Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin laajasti turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Kyselyyn vastasi ryhmähaastatteluissa 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista lähes kaikista noin sadasta toimipisteestä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Lisää näkemystä tilannekuvaan toivat 300 lapsen ja nuoren kanssa käydyt keskustelut.

Oppimispolkuselvityksessä nosti esiin kolme kehittämisen teemaa: turvallisuus, lukutaito ja perustaitojen vahvistaminen sekä henkilöstön keskeinen rooli oppimisen kulmakivenä. Kyselyn pohjalta on laadittu suositukset lasten ja nuorten palveluiden parantamiseksi ja tuloksia käytetään kaupungin päätöksenteon tukena ja toimenpiteiden suunnittelussa.

Ilman henkilöstön antamaa aikaa ja osallistumista meillä ei olisi tätä keskeistä tietoa. Saimme kaikkiaan 700 ryhmän vastaukset keskimäärin 50 väittämään ja 15 avoimeen kysymykseen, eli datapisteiden määrä on arviolta yli 50 000. Avoimia vastauksia on yli 1 000 sivua.

Selvitys toteutettiin osana Turun kaupungin Osaamisen kärkihankkeen aikana tehtyä koulutus- ja osaamistason nostamiseen tähtäävää Maan paras oppimispolku -työskentelyä.

Turvallinen arki tehdään yhdessä

Jokaisella meistä on oma roolimme yhteisen arjen turvallisuuden ylläpitämisessä. Yhteisön turvallisuus perustuu luottamukseen, oikeudenmukaisuuteen ja yhteisiin sääntöihin, jotka suojelevat kaikkia sen jäseniä. Varhaiskasvatuksen lapset, eri kouluasteiden oppilaat, opiskelijat, ohjaajat, opettajat ja kaikkien kodit ja taustayhteisöt rakentavat kukin osaltaan arkea, jossa on mukava työskennellä, oppia ja elää.

Luokkahuoneen työrauha ja hiekkalaatikon riidattomat leikkihetket perustuvat yhdessä sovittuihin sääntöihin, yhdessä opeteltuihin sosiaalisiin taitoihin ja kommunikaatioon. Vaikka lasten ja nuorten oma toiminta on merkittävässä roolissa, vastuu turvallisesta arjesta kuuluu aikuisille. Kasvatusyhteistyö kotien ja huoltajien kanssa vaatii tukea ja panostuksia. 

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Perustaidot ja monikielisyys

Turku on monikielinen ja moniääninen kasvava kaupunki, jossa jokaisella on oltava mahdollisuus rakentaa oma tulevaisuutensa. Riittävät perustaidot muodostavat yhteiseen toimintaan osallistumisen pohjan ja luovat perustan myös läpi elämän jatkuvalle oppimiselle.

Lukutaito, matemaattiset taidot, yhteisen kielen osaaminen ja sosiaaliset taidot ovat välttämättömiä kaikille. Ne auttavat paitsi arjesta selviämisessä myös työelämän muutoksissa mukana pysymisessä. Turku tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia oppimiseen ja kasvuun, ja kaupungin monikielisyys ja moniäänisyys rikastuttavat yhteisöä entisestään.

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö

Ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö on oppimisen ja kasvun kulmakivi. Muuttuvassa ja kehittyvässä kaupungissa on välttämätöntä varmistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön ajantasainen osaaminen. Lisäksi on tärkeää, että henkilöstö saa äänensä kuuluviin ja pystyy riittävällä tavalla osallistumaan heitä koskevien päätösten tekemiseen.

Hyvinvoiva henkilöstö pystyy paremmin tukemaan oppilaita ja opiskelijoita heidän oppimisessaan ja kasvussaan. Samalla vahvistetaan arjen turvallisuutta ja luodaan kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet oppia riittävät perustaidot. 

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Liittyvät sisällöt:

Suositukset

Suositukset perustuvat Turun oppimispolkuselvityksen tuloksiin. Lisäksi suositusten laatimisessa on otettu huomioon lasten ja nuorten haastatteluita, tieto muun muassa jo tekeillä olevista toimenpiteistä ja linjauksista sekä asiantuntijoiden arviot tuloksista ja suositusten toteuttamisen edellytyksistä.