Poissaolorajat
Poissaolorajat perustuvat tutkittuun tietoon, opetus- ja kulttuuriministeriön ohjaukseen ja alueelliseen sekä paikalliseen kehittämistyöhön. Ongelmalliset poissaolot halutaan havaita varhain, sillä runsas poissaolojen määrä heikentää oppimista, esiopetusryhmään kiinnittymistä ja lisää syrjäytymisen riskiä.
Jokaisen lapsen tilanne huomioidaan yksilöllisesti poissaolorajojen ylittyessä ja käydään läpi poissaolojen syitä. Samalla selvitetään poissaolojen vaikutus oppimiseen ja mahdollisen lisätuen tarve.
Opettajan tekemän tilannearvion mukaan sovitaan yhdessä huoltajan kanssa toimenpiteistä ja seurannasta. Lapsen esiopetukseen osallistumista ja oppimista tuetaan tarpeen mukaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
Esiopetukseen osallistumisen ja poissaoloihin puuttumisen malli
Huolta herättävät ja luvattomat poissaolot selvitetään viipymättä esiopetuksen ja kodin yhteistyöllä.
Opettaja keskustelee huoltajan kanssa poissaolojen syistä.
Lapsen esiopetukseen osallistumista ja oppimista tuetaan tarpeen mukaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
Lapsen esiopetukseen osallistumista ja oppimista tuetaan yhteistyössä opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa ja kutsutaan koolle monialainen asiantuntijaryhmä MAR.
Tarvittaessa vahvan tuen näkökulma: Lapselle ja huoltajalle haetaan tukea ja apua perhe- ja sosiaalipalveluista.