Scale-up -hankkeessa luotiin eri lippukombinaatiot mahdollistava geneerinen alusta, jolla saadaan Fölin lippujen integrointi erilaisiin lipputuotteisiin helpommaksi. Lisäksi Fölin appiin luotiin liityntäpysäköintimahdollisuus.

Hankkeen tavoitteena oli edistää erilaisia liikkuminen palveluna -kokeiluja Turussa.  

Lippuintegraatiot tapahtumalippuihin 

Turun seudun joukkoliikenteen Fölin taustajärjestelmiin luotiin hankkeessa avoin lippuintegraatiomahdollisuus, joka soveltuu erityisesti pienemmille tapahtumatoimittajille. Tätä mahdollisuutta yhdistää tapahtumalippuun joukkoliikennelippu markkinoitiin tapahtumajärjestäjille ja tähän mennessä kaksi uutta tapahtumajärjestäjää on toteuttanut lippuintegroinnin ja useita muita on valmisteilla.  

Joukkoliikenteen matkakortin yhdistäminen hotellimajoitukseen 

Hotelli Kakolan kanssa kokeiltiin elokuussa 2024 joukkoliikenteen matkakorttien myymistä osana hotellimajoitusta. Kokeilun aikana myytiin 60 matkakorttia ja niillä tehtiin 169 matkaa. Keskimäärin käyttäjät tekivät lähes kolme matkaa/kortti ja selkeästi suosituimmat linjat olivat linja 1 ja vesibussit. Kokeilu oli kaikkien osapuolten mielestä onnistunut. Jatkossa käyttäjille olisi houkuttelevaa tarjota matkakortti osana hotellihuoneen hintaan ilman erillistä maksua.  

Pysäköinnin taustajärjestelmän kehittäminen 

Hankkeen tavoitteena oli kehittää Turun pysäköinnin taustajärjestelmää sekä kokeilla liityntäpysäköintiä Turussa. Turun parkkihubi on järjestelmä, joka kerää Turun pysäköinnin datat yhteen. Hankkeessa tavoitteena oli tuoda liityntä- ja tapahtumapysäköinti osaksi parkkihubia sekä parantaa parkkihubin datan hyötykäyttöä.  

Toteutus & tulokset  

Turun parkkihubi on toteutettu avoimella lähdekoodilla: https://github.com/City-of-Turku/parkkihubi Hankkeessa toteutettiin seuraavat ominaisuudet parkkihubiin:  

  • Avoin API rajapinta reaaliaikaisen pysäköinnin näyttämiselle. Tämä tieto tuotiin palvelukartan liikkumisnäkymään, josta pysäköintipaikkaa etsivät voivat käydä tarkistamassa pysäköinnin reaaliaikaisen tilanteen.  
  • Uusi tapahtumapysäköintikerros, joka mahdollistaa mm. väliaikaiset liityntäpysäköintikokeilut. Rajapinta on toiminnassa kahdellakolmella palvelutarjoajalla, EasyParkilla, ja  PayIQ:lla ja Parkmanilla. Sen toimivuutta testattiin hankkeen liityntäpysäköintikokeiluissa 
  • Parkkihubin analysointityökaluja on parannettu luomalla sinne valvomiskerros, jonka kautta pysäköinninvalvonta näkee tarkemmin pysäköintitietoja.  
  • Parkkihubin datan hyödyntämistä parannettiin tekoälyn avulla. 

 

Pysäköintihubin tiedon pohjalta on nähtävissä keskustan reaaliaikainen pysäköintitilanne palvelukartan liikkumisnäkymässä: Liikenne ja liikkuminen | Palvelukartta (turku.fi) ja sieltä Pysäköintialueet.

