2017. Taustatyönä palveluhankinnalle toteutettiin palvelumuotoiluselvitys sekä markkinavuoropuhelu useiden palvelutarjoajien kanssa. Kilpailutus toteutettiin ns. ranskalaisena kilpailutuksena ja yhteiskäyttöinen tavarapyöräpalvelu lanseerattiin Turussa kesäkuussa 2023 ensimmäisenä kaupunkina Suomessa.
Kaakau Oy:n toteuttama palvelu käynnistyi neljällä tavarapyörällä, ja pyörien määrä on kasvanut yhdeksään elokuuhun 2024 mennessä. Kokeilun aikana palvelun löysi 650 yksittäistä käyttäjää, jotka tekivät yli 1700 vuokrausta lokakuun 2024 loppuun mennessä. Yli puolet vuokrista oli pidempiä kuin 1 tunti. Käyttömäärä oli korkeinta syyskuussa 2023, jolloin yhtenä päivänä oli 12 vuokrausta (neljä tavarapyörää käytössä). Tavarapyöräkokeilu osoittautui erittäin onnistuneeksi ja Kaakau Oy on suunnitellut jatkavansa palveluntarjontaa myös hankekokeilun jälkeen.
Linkki palvelutarjoajan sivuille: Tavarapyörät – Kaupunkipyörät | Kaakau.
Muksubussit ja lasten pyörät
Päiväkotien ja koulujen käyttöön hankittiin potkupyöriä, lasten pyöriä ja muksubusseja, jotta aktivointimallin pyöräilytoimenpiteisiin osallistuminen olisi kaikille lapsille mahdollista. Muksubussit ovat sähkökäyttöisiä tavarapyöriä, joiden kyytiin mahtuu jopa 8 lasta. Ne ovat ympärivuotisessa käytössä ja mahdollistavat ketterästi retket lähiympäristöön sekä uudenlaisen liikennekasvatuksen. Työllisyyspalvelut ottivat vastuulleen hankittujen välineiden huoltamisen ja kohteisiin kuljettamisen, sekä loivat varausalustan olemassa olevan Tavarat kiertoon -järjestelmän oheen. Toimintamalli on ollut toimiva ja uniikki.
Hankkeen päättyessä varattavissa on jo yhteensä 25 muksubussia, 16 potkupyörää, 47 lasten pyörää (14–24-tuumaiset) sekä pyöräilykypäriä ja pyörärataelementtejä. 20- ja 24-tuumaisiin lasten pyöriin hankittiin nastarenkaat, jotta mahdollistettaisiin myös talviaikainen pyöräily. Lisäksi hankkeessa luotiin pohjaa järjestelmälle, jossa välineiden lainaaminen koteihin olisi mahdollista silloin, kun ne eivät ole päiväkotien tai koulujen käytössä.
Turun seudun pyöräbrändin ja Turun palveluiden arviointi
Hankkeessa tuettiin vuonna 2022 lanseeratun seudullisen ”Ilo pyöräillä” -pyöräbrändin toteuttamista ja arviointia. Syksyllä 2024 toteutetun pyöräbrändin arvioinnin mukaan uudet pyöräpalvelut on otettu vastaan hyvin käyttäjien toimesta ja pyöräbrändi on hyvin esillä Turun lisäksi seudun kunnissa.
Turkuun asennettiin keväällä 2022 viisi pyöräbrändin mukaista huoltopistettä. Näihin toteutettiin arviointi, joka mukaan 67 % vastaajista piti pyöräbrändin näkyvyyttä verrattain hyvänä tai erittäin hyvänä. Vastaajista 80 % käytti huoltopistettä ensi kertaa ja 20 % oli käyttänyt ajoittain tai useasti.
Turun ensimmäinen julkinen pyöräpesupiste avautui kesällä 2024. Pesupisteen arvioinnin mukaan 91 % vastaajista (n=32) oli tyytyväisiä pisteen sijaintiin ja 94 % piti opasteita riittävinä. Pesupisteen käyttöä pidettiin miellyttävänä ja siinä olevia huoltomahdollisuuksia verrattain tyydyttävinä. Jatkossa vastaavaa pesupistettä toivottiin pyöräpysäköinnin yhteyteen.
Fillarihelppi
Fillarihelppi kokeilun tarkoituksena oli poistaa pyöräilyn esteitä tarjoamalla apua ja kasvattamalla kaupunkilaisten taitoja pyöränhuollossa. Yksi pyöräilyn este on toimimaton pyörä, joka jää syystä tai toisesta huoltamatta. Yhteistyössä CoReorient Oy:n kanssa toteutettiin kokeiluna pyöränhuoltoon ketterää ohjeistusta kamera- ja ääniyhteyden avulla, Kupittaalla sijaitsevassa pyörätallissa. Kokeilussa tehtiin kattava selvitys alueen pyöränhuoltoa tarjoavien yritysten ajatuksista pyöränhuollon kehittämisestä, josta saatiin paljon tärkeitä huomioita. 23 % yrittäjistä piti mahdollisena olla osallisena palvelun jatkokehittämisessä, ja 42 % piti yleisesti ajatusta etähuollon kehittämisestä kannatettavana. Itse palvelua kokeili vain vähän ihmisiä, johon vaikutti kokeilun osuminen talviaikaan, jolloin pyöräily Turussa vähenee huomattavasti.