Kaupunkimielikuvatutkimus: Turku viidenneksi vetovoimaisin ja pitovoimaisin kaupunki

Kaksi polkupyöräilijää Ruissalon rannoilla keväällä 2022.  (Foto: Joel Karlsson)

Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin. Turku on tutkimuksen viidenneksi vetovoimaisin ja pitovoimaisin.

Kaupunkimielikuvia mittaava, vuosittainen Vetovoima&Pitovoima-tutkimus toteutettiin nyt viidennen kerran. T-Media tutki tammi-helmikuussa Suomen kymmenen suurimman kaupungin asukkaiden näkemyksiä kaupunkien pitovoimasta sekä potentiaalisten asukkaiden näkemyksiä kaupunkien vetovoimasta.

Potentiaalisten asukkaiden vetovoimamittari ja nykyisten asukkaiden pitovoimamittari

Veto- ja pitovoima 2025 eri kaupungeissa.

T-Median Kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimus 2025, suurimpien kaupunkien veto- ja pitovoimaisuuspisteet ja niiden muutokset. Potentiaalisten ja nykyisten asukkaiden asteikolla 1–5 antamista arvioista on laskettu keskiarvot, joita tulkitaan seuraavasti: erinomainen tulos ≥ 4.00, hyvä tulos 3,50–3,99, kohtalainen tulos 3,00–3,49, heikko tulos <3.00. Taulukossa olevat luvut on pyöristetty kahden desimaalin tarkkuudella. 

Turvallisuus ja viihtyisyys vaikuttaa asuinpaikan valintaan

T-Median toteuttama tutkimus osoittaa, että asuinpaikan valinnassa vaikuttaa jopa kunnallisia palveluita enemmän alueen viihtyisyys ja erityisesti sen turvallisuus. Hyvin tärkeäksi valintatekijäksi nousi myös alueen yhteisöllisyys.

Yleisesti käsitykset kymmenen suurimman kaupungin turvallisuudesta ovat laskeneet potentiaalisten asukkaiden keskuudessa. Kymmenestä suurimmasta kaupungista turvallisimpana nähdään Kuopio, joka sai turvallisuudesta ja viihtyisyydestä arvosanan 4,10.

Tutkimuksen taustaa

Tutkimuksessa selvitettiin Suomen kymmenen asukasluvultaan suurimman kaupungin veto- ja pitovoimaa sekä potentiaalisten että kaupunkien omien asukkaiden joukossa. Kaupunkien asukkaiden tutkimukseen osallistui yhteensä 2 166 ja potentiaalisten asukkaiden tutkimukseen 2 067 vastaajaa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

T-Median Vetovoima&Pitovoima-tutkimusmallissa kaupungin saama vetovoimapistemäärä muodostuu kuuden eri osa-alueen keskiarvona: taloudellinen elinvoima, yhteisö, ympäristö, sijainti, palvelut ja kustannusrakenne.