Att söka bidrag
Vem kan söka bidrag?
Bidrag kan sökas av idrotts- och motionsföreningar i Åbo som
- använder idrottslokaler som ägs av den privata och tredje sektorn för verksamhet för under 20-åringar
- ordnar vattenmotion och simgrupper för specialgrupper i privatägda bassänglokaler eller
- ritar orienterings- och sprintkartor för terrängen i Åboregionen
När söker man bidrag?
Ansökningstiden för bidraget är årligen 1.2–31.10. Sök bidrag på basis av de faktiska kostnaderna för innevarande år.
Hur fastställs bidragets storlek?
Vi beviljar bidrag för faktiska kostnader som föreningen betalat i enlighet med de bidragsprinciper som idrottsnämnden fastställt.
Bidragsprocenten beror på kostnaderna och hur mycket bidragsanslag som finns tillgängligt. Målet är att bidraget ska täcka cirka 70 procent av de godtagbara kostnaderna för idrottsförhållanden eller kartor som föreningen betalar. Idrottsnämnden fastställer anslaget som årligen står till förfogande. Bidraget per sökande utgörs av förhållandet mellan godkända kostnader och det anslag som ska utdelas.
Vi beviljar bidrag för hyror och användaravgifter för idrottslokaler samt för tillverkningen av orienterings- och sprintkartor. Du kan läsa mer om de godtagbara kostnaderna nedan.
Som godtagbara kostnader räknas kostnaderna som den ansökande föreningen betalar för hyror och användningsavgifter för idrottslokaler. De godtagbara användaravgifterna för sökandens egna eller hyrda idrottsförhållanden ställs i relation till omfattningen av verksamheten som ordnas för under 20-åringar (bortsett från bassängkostnader inom tillämpad idrott). Från användningsavgifterna för den sökandes egna eller hyrda idrottsförhållande avdras de inkomster som fåtts från att andra aktörer använder idrottsanläggningen.
Vi beviljar bidrag för användning av idrottsförhållanden som i första hand finns i Åbo. Bidrag kan dock också fås för kostnader för idrottsanläggningar utanför Åbo, om motsvarande idrottslokaler saknas i Åbo eller om idrottslokalerna i Åbo inte har tillräckligt med turer för idrottsgrenen i fråga. Vi handlägger bidrag för användningen av idrottslokaler utanför Åbo årligen på basis av den sökandes utredning och bokningssituationen hos de kommunala idrottsförhållandena.
Godtagbara kostnader är:
- Uthyrning av idrottslokaler och planer för under 20-åringar, då lokalen/planen har använts för grenträning eller därmed förknippad tävlingsverksamhet
- Bassänghyror för tillämpad idrott för alla åldrar, då lokalen har använts för motionshobbyer
- Hyres-, arrende-, städnings-, belysnings-, underhålls-, försäkrings-, nyckel- och VVS-kostnader i samband med underhållet av en idrottsanläggning som sökanden äger eller hyr
- Regelbundet underhållsarbete i idrottsförhållanden som sökanden äger eller hyr som väsentligt hör ihop med en säker användning av idrottsförhållandet med hänsyn till idrottsgrenens särdrag
Följande kostnader omfattas inte av bidraget:
- Hyror och användningsavgifter för idrottslokaler för över 20-åringar (bortsett från kostnaderna för bassänglokaler som används för tillämpad idrott, dessa understöds utan åldersgräns)
- Lokalkostnader för idrottsverksamhet som ordnas i andra städer, då verksamheten i första hand riktar sig till andra än Åbobor
- Hyror och användningsavgifter för lokaler som används för kompletterande träning
- Avgifter för användning av Åbo stads lokaler
- Avgifter för användning av idrottslokaler som Åbo stad understöder (t.ex. Rajupaja Areena 1.8–31.3)
- Kostnader som uppkommit under den tid då idrottsförhållandet är ur bruk
- Kostnader för lager, förråd, kontor och parkeringsplatser
- Kostnader för städning, förbrukningsvaror, verktyg, utrustning, mattor, sandning och bränsle och andra mindre anskaffningar och tjänster i anslutning till underhållet av idrottsförhållandet
- Kostnader för motionsutrustning, möbler, inredning och tränarverksamhet
- Kostnader för reparation av utrustning och apparater
- Kostnader för telefon, datakommunikation och ljudåtergivning
- Kostnader för idrottslokaler, anskaffningar samt ytterligare arrangemang och funktioner i anslutning till anordnandet av evenemang
- Dröjsmåls- och indrivningsavgifter samt faktureringstillägg
- Kostnader för planeringen av orienteringskartor (t.ex. terrängsarbeten, resekostnader)
- Kostnader för framställning av orienteringskartor (t.ex. kostnader för kartritning, utskrift och tryckning)
- Kostnader för orienteringskartor som anskaffats som köpta tjänster
Så här ansöker du om bidrag
-
1Fyll i ansökningsblanketten på webben
Fyll i den elektroniska ansökningsblanketten: Ansökningstjänst för bidrag
Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Mozilla eller Chrome. Blanketten kräver att du legitimerar dig.
