Oppimisympäristöt, kuten sisätilat, luokat, käytävät ja pihat saavat paljon kritiikkiä. Työskentelyrauha, tilojen muunneltavuus ja erilaisten oppijoiden huomioon ottaminen kaipaavat eniten korjausta.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan tilat ovat ohjaajien mukaan usein liian pieniä tai rauhattomia. Pienille koululaisille tarkoitettu aamu- ja iltapäivätoiminta täydentää koulupäivää usein muutamalla tunnilla kummastakin päästä ja on lapsiperheille tärkeä palvelu. Puolet oppimispolkukyselyn vastaajaryhmistä ei pidä aamu- ja iltapäivätoiminnan tiloja tarkoituksenmukaisina tai sopivina. Tilaratkaisut eivät ota huomioon erityisen tuen lapsia, eikä tiloissa pääse omaan rauhaan. Tämä kuormittaa sekä henkilöstöä että lapsia.

Varhaiskasvatuksessa palautetta tulee erityisesti tilojen rauhattomuudesta, huonosta muunneltavuudesta sekä leikkirauhan vajeesta ja palaveritilojen puutteesta. Palaveritiloja tarvittaisiin erityisesti luottamuksellisiin keskusteluihin huoltajien ja terapeuttien kanssa. Vajaa kolmasosa arvioi tilojen turvallisuudessa olevan puutteita.

Lepohetki osana kokonaista koulupäivää

Perusopetuksessa ja toisella asteella suurin osa henkilöstöstä haluaisi, että koulupäivän aikana lapsilla ja nuorilla olisi mahdollisuus siirtyä häiriöttömään tilaan lepohetkeä ja kuormituksen purkamista varten. Hiljaiset välitunnit rauhallisessa tilassa rauhoittavat lapsen tai nuoren mieltä ja auttavat keskittymään pitkinä päivinä. Rauhalliseen tilaan pääsyä koskevista vastauksista päätellen tiloja ei kuitenkaan ole helposti järjestettävissä.

Tutustuminen Hepokullan yli 500 oppilaan alakouluun tuo esiin, että liikuntasalissa muutaman kerran viikossa järjestettävät hiljaiset välitunnit ovat hyvin suosittuja. Oppilaat lukevat, rauhoittuvat, neulovat tai lepäilevät omissa oloissaan. Viime vuonna pilotoitua mallia on nyt kehitetty lisäämällä hiljaisten välituntien määrää, ja oppilaat tuntevat konseptin. He myös osaavat kunnioittaa muiden hiljaisuuden tarvetta. Ne, jotka kaipaavat pelaamista ja liikuntaa, voivat viettää tavallisen välitunnin ulkona.

Hepokullan isossa koulussa työjärjestykset on pitänyt porrastaa turvallisuuden vuoksi. Näin välitunneilla ei ole liian isoa joukkoa kerrallaan. Välituntivalvojilla on selkeästi jaetut pihalohkonsa, ja lapset löytävät heidät tarpeen vaatiessa. Hyvä suunnittelu mietittynä yhdessä lasten kanssa on vähentänyt vaaratilanteita. Tunnekasvatusta tehdään joka tunti ja välitunti. Hepokullan koulussa ensi syksynä alkava Verso eli vertaissovittelu on menetelmä, jossa eri ikäryhmille soveltuvilla tavoilla opitaan sovittelemaan riitoja.

— Koulun aikuisilla on tähän selvä tahtotila – ja täällä myös kannatellaan toista, kiittää rehtori.

Suositus

  • Yhteisten tilojen työrauhaan ja turvallisuuteen panostetaan. Kenenkään ei pidä joutua pelkäämään töihin, kouluun tai päivähoitoon menoa. 
Osaava ja oppiva Turku

Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.

Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.