Turun kaupungin ja Turun polkupyöräilijät ry:n aloittama pyöräilyagenttikokeilu kerää käyttäjälähtöistä tietoa Turun alueen pyöräilyolosuhteista. Tavoitteena on kehittää Turusta pyöräilykaupunki, jossa pyöräilyn turvallisuus ja sujuvuus ovat etusijalla.
Helmikuusta lähtien toimineet pyöräilyagentit raportoivat kaupungille havaitsemistaan puutteista, joihin kaupunki voi jatkossa kiinnittää huomiota sekä vinkkaavat pyöräilyyn kannustavista kehitysideoista. Agenttien tuottamalla tiedolla luodaan uudenlaista kokonaiskuvaa Turun alueen ympärivuotisista pyöräilyolosuhteista ja niiden haasteista sekä kehityskohteista.
Agenttitoiminta on täysin vapaaehtoista toimintaa, jossa kaupunkilaisten tuottamaa tietoa saadaan kaupunkiorganisaation käyttöön pyöräilyolosuhteiden pitkäjänteisen kehittämisen tueksi. Agentit ovat turkulaisia arkipyöräilijöitä, jotka käyttävät polkupyörää lähes päivittäiseen ympärivuotiseen liikkumiseen. Tällä hetkellä pyöräilyagentteja on yhteensä 33. Agentiksi on voinut ryhtyä kuka tahansa agenttitoiminnasta kiinnostunut Turun polkupyöräilijät ry:n (Turpo) jäsen.
Yksi agenteista on turkulainen autoilusta 15 vuotta sitten luopunut Ville Laasonen.
– Aikoinaan kun piti taloudellisista syistä luopua autosta, huomasin, että koko kaupunki oli rakennettu autoilun ympärille. Autoille oli aina tehty selkeä reitti joka paikkaan, pyörän kanssa sai jatkuvasti arpoa, että missä ajaa ja minne. Tuttujen perässä päädyin Turpon perustamiskokoukseen ja myöhemmin ajauduin sen hallitukseen. Agenttitoiminta tuntui loogiselta jatkumolta, saa äänensä kuulumaan sinne missä sillä on merkitystä, kertoo agentti Laasonen.
Agentit raportoivat Pinbike-puhelinsovelluksen kautta kentällä tekemistään havainnoista sekä tekstin että kuvin. Raportoinnin kohteita ovat esimerkiksi valaistusolosuhteet, pyöräpysäköinnin tarpeet ja vaaralliset paikat. Raporteista saadut paikkatietomerkinnät mahdollistavat ongelmien helpon paikantamisen, sekä tekevät havainnolliseksi useasti raportoidut paikat.
Reiluun puoleen vuoteen arvokkaita havaintoja on kertynyt runsaasti, yhteensä 125 kappaletta. Raportit sijoittuvat ympäri kaupunkiseutua aina Hirvensalosta Piispanristille ja Jäkärlään asti.
– Viime vuosina pyöräilyolosuhteet ovat kehittyneet isoin harppauksin, mutta ongelmia on sekä isoissa kokonaisuuksissa, että yksityiskohdissa. Hyvä pyöräreitti voi yhtäkkiä katketa ja joutuu esimerkiksi siirtymään tien toiselle puolelle päästäkseen etenemään suoraan. Menoa voivat hidastaa myös vaikkapa väärään paikkaan laitetut jyrkät reunakivet. Itselläni on tapana sanoa, että kokenut pyöräilijä tietää jo kolmannella kerralla, että miten missäkin paikkaa kuuluu ja kannattaa ajaa, avaa Laasonen.
Vaaranpaikat ja valonpilkahdukset - agenttien tärkeimmät havainnot
Agenttien raportit ovat sisältäneet havaintoja puutteellisista suojateistä, ehdotettuja selkeytyksiä kevyen liikenteenväylien jaoista ja liikennemerkkiehdotuksia, jotka parantavat pyöräilijöiden turvallisuutta.
Agentit ovat löytäneet Turusta useita tulevaisuuden kehityskohteita, jotka vaikuttavat suoraan pyöräilijöiden turvallisuuteen ja pyöräilyn sujuvuuteen:
- Hämmentävät liikennemerkit: Agentit havaitsivat, että useissa paikoissa liikennemerkit, jotka on tarkoitettu autoilijoille, koskevat myös pyöräilijöitä. Esimerkiksi Itäisellä Pitkäkadulla, Koulukadulla ja Puistokadulla on paljon kielletyn ajosuunnan merkkejä, jotka näyttävät siltä, että ne koskisivat myös pyöräilijöitä ja näin ollen ne vaikeuttavat reitinvalintaa.
- Pysäköintisumput: Joillakin alueilla pyörätiet on jätetty erottamatta tontin pysäköintialueesta, mikä johtaa siihen, että autot pysäköidään pyöräilijöiden kulkuväylälle. Tämä on yleisempää pienten ruokapaikkojen pihoilla, joissa pysäköintitilaa on niukasti ja kevyen liikenteen väylä kulkee pihan kautta.
- Talven olosuhteet: Monilla pyöräteillä talvikunnossapito on heikompaa kuin autojen ajoväylillä. Esimerkiksi Turun tuomionkirkolla ainoastaan bussille oli avattu väylä, joka on usein tukittuna muulta liikenteeltä.
- Vaaralliset risteykset: Osa risteyksistä on valitettavan vaarallisia pyöräilijöille. Esimerkiksi Humalistonkadun ja Puutarhakadun risteyksessä ajoradan viereinen pyöräkaista on vaarallinen, koska väistämissäännöt ovat usein autoilijoilta hukassa.
- Valaistusongelmat: Pimeys tuo omat haasteensa, mutta lisäksi kirkkaat katuvalot voivat häikäistä pyöräilijöitä vaarallisesti.
Positiivistakin palautetta on tietenkin tullut. Esimerkiksi uudenlaisista pyöräpysäköintikatoksista, hyvin suunnitelluista kiertoreiteistä työmaiden kohdalla sekä paikoittain hyvästä talvikunnossapidosta.
Tulevaisuuden pyöräilykaupunki rakenteilla
Agenttitoimintaa kokeillaan ensin pienellä osallistujajoukolla ja näin testataan yhteistyön ja sovelluksen toimivuutta. Kesäkuuhun mennessä tulleet havainnot on koostettu raporttiin, joka on lähetetty eteenpäin liikennesuunnitteluun ja osa havainnoista otetaan työn alle. Havaintojen on myös tarkoitus toimia vuoropuhelun välineenä ja sytykkeenä, edistäen pyöräilyn olosuhteita Turussa.
– Yhteistyö pyöräilyn agenttien kanssa on toiminut hienosti ja kaupunki on saanut käyttöönsä täysin uudenlaista käyttäjälähtöistä tietoa pyöräilyn olosuhteista. Kokeilun pituus mahdollistaa pyöräilyolosuhteiden muutoksen seuraamisen eri vuodenaikoina ja tämä luo kaupungille uudenlaisen näkymän siihen millaiset asiat ovat pyöräilijälle milloinkin keskeisiä. Agentit ovat mainio tietolähde, sillä heidän käytännön kokemuksista ja ehdotuksista kaupunki voi oppia paljon siitä mikä pyöräilijälle on todella olennaista, kertoo kaupungin projektikoordinaattori Eetu Sonck.
Pyöräagenttien työn tulokset auttavat muovaamaan Turusta entistä paremman pyöräilykaupungin, ja agenttitoiminta jatkuu vuoden 2024 loppuun osana EU-rahoitteista SCALE-UP-hanketta.