I Scale-up-projektet närmar man sig uppmuntran från två olika utgångspunkter, fokus ligger på att experimentera med nudging och profilera mobilitet.

Uppmuntran kan göras genom att knuffa

I Scale-up-projektet närmar man sig uppmuntran från två olika utgångspunkter, fokus ligger på att experimentera med nudging och profilera mobilitet. Nudging är ett begrepp som bygger på beteendeekonomi och psykologi. Det innebär att subtilt styra eller modifiera beteendet, utan att begränsa valfriheten. Termen innefattar idén att människors beslut och beteende påverkas av olika faktorer i deras omgivning, ofta omedvetet. Du kan till exempel läsa mer om den teoretiska bakgrunden till nudging. Från Finlands Akademis Climate Nudge-projekts webbplats: https://ilmastotuuppaus.fi/ilmastotuuppaukset/ (på finska)

Projektet kommer att genomföra tio olika nudging-experiment för olika målgrupper. Syftet är att testa hurdana incitament som kan användas för att öka andelen hållbara färdsätt i testgrupperna. En viktig roll i försöken är utvärderingsåtgärderna, med hjälp av vilka man kan ta reda på hur åtgärderna ska genomföras i framtiden. Utvärderingen genomförs tillsammans med projektpartnern Åbo yrkeshögskola. Projektpartnern Valonia ansvarar för genomförandet av en nudging.

Uppmuntran med isbjörnsfigurer

Det första försöket med nudging var en isbjörnskampanj i Raunistulas, Hepokultas och Paattinens skolor i både Port Arthurs och Uittamos daghem våren 2023. Syftet med kampanjen var att uppmuntra barn att resa mer hållbart sina vardagliga resor, det vill säga till fots, med cykel eller med kollektivtrafik. Resor som gjordes med hållbara färdsätt fick snöbollsklistermärken, som var avsedda att förena en isbjörnsfamilj. Kampanjen fick ett positivt mottagande och uppmuntrade barn till fysisk aktivitet i vardagen.

Fölikortti lånas ut från biblioteket

Ett annat försök var att låna ett Föli-kort från tre olika bibliotek i Åbo under vintern 2023-2024.

Mobilitetsprofiler

Som en del av helheten genomförs ett mobilitetsprofiltest för Åbobor. Testet av mobilitetsprofilen har inspirerats av projektpartnerstaden Antwerpen, där testet har hjälpt staden att skapa en bättre helhetsbild av sina invånare och inspirerat invånarna att fundera över sina egna mobilitetsval. Testet inleds i Åbo i början av 2024. Målet är att nå minst 5 000 invånare och synliggöra resultaten på Åbos servicekarta.

Husbolagens invånare knuffas till hållbar mobilitet

Informationskampanjen, som genomförs i samarbete med Vaso, riktar information och tips om hållbar mobilitet till invånarna i ett husbolag. Proceduren utförs av Aalto-universitetets studerande Lukas Junghans, som en del av hans pro gradu-avhandling.  Den information som samlas på denna webbplats är avsedd att belysa fördelarna med hållbara transportsätt och på så sätt uppmuntra läsarna att gynna dem.