Poissaolokooste apuvälineenä tilannearviossa
Opettajat ja huoltajat saavat automaattisesti oppilaan poissaolokoosteen Wilmaan 50, 100 ja 150 poissaolotunnin täytyttyä lukuvuoden aikana.
Poissaolorajat perustuvat tutkittuun tietoon, opetus- ja kulttuuriministeriön ohjaukseen ja alueelliseen sekä paikalliseen kehittämistyöhön. Ongelmalliset poissaolot halutaan havaita varhain, sillä runsas koulupoissaolojen määrä heikentää oppimista, koulu- ja luokkayhteisöön kiinnittymistä ja lisää syrjäytymisen riskiä.
Jokaisen oppilaan tilanne huomioidaan yksilöllisesti poissaolorajojen ylittyessä ja käydään läpi poissaolojen syitä. Samalla selvitetään poissaolojen vaikutus opiskeluun ja mahdollisen lisätuen tarve.
Opettajan tekemän tilannearvion mukaan sovitaan yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa toimenpiteistä ja seurannasta. Oppilaan koulunkäyntiä ja oppimista tuetaan tarpeen mukaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen malli
-
1Välitön puuttuminen
Huolta herättävät ja luvattomat poissaolot selvitetään viipymättä koulun ja kodin yhteistyöllä.
-
250 tuntia poissaoloja
- Wilma-viestinä poissaolokooste luokanopettajalle / luokanohjaajalle ja huoltajalle.
- Opettaja keskustelee oppilaan ja huoltajan kanssa poissaolojen syistä.
- Oppilaan koulunkäyntiä ja oppimista tuetaan tarpeen mukaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
-
3Yli 100 h poissaoloja
- Oppilaan koulunkäyntiä ja oppimista tuetaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa ja kutsutaan koolle monialainen asiantuntijaryhmä MAR.
- Tarvittaessa vahvan tuen näkökulma: Oppilaalle ja huoltajalle haetaan tukea ja apua perhe- ja sosiaalipalveluista.
- Tarvittaessa tehdään lastensuojeluilmoitus.