Sataman katujen rakentaminen

Turun satamaa ja Turun linnan ympäristöä uudistetaan vuosien 2025–2028 aikana. Alueelle rakennetaan uutta katuverkostoa, jalankulku- ja pyöräteitä sekä istutusalueita. Hankkeen tavoitteena on rauhoittaa ja avata Turun linnan ympäristöä kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön sekä selkiyttää sataman alueen liikennettä.

Hanke on osa kaupunkikehitystä, jossa Linnakaupungista muodostuu monipuolinen alue. Siellä yhdistyvät urbaani asuminen, historia, merellisyys, taide ja kulttuuri.

Linnanniemi on Turun portti länteen. Uudistuksien myötä Turku on entistä vahvemmin valtakunnallinen ja kansainvälinen liikenteen solmukohta sekä osa eurooppalaisten kaupunkien ketjua. 

Urakka-aika 2025–2028
Rakennuttaja Turun kaupunki
Pääurakoitsija Louhintahiekka Oy
Urakan aiheuttamat liikennejärjestelyt

Urakan työskentelyalueet ohitetaan kiertoreiteillä. Ajankohtaiset liikennejärjestelyt löytyvät alla olevan linkin takaa.

 

Sataman katujen rakennuttamishankkeen urakka-alue.
Sataman katujen rakentamisen urakka-alue yltää Turun linnasta Suikkilantielle asti.

Uusia liikenneyhteyksiä kasvavalle liikennemäärälle

Katurakennushankkeessa parannetaan liikenneyhteyksiä ja luodaan edellytykset Turun Sataman kehittymiselle ja liikennemäärien kasvulle. Satamaan rakennetaan parhaillaan uutta yhteisterminaalia, jonka on määrä valmistua vuonna 2027. Nykyiset terminaalirakennukset poistuvat käytöstä, ja Viking Line ja Tallink Silja siirtyvät käyttämään uutta yhteisterminaalia.

Yhteisterminaaliin siirtymisen myötä satama-alueen maankäyttö tehostuu ja alueelle voidaan rakentaa uusia asuin- ja liiketiloja, mikä tukee kaupungin kasvutavoitteita. Lisäksi satama palveluineen integroituu entistä tiiviimmin osaksi Turun keskustaa.

Raideliikenteen yhteyksiä parannetaan

Suunnitelmissa on myös Turun satamaradan siirtäminen uuteen sijaintiin Linnanniemen pohjoislaidalle. Satamaradan siirto on Turun kaupungin ja valtion yhteishanke. 

Siirron myötä junat kulkevat satamaan pohjoisesta, Pahaniemen sillan suunnasta. Uusi satamarata luo entistä toimivamman ja turvallisemman yhteyden Turun keskustasta satamaan. 

Nykyinen satamarata on tarkoitus purkaa, jolloin alue vapautuu muuhun käyttöön.

Väylävirasto käynnisti Turun uuden satamaradan suunnittelun vuoden 2025 alussa. Suunnittelutyö on nyt edennyt rata- ja rakentamissuunnitelmien laatimiseen. Suunnittelun yhteydessä tarkennetaan myös aiemmissa suunnitteluvaiheissa laadittua kustannusarviota.

Hankkeelle on MAL-sopimuksessa sovittu 18 miljoonan euron valtuutus, josta valtion osuus on 11 miljoonaa ja Turun kaupungin osuus 7 miljoonaa euroa. Hankkeen rakentamisesta ei ole vielä päätöstä.

Kaavio Turun sataman katujen rakentamisesta vuosina 2025–2028. Kartassa näkyvät eri katuosuudet ja niiden rakennusvaiheet eri värein sekä aikajana projektin etenemisestä vuosittain.

Sataman katujen rakentamisen aikataulu

  • Voimassa
    2025 Työt alkavat

    Ensimmäisessä vaiheessa kadunrakennustöitä tehdään sataman alueella, matkustajaterminaalien ympäristössä sekä Turun linnan edustalla. 

  • 2026 Uusi reitti satamaan

    Vuoden 2026 aikana rakennetaan uusi yhteys sataman ja Pansiontien välille. Reitin liittymä rakennetaan Pahaniemen sillan kupeeseen. Yhteys toimii pääasiallisena reittinä Turun satamaan Porintien ja Turun kehätien kautta. 

  • Ferry Terminal Turku -yhteisterminaali valmistuu vuonna 2027
  • 2028 Työt valmistuvat

Yleisötilaisuus 25.9.2025 – esitysmateriaalit

Turun kaupunki järjesti sataman alueen katujen kehittämisestä kaikille avoimen yleisötilaisuuden torstaina 25. syyskuuta Forum Marinumissa. Tilaisuudessa esiteltiin rakentamisen eri vaiheita ja niiden vaikutuksia liikenteeseen. Lisäksi keskusteltiin sataman ja linnan ympäristön pitkäjänteisestä kehittämisestä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Liitteeseen on koottu vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin. Mukana on myös yleisötilaisuudessa esiin nousseita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia.