Yhteisterminaali sujuvoittaa matkustamista ja poistaa keskustasta laivaliikenteen aiheuttamat autoruuhkat. Linnanniemestä voidaan rakentaa koko kaupungin yhteinen olohuone.
Iso torninosturi nostaa paikoilleen terminaalin ensimmäisiä rakennuselementtejä. Vähän matkan päässä käynnissä ovat pistolaiturin betonivalut.
Maallikkokin pystyy elokuun lopussa 2025 jo hieman hahmottamaan tulevaa. Mutta annetaan ammattilaisten, Sataman toimitusjohtajan Erik Söderholmin ja teknisen johtajan Markku Alahämeen kertoa, mistä oikein on kysymys:
– Syntymässä on matkustajaterminaali, joka on sekä Viking Linen että Tallink Siljan, mutta myös muiden varustamojen ja linjojen käytössä. Se palvelee kasvavaa matkustajamäärää, entistä tehokkaammin ja paljon nykyistä pienemmässä tilassa, Söderholm kuvailee.
Uudet linjat voivat tarkoittaa tulevaisuudessa esimerkiksi yhteyttä Tallinnaan, Puolaan, Saksaan tai vaikkapa Visbyn kesäristeilyjä.
Tallink Silja ryhtyy käyttämään yhteisterminaalia vuonna 2027 ja Viking Line vuonna 2028, kun sille tarkoitettu laituri on valmistunut.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen
Eroon aamu- ja iltaruuhkista
Yhteisterminaalin autoliikenne tullaan ohjaamaan pääasiassa Pansiontietä, Suikkilantietä ja E-18 moottoritietä pitkin. Nykyään suuri osa liikenteestä kulkee läpi kaupungin.
– Kaupunkilaisten elämä helpottuu, kun matkustajalaivojen aiheuttamista aamu- ja iltaruuhkista päästään eroon, Alahäme huomauttaa.
Myös ohiajavan junan odottaminen puomin takana linnan tuntumassa alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Matkustajaliikenteen junaraide siirretään kulkemaan nykyistä kauempaa keskustasta.
Linnanniemestä kaupunkilaisten olohuone
Kun yhteisterminaali ja uudet liikennejärjestelyt valmistuvat, Linnanniemi vapautuu rakentamiselle, arviolta vuonna 2028.
– Linnanniemestä tulee kaupunkilaisten olohuone. Sieltä löytyy muun muassa Historian ja tulevaisuuden museo, viihtyisiä puistoalueita ja myös asuntoja, Alahäme kertoo.
Turku avautuu myös matkailijoille uudella tavalla, heti terminaalin ulkopuolella. Turun linnakin pääsee aikaisempaa paremmin esille.
Katse tulee varmasti lepäämään myös itse terminaalissa, Arkkitehtuurikilpailun raati on kuvaillut, että ORIGAMIn arkkitehtuuri on poikkeuksellista ja ilmaisuvoimaista. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan.
Arkkitehtuurista vastaa Tuomas Silvennoinen, jonka käsialaa on myös tuleva musiikkitalo Fuuga.
Teksti jatkuu videon jälkeen
Tehokkaasti ja pienillä päästöillä
Yhteisterminaalissa matkustajavirta sujuu entistä tehokkaammin, kun esimerkiksi erilaiset matkalippujen tarkistukset on pitkälti automatisoitu.
Turun satama pitää jo nyt hallussaan alan epävirallista maailmanennätystä:
– Matkustajalaiva viipyy satamassa vain tunnin ja vartin, minä aikana 2000 ihmistä ja puolitoista kilometriä rekkoja menee sisään ja saman verran ihmisiä ja autoja tulee ulos. Lisäksi laivaan kuljetaan tuolloin esimerkiksi ruoat ja suuri joukko siivoojia tekee työnsä, Söderholm kuvailee.
Hän vertaa suoritusta F1-auton äärimmäisen nopeaan ja tehokkaaseen varikkokäyntiin. Mutta sataman kohdalla tehokkuus tarkoittaa sitäkin, että laivat eivät joudu kirimään matka-aikaa merellä, mikä lisäisi polttoaineen kulutusta.
Turun tavoin myös satama aikoo olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.
– Tarjoamme jo nyt yhdessä Viking Linen kanssa matkustajille ja rahtiasiakkaille mahdollisuutta matkustaa biokaasu LBG:llä. Tulevaisuudessa uudet polttoaineet vähentävät meriliikenteen päästöjä vielä nykyisestä, Söderholm korostaa.
TEKSTI: MATTI VÄLIMÄKI
Artikkeli on julkaistu ruotsiksi Turkupostissa 2, 2025.