Turun työllisyysalueella lähipalveluita tuotetaan yhdeksässä kunnassa, mutta tietyt palvelut on keskitetty Turkuun. Esimerkiksi psykologipalveluiden keskittämisellä varmistetaan palvelun tasavertaista saatavuutta työllisyysalueen eri toimipaikoissa.
Turun työllisyysalueella tietyt palvelut on päätetty keskittää, koska ne vaativat esimerkiksi kyseisten palveluiden erikoisosaamista tai erityisen syvällistä lainsäädännön tuntemusta.
- Ideana on, että lähipalvelukuntien ei tarvitse hajauttaa heidän virkailijoidensa osaamista sellaisiin asioihin, jotka tulevat harvoin arjessa eteen, työllisyyspalvelujohtaja Ullakaisa Nieminen summaa.
Osa keskitetyistä palveluista on suoraa asiakaspalvelua, kuten uraohjaus, puhelinpalvelut tai tukien maksaminen. Osa on tukipalveluita, esimerkiksi sisäiset koulutukset sekä tapahtumatuotannon tuki. Merityönvälitystä tarjotaan valtakunnallisesti.
Työllisyysalueen 23 kuntaa ovat yhdessä päättäneet, mitkä palvelut keskitetään Turkuun. Nieminen korostaa, että keskitetyt palvelut tukevat lähipalveluita, ja ne on tarkoitettu koko työllisyysalueen asiakkaille. Asioinnista halutaan tehdä mahdollisimman helppoa.
- Lähtökohtana on, että me liikumme lähipalvelukuntiin. Asioita hoidetaan myös etäyhteyksin, puhelimella ja verkkopalvelumme kautta.
Uutta suuntaa uraohjauksesta
Ammatinvalinta- ja uraohjaus on yksi työllisyysalueen keskitetyistä palveluista. Sitä tarjoaa 12 psykologia. Ideana on auttaa ihmisiä löytämään itselleen sopiva työ tai koulutuspolku.
Ohjauksessa jutellaan asiakkaan työ- ja koulutustaustasta sekä odotuksista ja käytetään tarvittaessa valintoja selkeyttäviä kotitehtäviä tai testejä. Ohjaus voi sisältää esimerkiksi työ- tai koulutuskokeiluja tai terveydentilan tutkimuksia.
- Ohjaus ei ole pelkkää ammatinvalintaa, vaan vaatii asiakkaan kokonaistilanteen hahmottamista elämäntilanne ja terveydentila huomioiden. Usein tarvitaan monialaista yhteistyötä, psykologi Taina Aaltonen kertoo.
Taina Aaltonen ja Ullakaisa Nieminen työskentelevät Turun työllisyysalueen keskitetyissä palveluissa. Nieminen pitää koko vastuualueen lankoja käsissään ja Aaltonen toimii psykologina ammatinvalintaohjauksessa. Kuva: Heidi Pelander.
Työllisyysalueen psykologien asiakkaat hakevat uutta suuntaa esimerkiksi pitkän työttömyyden jälkeen, valmistumisen kynnyksellä, opintojen keskeytyessä tai terveydellisten haasteiden takia.
Psykologit menevät asiakkaiden luo tai tapaavat heitä etäyhteydellä keskimäärin 3–5 kertaa. Tavallisesti palveluun on 1–3 kuukauden jono. Ohjaus ei edellytä työllisyyspalveluiden asiakkuutta.
Aaltosen mukaan luottamus ja hyvä vuorovaikutus asiakkaan kanssa ovat ammatinvalintaohjauksen kulmakiviä. Ohjaus perustuu vapaaehtoisuuteen ja on tärkeää, että asiakas haluaa itse selvittää tilannettaan.
- Alavireisen ihmisen motivaatio voi olla heikkokin, mutta jos siellä on joku itu, johon tarttua, siitä voi lähteä liikkeelle jotain.
Yhteistyöllä parempaa palvelua
Aaltosen mielestä ammatinvalinta- ja uraohjauksen keskittäminen on järkevää. Asiakastapaukset ovat moninaisia, ja kinkkisissä tilanteissa kollegoiden kokemuksesta ja tietämyksestä on usein apua.
- Meillä on myös yhteisvastuu asiakkaista. Kaikilla toimipaikoilla on yhteyspsykologi, mutta jos yhdelle kertyy liikaa asiakkaita, muut tulevat apuun.
Tulevaisuudessa Ullakaisa Nieminen toivoo, että yhteistyö keskitettyjen palveluiden ja lähipalvelukuntien välillä vahvistuu entisestään. Hänestä olisi hienoa, että tieto kulkisi mahdollisimman saumattomasti esimerkiksi kuntien starttiraha- tai palkkatukilinjauksiin liittyen.
Nieminen toivoo myös, että työllisyyspalveluiden vaikuttavuuden seurantaan löydettäisiin entistä monipuolisempia keinoja. Hän tietää, että yksityiskohtaista tietoa kaivataan myös kunnissa.
Taina Aaltosen työssä vaikuttavuutta on hankalaa mitata numeroin. Hänestä on palkitsevaa nähdä, kun ohjausprosessi sysää asiakkaan ajatukset liikkeelle ja auttaa tätä näkemään vahvuutensa.
- Sekin on arvokasta, jos asiakas lähtee ohjauksesta edes vähän voimaantuneempana.
1) Ohjaus- ja neuvontapalvelut: Ammatinvalinta- ja uraohjaus, keskitetyt puhelinpalvelut, monialaisen palvelun koordinaatiotehtävät, sisäinen työttömyysturva- ja järjestelmäkoulutus sekä palvelu- ja tapahtumatuotannon tuki.
2) Koulutus- ja rekrytointipalvelut: Koulutusten ja valmennusten suunnittelu ja hallinnointi, merityönvälitys, muutosturva sekä kansainvälinen työnvälitys ja rekrytointi.
3) Tuki-, avustus- ja korvauspalvelut: Palkkatuki, starttiraha, tuet ja korvaukset sekä maksatus.
Turun työllisyysalueen muodostaa 23 kuntaa ja toimipaikkoja on yhdeksän. Ne sijaitsevat Kaarinassa, Laitilassa, Liedossa, Loimaalla, Paimiossa, Raisiossa, Paraisilla, Uudessakaupungissa ja Turussa. Keskitetyt palvelut tukevat työllisyysalueen lähipalveluita ja ne on tarkoitettu kaikille työllisyysalueen asiakkaille.