Scale-up -hankkeessa kannustamista lähestytään kahdesta eri lähtökohdasta, keskitytään ns. tuuppamisten kokeilemiseen ja liikkumisprofilointiin.

Kannustaminen voi tapahtua tuuppaamalla

Scale-up -hankkeessa kannustamista lähestyttiin kahdesta eri lähtökohdasta, keskitytään ns. tuuppamisten kokeilemiseen ja liikkumisprofilointiin. Tuuppaaminen (nudging) on käsite, joka perustuu käyttäytymistaloustieteeseen ja psykologiaan. Se tarkoittaa käyttäytymisen hienovaraista ohjaamista tai muokkaamista, kuitenkaan valinnanvapautta rajoittamatta. Termi sisältää ajatuksen siitä, että ihmisten päätöksiin ja käyttäytymiseen vaikuttavat erilaiset tekijät heidän ympäristössään, usein alitajuisesti. Tuuppausten teoriatausta voi lukea lisää esim. Suomen Akatemian Climate Nudge -hankkeen sivuilta: https://ilmastotuuppaus.fi/ilmastotuuppaukset/

Hankkeessa toteutettiin kymmenen erilaista tuuppauskokeilua eri kohderyhmille. Tavoitteena oli testata, millaisilla kannustimilla saadaan aikaiseksi kestävien liikkumismuotojen osuuden nousua testiryhmissä.  

Jääkarhuhahmoilla kannustamista  

Keväällä 2023 toteutettiin jääkarhukampanja Raunistulan, Hepokullan ja Paattisten kouluissa sekä Port Arthurin että Uittamon päiväkodeissa. Kampanjan tarkoituksena oli saada lapset kulkemaan arkimatkoja kestävämmin eli kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Jokaisesta kestävin kulkumuodoin kuljetusta matkasta sai laittaa yhden lumipallotarran julisteelle. Tarroista muodostui lopulta jäälautta perheestään eroon joutuneen poikasen luo. Kampanja sai hyvän vastaanoton ja kannusti lapsia arkiliikkumiseen. Kampanja toistettiin talvella 2024. 

Fölikortti lainaksi kirjastosta 

Fölikorttien lainaus kirjastosta -tuuppauksessa mahdollistettiin Turun seudun joukkoliikenteen, eli Fölin, matkakorttien lainaaminen kolmesta kirjastosta lokakuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana. Tuuppauksen tavoitteena oli tutustuttaa uusia potentiaalisia käyttäjiä joukkoliikenteeseen ja kannustaa heitä bussin käyttöön ja oman matkakortin hankintaan. Kortin sai lainattua kerran kokeilujakson aikana ja kortin laina-aika oli kaksi viikkoa. Kokeilu sai positiivisen vastaanoton ja 12.8.2024 alkaen lainaustoiminta laajeni pysyväksi osaksi Fölin toimintaa - tällä hetkellä matkakortteja voi lainata 14 eri kirjastosta ja kahdesta kirjastoautosta Turun seudulla. 

Liikkumisprofiilit asukkaille 

Osana hanketta toteutettiin liikkumisprofiilitesti Turun alueen asukkaille.. Liikkumisprofiilitesti on saanut inspiraationsa hankekumppanikaupunki Antwerpenista. Turun liikkumistestin tavoitteena oli , jossa testi on edesauttaanut kaupunkia muodostamaan asukkaista paremman kokonaiskuvan sekä inspiroida sekä inspiroinut asukkaita omien liikkumisvalintojen pohdintaan. Myös Turun liikkumisprofiilitestillä tavoiteltiin samaan ja pyrkimyksenä oli saavuttaa vähintään 5000 asukasta ja tuoda tulokset näkyville Turun palvelukartalle. Testi lanseerattiin huhtikuussa 2024 ja tulokset tuotiin näkyville postinumeroittain Turun palvelukarttaan. Liikkumisprofiilin on täyttänyt yli 5000 asukasta maaliskuun 2025 alkuun mennessä.  Tavoitteena oli saada yli 5000 liikkumisprofiilia täytettynä, tavoitteet ylitettiin selkeästi hankeaikana.   

Uutiskirjeillä kestävämpää liikkumista 

Uutiskirjetuuppauksen tavoitteena oli kannustaa uutiskirjeiden tilaajia pohtimaan ja muuttamaan liikkumistottumuksiaan kestävämmiksi. Uutiskirjeet lähetettiin kesällä ja syksyllä 2024 niille henkilöille, jotka olivat tilanneet ne liikkumisprofiilitestin yhteydessä. Uutiskirjeissä annettiin vinkkejä kestävämpään liikkumiseen. Kirjeet profiloitiin testivastausten perusteella: ne, jotka olivat testin mukaan pyöräilijöitä, saivat vinkkejä kestävämpään pyöräilyyn, kun taas autoilijat saivat vinkkejä kestävämpään autoiluun. Uutiskirjekyselyn mukaan suurin osa uutiskirjeen tilaajista mainitsi uutiskirjeen saaneen heidät pohtimaan omaa liikkumiskäyttäytymistään. 

Henkilöstötuuppaus 

Henkilöstötuuppauksen tavoitteena oli saada Turun kaupungin henkilöstöä liikkumaan kestävämmin. Tuppauksessa henkilöstölle jaettiin sekä fyysisiä että digitaalisia vihkoja, johon oli koottu erilaisia liikkumiseen liittyviä henkilöstöetuja. Jokaiseen edun yhteyteen oli lisätty työntekijän kannustava kommentti edun hyödyistä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman moni kaupungin työntekijä siirtymään kestävämpään työmatkaliikkumiseen ja pohtimaan omia liikkumistottumuksiaan. Kyselyn vastausten perusteella noin 68 % vastaajista pyrki muuttamaan liikkumistaan. 

