Vuoden 2026 toiminta-avustusten hakuaika on 1.10.–31.10.2025. Poikkeuksena tästä ovat liikunnan toiminta-avustukset, joiden hakuaika on 18.9.–31.10.2025.
Avustuksia haetaan sähköisellä lomakkeella. Hakuaika päättyy 31.10. klo 16.
Myönnämme toiminta-avustuksia kulttuuri-, liikunta-, järjestö- ja nuorisotoiminnan järjestämiseen. Lisäksi myönnämme avustuksia mm. liikunnan harjoitustiloihin ja koulutukseen, erilaisiin toimintasuunnitelman ulkopuolisiin ja kertaluonteisiin tarkoituksiin.
Infotilaisuudet syksyllä 2025
Yleinen avustusinfo
Avustushakua varten yhdistyksille ja yhteisöille järjestettiin yleinen avustusinfo etätilaisuutena 18.9.2025 klo 14–15. Yleisessä avustusinfossa käytiin läpi kaikkia avustuksia koskevia asioita sekä kunkin teeman (kulttuuri, liikunta, järjestöt ja yhdistykset, nuoret) avustukset yleisluonteisesti.
Taltiointiin tullaan lisäämään myös käännöstekstit ruotsiksi.
Teemakohtaiset infotilaisuudet
Järjestämme yleisen infon lisäksi myös kuhunkin teemaan tarkemmin keskittyviä erillisiä etäinfotilaisuuksia Microsoft Teamsin välityksellä. Infotilaisuuksiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Infot tallennetaan ja tallenteiden linkit päivitetään tälle sivulle jälkikäteen.
Teams-infojen ajankohdat ja linkit:
Usein kysyttyä avustusten hakemisesta
Hae avustusta sähköisesti: Avustusten hakupalvelu
Suosittelemme käyttämään avustusjärjestelmää Mozilla Firefox tai Google Chrome -selaimella. Vastaa ensin kaikille yhteisiin kysymyksiin, joiden perusteella hakemus eriytyy yksityiskohtaisempiin kysymyksiin.
Kun olet lähettänyt hakemuksen, et pysty enää muokkaamaan sitä. Voit seurata hakemuksen käsittelyn vaiheita Omat lomakkeet -välilehdellä.
Avustukset on pääasiassa tarkoitettu rekisteröityneille yhdistyksille, seuroille, säätiöille ja työryhmille. Joitain avustuksia ja esimerkiksi stipendejä myönnetään myös yksityishenkilöille. Jokaisella avustusmuodolla on omat kriteeristönsä, joiden perusteella myönnämme avustuksia.
Kaupunki avustaa kutakin projektia, toimintoa tai tapahtumaa vain yhdellä avustuksella.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen et voi enää täydentää tai muokata hakemusta, mutta voit lisätä puuttuvia liitteitä. Toimita avustushakemus hakuaikana avustusjärjestelmään tai vaihtoehtoisesti paperisena kaupungin kirjaamoon. Emme käsittele hakuajan jälkeen saapuneita hakemuksia.
Päätämme avustuksista enimmäkseen kerran tai kahdesti vuodessa hakuajan päättymisen jälkeen. Maksamme avustukset hakijan ilmoittamaan tilinumeroon.
Voimme laittaa avustukset maksuun, kun avustuspäätökset ovat lainvoimaisia ja hakija on toimittanut kaikki pyydetyt liitteet ja tiedot maksatusta varten. Liitteiden toimitusaika vaihtelee eri avustusmuotojen välillä.
- Tarkista, että Y-tunnus on kirjoitettu oikeassa muodossa (Y-tunnus: 0000000-0).
- Tarkista avustuksen haku-aika. Eri avustuksilla on erilaiset hakuajat.
- Jos olet hakemassa avustusta kaupunginhallitukselta, valitse avustuksiin ohjaavissa kysymyksissä avustettavan toiminnan liittyvän "Muuhun".
Voit lukea henkilötietojen käsittelystä avustusrekisterin rekisteriselosteesta. Turun kaupungin kaikki rekisteriselosteet löytyvät rekisteriselostejärjestelmästä. Avustuksia koskeva seloste löytyy kohdasta "Avustusrekisteri".
Turun kaupungin avustusjärjestelmässä käytetään vahvaa tunnistautumista. Tunnistautuminen toteutetaan käyttämällä Suomi.fi-verkkopalvelua. Järjestelmään kirjautuminen onnistuu helposti esimerkiksi omilla pankkitunnuksilla.
Yksityishenkilöt, työryhmät, tiekunnat ym. Y-tunnuksettomat toimijat asioivat avustuksissa henkilöasiakkaina Suomi.fi-henkilötunnistautumisen kautta. Asioinnin osapuoli valitaan järjestelmässä tunnistautumisen jälkeen. Hakija voi siis päättää, asioiko hän itsensä, jonkin yhteisön tai toisen henkilön puolesta.
Jos yhdistyksellä on rekisteriin kirjattu nimenkirjoittaja, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin, hän voi tehdä hakemuksia yhdistyksen puolesta ilman erillistä valtuutusta. Muille henkilöille on haettava valtuuksia asioida yhteisön puolesta avustushakemuksiin liittyen Suomi.fi-palvelussa.
Huomaathan, että yhteisö ei voi hakea avustuksia, mikäli sillä ei ole rekisteriin merkattua tai valtuutettua yksin edustavaa nimenkirjoittajaa.
Suomi.fi-palvelussa annetuille valtuuksille määritellään aina voimassaoloaika, joka on pisimmillään 25 vuotta. Aiemmin annetun valtuuden voi myös mitätöidä ennen voimassaoloajan päättymistä. Tulevaisuudessa sähköistä valtuuttamista voidaan hyödyntää yhä useammassa palvelussa sitä mukaa, kun Suomi.fi-valtuuksia otetaan laajemmin käyttöön.
Sähköinen valtakirja luodaan palvelussa ja valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Niin sanottuja avoimia valtakirjoja Suomi.fi-palvelussa ei voi luoda. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
Sähköisen valtuuden luominen:
- Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla osoitteessa www.suomi.fi
- Siirry kohtaan ”Valtuudet” ja valitse ylävalikosta ”Yrityksen puolesta asiointi”.
- Valitse ”Anna valtuus”.
- Syötä sen henkilön etunimi, sukunimi ja henkilötunnus, jolle haluat myöntää valtuuden.
- Valitse valtuuden voimassaoloaika.
- Valitse valtuuden sisällöksi avustushakemuksen tekeminen.
- Vahvista valtuus.
Muista huolehtia hyvissä ajoin ennen avustushakemuksen tekemistä, että yhdistykselläsi on rekisteröity nimenkirjoittaja:
- Tarkista, onko yhdistyksen nykyiset yksin edustavat nimenkirjoittajat päivitetty Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin. Tee tarvittaessa muutosilmoitus.
- Hae yhdistyksen avustusvastaaville tarvittaessa valtuutta asioida avustuksiin liittyen Suomi.fi-valtuudet -palvelussa.
- Jos yhteisön toimintamuoto on muu kuin yhdistys, tarkista tilanne ja tee muutosilmoitukset YTJ:n palvelussa.
- Jos yhteisöllä ei ole sääntöihin perustuvaa ja rekisteriin merkattua yksin nimenkirjoittamiseen oikeutettua edustajaa, täytyy sellaista hakea käyttämällä virkailijavaltuuttamispalvelua.