Samterminalen gör resandet smidigare och den rusningstrafik från centrum som fartygstrafiken orsakar försvinner. Slottsudden kan byggas ut till hela stadens gemensamma vardagsrum.
En stor tornkran lyfter de första byggelementen för terminalen på plats. En liten bit bort håller man på att gjuta betong för piren.
Redan i slutet av augusti 2025 ska också en lekman kunna visualisera hur det kommer att se ut. Men låt oss låta yrkesmänniskorna, såsom Hamnens verkställande direktör Erik Söderholm och tekniska direktör Markku Alahäme, berätta vad det riktigt handlar om:
– Här byggs en passagerarterminal som kommer att användas av både Viking Line och Tallink Silja, men också av andra rederier och linjer. Den betjänar det ökande passagerarantalet mer effektivt än tidigare och på en mycket mindre yta än nu, beskriver Söderholm.
De nya linjerna kan i framtiden innebära förbindelser till Tallinn, Polen, Tyskland eller till exempel sommarkryssningar till Visby.
Tallink Silja börjar använda samterminalen 2027 och Viking Line 2028, då den kaj som är avsedd för rederiet har färdigställts.
Texten fortsätter efter bilden
Morgon- och kvällsrusningarna försvinner
Biltrafiken till samterminalen kommer huvudsakligen att styras längs Pansiovägen, Suikkilavägen och längs motorvägen E18. I dagens läge går en stor del av trafiken genom staden.
– Stadsbornas liv underlättas då man slipper de morgon- och kvällsrusningar som passagerarfärjorna ger upphov till, påpekar Alahäme.
Också att stå bakom bommarna vid slottet och vänta på att tåget ska passera börjar vara en försvinnande folklig tradition. Tågspåret för passagerartrafiken flyttas så att det går längre bort från centrum än för närvarande.
Slottsudden blir stadsbornas vardagsrum
När samterminalen och de nya trafikarrangemangen blir klara, kommer Slottsudden att frigöras för byggande, uppskattningsvis under 2028.
– Slottsudden kommer att bli stadsbornas vardagsrum. Där kommer bland annat att finnas Museet för historia och framtiden, trivsamma parkområden och även bostäder, berättar Alahäme.
Staden Åbo öppnar sig också för resenärerna på ett helt nytt sätt genast utanför terminalen. Åbo slott framträder också tydligare än förr.
Blicken kommer också att njuta av själva terminalen. Arkitekturtävlingens jury har beskrivit det som att ORIGAMIs arkitektur är exceptionell och uttrycksfull. Förslaget präglas av liv och rörelse. Formen andas maritim symbolik och påminner om en lax eller ett stålskepp.
För arkitekturen står Tuomas Silvennoinen, som också har ritat det nya musikhuset Fuga.
Texten fortsätter efter videon
Effektivt och med låga utsläpp
I samterminalen kommer passagerarflödet att löpa mer effektivt än tidigare, då till exempel biljettkontrollerna i stor utsträckning har automatiserats.
Åbo hamn har redan nu ett inofficiellt världsrekord i branschen:
– Passagerarfartygen tillbringar bara en timme och en kvart i hamnen, och under den tiden hinner 2 000 människor och en och en halv kilometer långtradare ta sig in och lika många människor och bilar kommer ut. Under samma tid transporteras också till exempel maten till fartyget och en stor skara städare sköter sitt arbete, beskriver Söderholm.
Han jämför prestationen med en F1-bils extremt snabba och effektiva depåstopp. Men i fråga om hamnen innebär effektivitet också att fartygen inte blir tvungna att snabba upp resetiden till havs, vilket skulle öka bränsleförbrukningen.
Precis som Åbo stad har också hamnen för avsikt att vara klimatneutral 2029.
– Tillsammans med Viking Line erbjuder vi redan nu resenärerna och fraktkunderna möjlighet att resa med biogas, LBG. I framtiden kommer de nya bränslena att minska utsläppen från sjötrafiken ännu mer jämfört med nuläget, betonar Söderholm.
TEXT: MATTI VÄLIMÄKI
Artikeln har publicerats i Åboposten 2, 2025.