Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt edistävät oppilaiden oppimista ja hyvinvointia sekä luovat pohjan oppilaiden tarpeiden huomioimiselle. Näitä ovat erilaiset opettajien toimintaan ja opetuksen järjestämiseen liittyvät ratkaisut, jotka tukevat oppimista ja kouluarjen toteuttamista.
Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ovat esimerkiksi
- opettajien välinen yhteistyö opetuksessa
- koulunkäynninohjaajien hyödyntäminen oppilaiden tukemisessa
- yhteisesti sovitut toimintatavat
- opetusryhmien tarkoituksenmukainen muodostaminen ja ryhmittely koulupäivien aikana
- kiireetön ja oppilaiden kohtaamista tukeva ilmapiiri
- opetuksen eriyttäminen, strukturointi ja kielitietoisuus.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot toteutetaan ensisijaisesti osana jokapäiväistä luokkaopetusta. Ryhmäkohtaista tukea annetaan joustavasti heti, kun tarve ilmenee eikä niistä tehdä oppilaille erillisiä päätöksiä tuen toteuttamisesta.
Yleinen tukiopetus
- Yleistä tukiopetusta voidaan antaa missä vain oppiaineessa joko koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.
- Yleistä tukiopetusta voi olla esimerkiksi pienemmässä ryhmässä opitun asian kertaaminen, tuleviin asioihin ennakolta tutustuminen, opiskelu- ja muististrategioiden opettaminen ja opetuksen eriyttäminen.
Opetuskielen tukiopetus
- Opetuskielen tukiopetusta voidaan antaa missä vain oppiaineessa joko koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.
- Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppilaalle, joka tarvitsee tukea jonkin oppiaineen tekstitaitojen oppimiseen. Opetuskielen tukiopetusta voivat saada kaikki oppilaat äidinkielestä riippumatta.
- Opetuskielen tukiopetus voi olla esimerkiksi opetettavan tekstin keskeisen sisällön tarkastelua, selkotekstien hyödyntämistä opetuksen tukena, opetuskielen sanaston harjoittelua ja kertaamista sekä oppimaan oppimisen taitojen opettamista.
Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
- Erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä on oppilasryhmän tarpeiden ja kokonaistilanteen mukaan muuttuvaa opetusta, joka tukee ja täydentää opetusryhmän opetusta.
- Ryhmäkohtainen erityisopetus voi olla esimerkiksi jonkin oppiaineen, opiskelutaitojen tai sosiaalisten taitojen opetusta, oppimisvaikeuksien tukemista ja tunnistamista sekä oppilaiden oppimisvalmiuksien vahvistamista.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Oppilaskohtaisilla tukitoimilla täydennetään oppilaan tukea, jos aiemmat tukimuodot eivät ole olleet riittäviä. Oppilaskohtaiset tukitoimet suunnitellaan oppilaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan ja niiden tavoitteena on turvata oppilaan opinnoissa eteneminen. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös ja tukea suunnitellaan yhteistyössä huoltajan kanssa.
Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä
- Oppilas opiskelee osan oppiaineen tunneista erityisopettajan pienryhmässä ja muun osan oppitunneista muun opetusryhmän mukana.
Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- Oppilas opiskelee oppiaineen tunneista suurimman osan tai kokonaan erityisopettajan tai erityisluokanopettajan pienryhmässä. Muiden oppiaineiden tunnit opiskellaan muun opetusryhmän mukana.
Erityisluokanopettajan opetus erityisluokalla
- Oppilas opiskelee pääsääntöisesti erityisluokalla. Jotkin oppitunnit voidaan opiskella perusopetuksen ryhmän mukana.
Tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet
- Oppilasta voidaan tukea myös henkilökohtaisilla apuvälineillä sekä tulkitsemis- tai avustajapalveluilla, jos tämä on tarpeen oppilaan opintoihin osallistumisessa ja niissä etenemisessä.
Monenlaista tukea oppimiseen
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä. Tukimuotoina ovat muun muassa oppilaan pedagoginen tuki, ohjaus ja oppilashuoltotyö.
Joustavaa perusopetusta (JOPO) voidaan järjestää niille 7.–9.-luokan oppilaille, joilla on vaara jäädä vaille perusopetuksen päättötodistusta tai joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan (mm. heikko koulumotivaatio, alisuoriutuminen, runsaat poissaolot).
JOPO-ryhmän työskentelyssä käytetään joustavia toimintatapoja ja opetusmenetelmiä, joissa jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet ja elämäntilanteet otetaan huomioon. Opetusta järjestetään niin luokka-opetuksena koulussa kuin työpaikoilla tai muissa oppimisympäristöissä ohjattuna opiskeluna. Oppimis-ympäristöjä voivat olla mm. erilaiset leirikoulut, opinto- ja työpaikkakäynnit sekä koulutuskokeilut. Oppilas voi osallistua opetukseen osittain myös muissa yleisopetuksen ryhmissä.
Opiskeluun sisältyy opetussuunnitelmaan soveltuvia erilaisia opinto- ja vierailukäyntejä. Päättövaiheessa painotetaan myös tutustumista toisen asteen oppilaitoksiin. Ennen työelämäjaksoa suunnitellaan yhdessä oppilaan kanssa jakson tavoitteet ja arviointiperusteet. Jakson jälkeen oppilaalla on mahdollisuus osoittaa oppiminen asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Joustavaa perusopetusta järjestetään vain suomeksi.