-
2Skicka nödvändiga bilagor
Bifoga följande bilagor för idrottslokalernas del:
- Sammanfattande blankett över kostnaderna för hela 2025.
- Meddela verksamhetsuppgifterna för hela året och uppskatta verksamheten för slutåret som preliminär uppgift. Bekräfta uppgifterna för slutåret med bilagor i början av 2026.
- Fakturor för lokalkostnaderna
- Kvitton för lokalkostnaderna
Bifoga följande bilagor för orienteringskartornas del:
- Sammanfattande dokument över de färdiga kartorna och kostnaderna för dem
- Modellexemplar på kartorna
- Kvitton på kostnaderna
- Sammanfattande blankett över kostnaderna för hela 2025.
-
3Vänta på bidragsbeslut
Idrottsnämnden behandlar bidragsansökningarna vid sitt sammanträde i december.
-
4Komplettera uppgifterna om slutåret
Komplettera suffixen till ansökan senast i början av året efter att uppgifterna för slutåret (oktober-december) har fastställts. Vi betalar ut bidraget enligt de faktiska kostnaderna.
Till bidragstagaren
Utbetalning av bidraget
Vi betalar ut bidraget retroaktivt, det vill säga följande år från det att kostnaderna har realiserats.
Föreningen kan dock under vissa förutsättningar få en del eller flera delar av bidraget i förskott innan det egentliga beslutet om utdelning fattas. Läs mer om att få bidrag i förskott här.
Förfarandet med förskottsuttag kan utnyttjas av följande motions- och idrottsföreningar och föreningar som ordnar motion:
- föreningar till vilka idrottsnämnden under det föregående kalenderåret har beviljat bidrag på minst 2 500 euro för att ersätta hyror för träningslokaler och som också ansöker om bidrag under det aktuella kalenderåret eller
- föreningar som inte tidigare har fått bidrag men som kan påvisa ett hyresavtal som gäller i minst tre år och som uppgår till minst 10 000 euro per år.
Förfarandet med förskottsuttagande inleds 1.1 under bidragsåret och avslutas när idrottsnämnden har fattat ett slutligt utdelningsbeslut om bidragsformen för det aktuella året. Bidraget som betalats ut i förskott dras av från det årliga bidraget som beviljats den sökande.
Förskott kan utbetalas upp till 50 procent av föreningens bidragsbelopp för det föregående kalenderåret eller 50 procent av årsbeloppet i ett gällande hyresavtal mot återbetalningsåtagande. Om bidraget som betalats ut i förskott är större än det slutliga bidraget, återkräver staden det överskjutande beloppet. Om sökanden inte söker bidrag under det år då bidraget har betalats ut i förskott, återkrävs bidraget som betalats i förskott.
Information om ändringar
Om det sker ändringar i föreningens utgifter jämfört med föregående år, ska bidragssökande kontakta idrottstjänsterna utan dröjsmål efter att föreningen fått reda på ändringen.
Dessutom ska nya idrottsföreningar och föreningar som flyttar till Åbo kontakta idrottstjänsterna i god tid innan föreningen registreras i Åbo. Ändringar meddelas med en ändringsblankett. Ändringar som inte har meddelats till idrottstjänsterna kan förbises i handläggningen av bidrag.
Meddela till exempel följande ändringar:
- sammanslutning av idrottsföreningar
- en ny idrottslokal som hyrs eller ägs av föreningen
- avstående från en idrottslokal som förvaltas eller ägs av föreningen
- verksamhetsförändringars konsekvenser på kostnaderna för förhållandet
- ökning av lokalhyran och underhållskostnader (ökning som avviker från den normala indexhöjningen)
- motsvarande ändring som påverkar kostnaderna för förhållandet