Huoltajilla on tärkeä rooli lasten ja nuorten oppimispoluilla. Elämme murrosvaihetta, jossa tukea tarvitsevien oppilaiden ja monikielisten, opetuskieltä opettelevien oppilaiden määrät kasvavat. Henkilöstön yhteistyötä huoltajien kanssa vahvistetaan entisestään.
Turkulaisten peruskoulujen henkilöstön mielestä huoltajien tulisi tukea lastensa koulunkäyntiä selvästi enemmän. Kielteisimpiä arvioita tulee suhteellisesti eniten yläkouluista. Myös ammatillisen koulutuksen henkilöstö kokee, että vain neljäsosa huoltajista tukee riittävästi nuorten opiskelua. Lukioissa enemmistö taas on melko tyytyväisiä.
Esiopetuksen henkilöstö toivoo toimivampaa huoltajayhteistyötä ja laajemminkin tukea vanhemmuuteen. Heidän mukaansa huoltajat tarvitsisivat muun muassa nykyistä pidemmälle menevämpää tukea arjen taitoihin sekä lisää ennaltaehkäiseviä, matalan kynnyksen palveluita. Varhaiskasvatuksessa huoltajien toiveita kuullaan ja toteutetaan mielellään.
Turun oppimispolkuselvityksen kautta opettajilta välittyy aito tahtotila saada huoltajat aktiivisesti mukaan tukemaan lasten ja nuorten kouluarkea. Kodeilla on kasvatusvastuu ja vastuu varsinkin kielitaidon kehittymisestä.
Lapsilla vasut, nuorilla kotiväenillat
Luottamuksellisen suhteen luominen huoltajiin alkaa varhaiskasvatuksessa. Jos asiat sujuvat koulupolulla hyvin, on luontevaa, että huoltajien rooli vähitellen pienenee. Usein kasvatus- ja opetushenkilöstöllä on vaikeuksia tavoittaa ja osallistaa juuri niitä vanhempia, joiden lasten koulunkäynnissä on haasteita.
Turku haluaa parantaa kodin ja koulun vuorovaikutusta. Yksi askel on Wilman vaihtuminen Digione-järjestelmään ensi lukuvuoden aikana. Digione tarjoaa huoltajille räätälöityä, yksityiskohtaisempaa tietoa oman lapsen koulunkäynnistä. Samalla sähköisestä asioinnista ja viestimisestä opettajan kanssa tulee sujuvampaa.
Henkilökohtaista vuorovaikutusta on erityisen tärkeää vaalia. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa huoltajia tavataan säännöllisesti vasu-keskusteluissa, vanhempainvarteissa ja vanhempainilloissa. Toisella asteella avoimet ovet, kotiväenillat ja teemapäivät lisäävät huoltajien osallisuutta.
Monikielisille perheille koulu tutuksi
Turussa edistetään monikielisten perheiden ymmärrystä suomalaisesta koulujärjestelmästä. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa järjestetään vanhempainiltoja, joissa on tulkkeja ja materiaaleja monilla kielillä. Vanhemmat voivat tutustua varhaiskasvatuksen käytäntöihin myös osallistumalla avoimeen päiväkotitoimintaan yhdessä alle kouluikäisten lastensa kanssa.
Tulossa on myös kokeiluja. Syksyllä 2025 monikielisten pienten lasten vanhemmat pääsevät osallistumaan alakoulun arkeen osana Turkuun kotoutumista. Koulu alustana -kokeilussa koulun ovet avataan iltaisin harrastus- ja yhdistystoiminnalle, ja samalla halutaan sitouttaa huoltajia alueensa yhteisöön.
Suositus
- Kotien, vanhempainyhdistysten, yhteisöjen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa etsitään reittejä vaikuttavaan yhteistyöhön. Osallistutaan kotouttamisen suunnitteluun ja toteutukseen.
Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.
Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.