Taloyhtiön asukkaiden tuuppaaminen kestävään liikkumiseen 

Vason taloyhtiöön kohdistettiin syksyllä 2023 useiden tuuppausten kokoelma. Tavoitteena oli lisätä pyörällä ja yhteiskäyttöautoilla toteutettujen matkojen määrää. Tuuppaukset sisälsivät tiedottamista taloyhtiön infotauluilla, postitse sekä verkkosivun kautta. Lisäksi taloyhtiöön kohdennettiin alennuskoodeja ja ilmaisia kokeilukertoja yhteiskäyttöautoon ja yhteiskäyttöpyöriin. Taloyhtiössä järjestettiin myös tilaisuuksia ja kyselyitä. 

Tuuppauskokoelman arviointi osoitti, että toimenpiteen valmisteluun tarvitaan laaja valikoima arviointimenetelmiä sekä riittävä valmisteluaika. Erityisesti terveyteen ja ympäristönsuojeluun liittyvät opetukselliset tuuppaukset lisäsivät pyöräilymääriä, mutta rahalliset kannustimet eivät johtaneet muutoksiin. Toimenpiteessä vertailtiin kahta taloyhtiötä, joista toiseen kohdistettiin tuuppaustoimia ja toiseen ei. Vaikutusta on erityisesti verrokkinaapuritaloyhtiöön, mikä osoittaa, että naapurikateudella on merkitystä sosiaalisissa tuuppauksissa. Tuuppaus toteutettiin Lukas Junghannsin pro gradu tutkielmana Nudging green mobility — A comparative analysis on various nudges for mobility behaviour in the city of Turku. 

Föllärit osana liikuntaranneketta  

Toukokuussa 2024 Turun kaupungin liikuntarannekkeen ostajat sekä vanhat asiakkaat saivat Turun kaupunkipyörät föllärit maksutta käyttöönsä kuukaudeksi. 175 kaupunkilaista otti fölläriedun käyttöönsä, joista uusia käyttäjiä oli 82 %. 23,5 % fölläriedun saaneista kertoi korvanneensa auton käytön fölläreillä. Suurin osa käyttäjistä aikoi myös käyttää fölläreitä jatkossakin, joten kokeilun voidaan todeta olleen onnistunut, ja vastaajat toivoivat vastaavan liikuntarannekkeeseen yhdistämisen olevan mahdollista jatkossakin. 

Lastenpyörätuuppaus  

Lastenpyörätuuppauksessa tarjottiin 25 pyöräilytaidottomalle ja/tai pyörän omistamattomalle lapselle mahdollisuuden lainata laadukas lasten pyörä kolmeksi kuukaudeksi maksutta. Lainaus toteutettiin yhteistyössä pyöriä liisaavan One Mobility Oy:n kanssa. Jakson aikana lähetettiin kokeiluun osallistuville perheille myös neljä uutiskirjettä, jotka keskittyivät: 1. pyörän lainausmahdollisuudesta kertomiseen, 2. pyöränvalintaan, jos haluaa hankkia oman pyörän, 3. konkreettiset vinkit, miten lähteä harjoittelemaan pyöräilyä tai innostaa pyöräilyyn, 4. talviaikaan valmistautuminen ja loppukysely. Pyörän tilanneiden perheiden osalta kokeilu oli erittäin onnistunut ja rohkaiseva.  

Pyöräreittituuppaus  

Osana aktivointimallia toteutettiin päiväkodeilla, kouluilla ja tapahtumissa pyöräratapäiviä, joiden todettiin innostavan lapsia pyöräilyyn. Erään tapahtuman yhteydessä lapset ehdottivat radan elementtejä pysyviksi varusteiksi maastoon. Yhteistyössä Turun kaupungin kunnossapidon kanssa selvitettiin sopiva sijainti pyörärataelementeille, ja suunniteltiin sopivat elementit yhdessä Hello ALLEGRA Oy:n kanssa. Varissuon ja Pääskyvuoren väliselle, metsän halki kulkevalle jalankulun ja pyöräilyn väylälle asennettiin kaksi pyörärataelementtiä. Tavoitteena oli selvittää, lisäävätkö asennetut elementit lisäämään koulumatkojen taittamista pyöräillä. Asennus tapahtui lokakuun 2024 loppupuolella, jolloin lasten pyöräilymäärä oli jo huomattavasti vähentynyt. Kahdelle koululuokalle tehdyn selvityksen mukaan elementit olivat hauskoja, mutta eivät houkutelleet erikseen pyöräilemään. 

Nastapiste-tuuppaus  

Alkuvuonna 2024 Varsinais-Suomen liiton toteuttaman nastapistetuuppauksen tavoitteena oli kannustaa kestävään työmatka- ja työpaikkaliikkumiseen, edistää liukuesteiden hankintaa, sekä kokeilla työnantajan keinoja aktiivisen liikkumisen kannustamiseen myös talvella. Kokeilussa lainattiin liukuesteitä Länsirannikon työterveyden työntekijöille sekä järjestettiin ”nastapiste” asiakkaille, jossa he pystyivät ottamaan liukuesteet pois, kokeilla eri mallisia liukuesteitä tai lainata suojia nastakenkiin.