Inom Åbo sysselsättningsområde produceras närservice i nio kommuner, men vissa tjänster har centraliserats till Åbo. Genom att till exempel centralisera psykologtjänsterna säkerställs en jämlik tillgång till tjänsten vid sysselsättningsområdets olika verksamhetsställen.
Inom Åbo sysselsättningsområde har man beslutat att centralisera vissa tjänster eftersom de till exempel kräver specialkompetens eller särskilt djupgående kännedom om lagstiftningen.
– Idén är att närservicekommunerna inte ska behöva decentralisera sina tjänstemäns kompetens till sådant som sällan dyker upp i vardagen, summerar Ullakaisa Nieminen, direktör för sysselsättningsservice.
En del av de centraliserade tjänsterna är direkt kundservice, såsom karriärvägledning, telefonservice eller utbetalning av stöd. En del är stödtjänster, till exempel interna utbildningar och stöd för evenemangsproduktion. Man erbjuder sjöarbetsförmedling på riksnivå.
De 23 kommunerna i sysselsättningsområdet har tillsammans beslutat om vilka tjänster som ska koncentreras till Åbo. Nieminen betonar att de centraliserade tjänsterna stöder närservicen och att de är avsedda för kunder i hela sysselsättningsområdet. Man vill göra det så enkelt som möjligt att uträtta ärenden.
– Utgångspunkten är att vi rör oss i närservicekommunerna. Ärendena sköts också på distans, per telefon och via vår webbtjänst.
Ny riktning inom karriärvägledning
Yrkesvals- och karriärvägledning är en del av sysselsättningsområdets centraliserade tjänster. Inom tjänsten arbetar 12 psykologer. Idén är att hjälpa människor att hitta ett arbete eller en utbildningsväg som passar dem.
I handledningen diskuterar man om kundens arbets- och utbildningsbakgrund samt förväntningar och vid behov används hemuppgifter eller tester som förtydligar valen. Handledningen kan omfatta till exempel arbets- eller utbildningsprövning eller hälsoundersökningar.
– Handledningen är inte enbart ett yrkesval, utan kräver att man får en bild av kundens helhetssituation med beaktande av livssituationen och hälsotillståndet. Ofta behövs sektorsövergripande samarbete, betonar psykolog Taina Aaltonen.
Taina Aaltonen och Ullakaisa Nieminen arbetar inom de centraliserade tjänsterna i Åbo sysselsättningsområde. Nieminen håller i trådarna för hela ansvarsområdet och Aaltonen arbetar som psykolog inom yrkesvalshandledningen. Foto: Heidi Pelander.
Inom sysselsättningsområdet söker psykologernas kunder en ny inriktning, till exempel efter en lång arbetslöshet, på tröskeln till utexaminering, vid avbrott i studierna eller på grund av hälsomässiga utmaningar.
Psykologerna besöker kunderna eller träffar dem på distans i genomsnitt 3–5 gånger. Vanligtvis är det 1–3 månaders kö till tjänsten. För att få handledning behöver man inte vara kund inom sysselsättningsservicen.
Enligt Aaltonen är förtroende och god växelverkan med kunden hörnstenarna i yrkesvalshandledningen. Handledningen grundar sig på frivillighet och det är viktigt att kunden själv har en vilja att utreda sin situation.
– Motivationen hos en nedstämd människa kan vara svag, men om det finns ett frö som börjar gro kan det sätta igång något.
Bättre service genom samarbete
Aaltonen anser att det är förnuftigt att koncentrera yrkesvals- och karriärvägledningen. Det förekommer olika kundfall och i knepiga lägen är kollegornas erfarenhet och kunskap ofta till hjälp.
– Vi har också ett gemensamt ansvar för kunderna. Alla verksamhetsställen har en kontaktpsykolog, men om en person har för många kunder hjälper de andra till.
I framtiden hoppas Ullakaisa Nieminen att samarbetet mellan de centraliserade tjänsterna och närservicekommunerna stärks ytterligare. Hon tycker att det vore bra om informationen kunde förmedlas så smidigt som möjligt, till exempel inom kommunernas riktlinjer för startpeng eller lönesubvention.
Nieminen önskar också att man skulle hitta mer mångsidigare metoder för att följa upp sysselsättningsservicens effektivitet. Hon vet att också kommunerna vill ha mer detaljerad information.
I Taina Aaltonens arbete är det svårt att mäta effektiviteten i siffror. Det är belönande att se när handledningsprocessen sätter fart på kundens tankar och hjälper kunden att se sin styrka.
– Det är också värdefullt om kunden lämnar handledningen ens lite starkare.
Taina Aaltosen työssä vaikuttavuutta on hankalaa mitata numeroin. Hänestä on palkitsevaa nähdä, kun ohjausprosessi sysää asiakkaan ajatukset liikkeelle ja auttaa tätä näkemään vahvuutensa.
- Sekin on arvokasta, jos asiakas lähtee ohjauksesta edes vähän voimaantuneempana.
1) Handlednings- och rådgivningstjänster: Yrkesvals- och karriärvägledning, centraliserad telefonservice, koordineringsuppgifter inom sektorsövergripande service, intern utbildning inom utkomstskydd för arbetslösa och systemutbildning samt stöd för service- och evenemangsproduktion.
2) Utbildnings- och rekryteringstjänster: Planering och administration av utbildningar och träningar, sjöarbetsförmedling, omställningsskydd samt internationell arbetsförmedling och rekrytering.
3) Stöd-, bidrags- och ersättningstjänster: Lönesubvention, startpeng, stöd och ersättningar samt utbetalning.
Åbo sysselsättningsområde består av 23 kommuner och nio verksamhetsställen. De är placerade i S:t Karins, Letala, Lundo, Loimaa, Pemar, Reso, Pargas, Nystad och Åbo. De centraliserade tjänsterna stöder närservicen i sysselsättningsområdet och är avsedda för alla kunder i sysselsättningsområdet.