Rekommendationerna baseras på resultaten från Åbos utredning om inlärningsvägar. Dessutom har beaktats barnens och ungdomarnas intervjuer, information om nuvarande åtgärder och riktlinjer samt experternas bedömningar av resultaten och förutsättningarna för genomförandet av rekommendationerna.
En trygg vardag
Det är vuxnas ansvar att skapa en trygg vardag för barn, ungdomar och vuxna.
- Varje barn och ungdom har en trygg och lättillgänglig vuxen nära sig.
- Grupper lär sig att inkludera alla, så att varje person har minst en vän.
- Arbetsro och trygghet i gemensamma utrymmen prioriteras. Ingen ska behöva vara rädd för att gå till jobbet, skolan eller dagvården.
- Samarbetsvägar söks med hem, föräldraföreningar, sammanslutningar och aktörer inom tredje sektorn. Vi deltar i planering och genomförande av integration.
Grundläggande färdigheter och flerspråkighet
Grundläggande färdigheter utgör grunden för kunskap och deltagande.
- Alla i Åbo får en sådan kunskapsgrund som gör att de kan gå vidare på sin lärstig och hitta sina styrkor och yrkesmässiga mål.
- Varje barn och ungdom lär sig att läsa så bra att de kan bygga sin framtid på det. Deltagande i gemensamma aktiviteter och undervisning kräver tillräckliga språkkunskaper.
- Utbildningen av sociala färdigheter och känslofärdigheter för alla barn och ungdomar stärks.
Välmående och kompetent personal
Landets bästa lärstig är en lyssnande och trygg arbetsplats.
- Åbo undersöker hur utbildnings- och undervisningspersonalen vill påverka och delta i stadens beslutsfattande.
- Kompetent personal är hörnstenen i lärandet. Personalen erbjuds tillräcklig utbildning i den föränderliga vardagen. Särskilt fokus läggs på hur utmanande och farliga situationer hanteras.
- Antalet utbildningar i språkmedvetenhet ökas, och vikten av språkmedvetenhet betonas i nya rekryteringar.
Åbos läskunnighetsstrategi 2030 innehåller riktlinjer för förbättring och främjande av läskunnighet samt en vision för effektivt läsarbete i olika åldersgrupper.