Oppilasvalinnan kriteereitä:
- Oppilas hyötyy työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista sekä pienryhmäopetuksesta.
- Oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy ainakin jossain määrin joustavan perusopetuksen vaatimaan itsenäiseen työskentelyyn.
- Oppilas ja hänen huoltajansa sitoutuvat JOPO-opetukseen.
Joustavan perusopetuksen tavoitteena on
- tukea oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja opiskelumotivaatiota
- edistää oppilaiden opiskeluvalmiuksia
- mahdollistaa jatko-opintoihin siirtyminen.
Miten joustavaan perusopetukseen haetaan?
- Joustavaan perusopetukseen haetaan pääasiassa edellisen lukuvuoden keväällä. Oppilaita voidaan ottaa myös lukuvuoden aikana.
- Oppilas ja huoltaja täyttävät hakemuksen joustavaan perusopetukseen yhdessä oman koulun edustajan kanssa. Koulun suosituksen kokoaa oppilaan parhaiten tunteva henkilö.
Oppilasvalinta tehdään oppilaan ja huoltajan tekemän hakemuksen, koulun suosituksen sekä haastattelun perusteella.
Joustavaan perusopetukseen liittyvät kysymykset, hakemukset sekä suositukset lähetetään sähköpostitse joustavaperusopetus@turku.fi.
Pysäkki-luokka on tarkoitettu oppilaille, joiden koulunkäynti on vaarassa keskeytyä kokonaan.
Pysäkki-luokan tavoitteena on
- antaa vahvaa ja moniammatillista tukea 6.–9.-luokkalaisille oppilaille, joilla on runsaasti koulupoissaoloja
- saada oppilas takaisin opintojen pariin
- mahdollistaa opintojen jatkuminen.
Miten Pysäkki-luokalle haetaan?
- Pysäkki-luokalle haku tapahtuu koulun ja huoltajien yhteistyönä.
- Pysäkki-luokalle voi hakea ympärivuotisesti.
- Oppilasvalinnat tehdään haastatteluiden perusteella.
Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynti
Turkuun toisesta kunnasta sijoitettavien oppilaiden opetusjärjestelyt hoidetaan keskitetysti Sisukas-tiimin kautta. Tiimi selvittää oppilaiden tarpeet opetuksen näkökulmasta ja suunnittelee koulun alun yhteistyötahojen kanssa.
Oppilaan asioista vastaava sosiaalityöntekijä ilmoittaa oppilaan kouluun lähettämällä Sisukas -lomakkeen osoitteeseen sisukas@turku.fi
Sijoitetun lapsen tai nuoren koulupolku
Sosiaalityöntekijä ilmoittaa oppilaan Sisukas-tiimille täyttämällä ja lähettämällä Sisukas-lomakkeen osoitteeseen sisukas@turku.fi
Sisukas-tiimi saa ensitiedot, yhteystiedot ja perustiedot oppilaasta.
Sisukas-tiimin yhteyshenkilö on yhteydessä oppilaan omaan sosiaalityöntekijään, huoltajiin sekä edelliseen kouluun. Näin luodaan kokonaiskuva tilanteesta ja lapsen tai nuoren kouluhistoriasta. Vaihtoehtoisesti tiedot voidaan kerätä kouluuntulolomakkeella. Sisukas-tiimi pyytää koulunkäyntiin liittyvät asiakirjat ja tiedot opiskelun tilanteesta oppilaan edellisestä koulusta. Sisukas-tiimi ilmoittaa oppilaan kouluun, kun riittävät selvittelyt on tehty.
Sisukas-tiimin edustaja tapaa oppilaan laitoksessa ja kokonaiskuvaa oppilaan tilanteesta tarkennetaan yhdessä.
- Pidetään koulupalaveri, johon voivat osallistua oppilas, opettaja, opinto-ohjaaja, laitoksen ohjaaja, laitoksen johtaja, koulun rehtori sekä sosiaalityöntekijä ja huoltajat.
- Palaverissa pohditaan opetusryhmää, koulupäivän pituutta, opiskeltavia oppiaineita ja tarvittavia tukimuotoja. Lisäksi huolehditaan hallinnollisista päätöksistä, joita opintojen järjestäminen vaatii.
Koulupalaverissa sovitaan kouluun tutustumisesta. Sisukas-tiimin jäsen voi olla mukana opetuspaikkaan tutustumisessa oppilaan kanssa ja yhdessä opettavan opettajan kanssa suunnitella koulunkäyntiä.
Koulunkäynti aloitetaan jollakin seuraavista opetusjärjestelyistä:
- Lähikoulu yleisopetuksen ryhmä
- Lähikoulu erityisluokka
- Erityisluokka erityiskoulussa
- Sisu-ryhmä
- yksilölliset järjestelyt
Verkostopalavereja tai pienempiä koulupalavereja pidetään oppilaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Verkoston kokoonpanoa voidaan muuttaa tarpeen mukaan. Sisukas-tiimin roolista sovitaan oppilaskohtaisesti tarpeen mukaan.