Sosiaaliset taidot ja tunnetaidot kehittyvät vain harjoittelemalla, siksi niitä vahvistetaan koko oppimispolun ajan. Tunnetaitojen oppiminen alkaa varhaiskasvatuksessa ja vaikeutuu iän myötä, jos oppimisen aloitus viivästyy. Kriittiseksi taitojen puute muuttuu esimurrosiässä.

Kotikasvatusta vahvistetaan lasten ja nuorten oppimispolulla muun muassa hyvinvointitaitoja ja tunnetaitoja opettamalla. Näiden taitojen opettamisen tulisi olla jatkuvaa kautta oppimispolun, mutta Turun oppimispolkuselvityksen mukaan säännöllisyydessä on vielä kehittämistä. Kun oppijalle karttuu ikävuosia, vähenee myös tunnetaitojen ja hyvinvointitaitojen jatkuva opettaminen. Opetus on jatkuvaa selvästi useammin alakouluissa kuin yläkouluissa.

Haastatellun poliisikoordinaattori Reetta Vainion mukaan tunnetaidot ovat tutkimusten valossa tärkeä väkivaltaa ennaltaehkäisevä tekijä. Tämän takia tunnetaitoja on tärkeä vahvistaa koulujen lisäksi myös kotona. Koulun ja kodin yhteistyö on erittäin tärkeää myös muissa oppimisympäristön turvallisuuteen liittyvissä asioissa.

Lisää säännöllisyyttä hyvinvointitaitoihin

Perusopetuksessa tunnetaitoja ja hyvinvointitaitoja tuetaan eri oppiaineissa enimmäkseen ryhmätöiden ja parityön myötä. Lisäksi arjessa harjoitellaan riitelyn ja sovittelun taitoja ja keskitytään erityisesti empatian vahvistamiseen. Tärkeä osa työtä on kiusaamisen ennaltaehkäisy.

Toisella asteella hyvinvointitaidot painottuvat opetuksessa tunnetaitoja enemmän, ja huomion kohteena ovat esimerkiksi vuorovaikutus ja stressinsietokyky. Oppimispolkuselvityksen mukaan hyvinvointiosaamista ei kuitenkaan vahvisteta toisella asteella jatkuvasti. 

Opiskelijoiden kanssa aiheesta puhuttiin ryhmäkeskusteluissa. Heidän hyvinvointiaan tukevat hyvä ryhmähenki sekä aito motivaatio opintoja kohtaan. Tämä asettaa vaatimuksia opettajille; nuoret toivovat erityisesti neuvovaa ja ymmärtävää opettajaa, joka osaisi huomioida erilaiset oppijat opetuksessaan.

Turun ammatillisessa koulutuksessa hyvinvointi- ja tunnetaitojen vahvistamiseen on keskitytty. Ammatillisessa koulutuksessa on kahden lukuvuoden ajan työskennellyt kaksi yhteisöpedagogia, jotka tukevat opiskelijoita keskustelemalla ja kohtaamalla sekä järjestämällä koulutalojen yhteishenkeä ja opiskelijoiden yhteenkuuluvuutta lisäävää toimintaa. Lisäksi on käynnistetty hyvinvointia tukevien opiskelijatutoreiden koulutus. Vertaistukea tarjoavia tutoreita koulutetaan vuosittain yli sata.

Suositus

  • Kaikkien lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen tunnetaitojen koulutusta vahvistetaan.
Osaava ja oppiva Turku

Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.

Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.