Turkulaiset lapset ja nuoret odottavat opettajiltaan tasa-arvoista kohtelua ja erilaisuuden ymmärtämistä. Heistä hyvä opettaja on kannustava, rento ja rauhallinen. Hän tietää, mikä opetustapa toimii erilaisissa tilanteissa.

Turkulaiset toisen asteen opiskelijat korostavat tasa-arvoista kohtelua. Heistä hyvä opettaja ei oleta mitään sukupuolen, kotiolojen tai arvosanojen vuoksi. Hän tuntee opiskelijat nimeltä ja näkee heidät yksilöinä. Hyvää opettajaa on helppoa lähestyä.

Turun oppimispolkuselvityksen yhteydessä lasten ja nuorten mielipiteitä kuultiin ryhmäkeskusteluissa, joihin osallistui 61 lukiolaista, 92 ammattiin opiskelevaa sekä 177 peruskoulua käyvää lasta ja nuorta.

Toisen asteen vastauksissa opettajan innostuneisuutta arvostetaan: opiskelijat selvästi haistavat, pitääkö opettaja työstään ja oppiaineensa opettamisesta. Myös selkeyttä, riittävän tiukkaa kuria ja työrauhaa pidetään arvossa.

Musta tuntuu, että opettajat välittävät oikeasti. 

 

Peruskoululaisten mielestä erilaisuuden ymmärtäminen ja huomioon ottaminen on tärkeää. He toivovat, että aikuiset toimisivat samansuuntaisesti eivätkä luovuttaisi työrauhan rakentamisessa.

Opettajalla pitää olla pelisilmää

Opetuksen monipuolisuutta penätään kaikilla kouluasteilla. Ammatilliset opiskelijat antavat kriittisiä arvioita opetuksen toisteisuudesta, pelkästä tehtävien tekemisestä ja diaseteistä. He tuovat esiin myös lukujärjestysongelmat. Päivät ovat joko liian pitkiä tai lyhyitä, taukoja ei ole tai ne venyvät liian pitkiksi. Lukiolaisia puolestaan stressaavat suuri työmäärä, huono sisäilma ja ylioppilaskirjoitukset.

Lukioissa ja ammattiopinnoissa arvostetaan opettajaa, jolla on pelisilmää, joka osaa lukea opetusryhmää ja ymmärtää, mikä opetusmetodi toimii missäkin tilanteessa.

Kun ammattiopiskelijat kritisoivat koulun hitaita nettiyhteyksiä, lukiolaiset kritisoivat digi-intoa: heistä sähköisiä välineitä ei pitäisi antaa oppilaille liian aikaisin alakoulussa. Lukiossa oppiminen on heistä parempaa, kun kaikki tehtävät eivät ole koneella ja vastauksia etsitään myös fyysisistä kirjoista.

Lapset ja nuoret kaikilla kouluasteilla toivovat riittävästi taukoja opiskeluun sekä rauhallisia tiloja taukojen pitämiseen. Peruskoululaiset toivovat mahdollisuuksia liikkua koulupäivän aikana.

Vaihtelevia kokemuksia tuesta ja yhteisöllisyydestä

Lukiolaisten kokemus avun saamisesta on hyvä, ja opiskelijat kuvailevat kattavasti saatavilla olevia tukimuotoja. Ammatilliset opiskelijat osaavat nimetä ainakin osan tukea tarjoavista tahoista. Osa heistä kokee, että tukea oppimiseen ei saa tai sen saaminen on vaikeaa.

Oman luokan tai ryhmän yhteishenkeä pidetään toisella asteella hyvänä. Ainakin osassa lukioita yhteisöllisyys nähdään vahvana koulussa laajemminkin. Ammattiopiskelijat eivät tunnista yhteishenkeä koulutalossaan, mutta oman ryhmän yhteistoiminta saa heiltä kiitosta.

Toisen asteen opiskelijat toivovat ryhmäyttävää toimintaa pakolliseksi osaksi opintoja, jotta kaikki osallistuisivat siihen. Kaverit, hyvä ryhmähenki ja hyvät opettajat saavat heidät viihtymään koulussa.

Osaava ja oppiva Turku

Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.

Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.