 

Muuta mainittavaa 

Iitu Kuusrainen teki opinnäytetyönsä pysäköinnin saatavuusdatan parantamisesta koneoppimista hyödyntämällä tekoälyn soveltamisesta pysäköinninvalvonnan kehittämiseen: Improving parking availability data by utilizing machine learning 

Liityntäpysäköintikokeilut 

Liityntäpysäköinnin tavoitteena on lisätä keskustan saavutettavuutta kestävästi. Tavoitteena on, että valtaosa keskusta-alueelle saapuvista henkilöistä liikkuu muilla tavoin kuin henkilöautolla. Tavoite koskee niin tavanomaista liikennettä, kuin myös liikennettä erikoistilanteissa kuten suurten tapahtumien aikana. Tällä pyritään siihen, ettei kasvavan kaupungin keskusta ruuhkaudu ja että keskustan rajalliset pysäköintipaikat riittävät vastaamaan tarpeeseen. 

Valon Polku 2023 liityntäpysäköinti 

Valon Polku -tapahtuman aikana 6.12.-9.12.2023 kokeiltiin kolmea liityntäpysäköintipistettä keskustan laitamilla. Tavoite oli tarjota kävijöille ruuhkattomia saapumisvaihtoehtoja. Pisteistä toteutettiin jatkuva jatkokyyditys keskustaan ja takaisin hop-on-hop-off –periaatteella. Kahdesta pisteestä, Blomberginaukiolla ja Viherlassilan parkkialueelta, oli jatkuva linja-autokyyditys keskustaan, kun taas Turun yliopiston alakampuksen parkkialueelta Jokke Jokijuna kuljetti asiakkaita Tuomiokirkolle. 

Kokeilulla saatiin todennettua liityntäpysäköinnin toimivuus ja paikannettua jatkokehityskohteet. Yksi suurimmista kehittämistarpeista on viestinnän parantaminen ja aikaistaminen, sillä tämä kokeilu sai vain vähän käyttäjiä pääasiassa myöhäisen ja puutteellisen viestinnän vuoksi. Kaikki kolme liityntäpistettä toimivat kuitenkin teknisesti hyvin ja olivat sijainneiltaan tarkoituksenmukaisia., vaikka käyttäjiä ja yhtenäistä käyttökokemusta ei tähän kokeiluun onnistuttu saamaan.. 

Tall Ships Races 2024 -purjelaivatapahtuman liityntäpysäköinti

Tall Ships Races -purjelaivatapahtuman (TSR) yhteydessä toteutettiin uusi tapahtuma-aikaisen liityntäpysäköinnin kokeilu. Kokeilussa hyödynnettiin Messukeskuksen pysäköintialuetta, josta asiakkaat pääsivät siirtymään jatkuvalla bussiyhteydellä tapahtuma-alueen edustalle noin 30 minuutin välein.  Asiakkaat pystyivät pysäköimään vartioidulle liityntäpysäköintipaikalle ja saamaan kuljetuksen tapahtuma-alueelle ja takaisin hintaan 15 € + EasyParkin palvelumaksu. Maksu koski koko autokuntaa. Pysäköinti käynnistettiin EasyPark-sovelluksella ja bussiin noustiin näyttämällä aktivoitu pysäköinti älylaitteesta. 

Kokeilu toteutettiin yhteistyössä TSR:n kanssa, joka vastasi parkkialueen kustannuksista. Tapahtuman aikana  yhteensä 401 autokuntaa hyödynsi liityntäpysäköintiä, ja palaute kokeilusta oli positiivista. Asiakkaat kiittelivät kätevää pääsyä tapahtumapaikalle keskustan ruuhkien ulkopuolelta. He arvostivat erityisesti messukeskuksen liityntäpysäköinnin ja bussikuljetusten helppoutta ja mukavuutta. Parkmanin ja Easyparkin kanssa oli haasteita saada digitaaliset ratkaisut toimimaan Parkkihubin tapahtumapysäköintirajapinnan kanssa. Syksyllä 2024 tapahtumapysäköinnin rajapinta saatiin kuitenkin toimimaan  Easyparkin kanssa, joten kokonaisuus on nyt käyttövalmis jatkoa varten. 

Liityntäpysäköintiyhteistyö markettien kanssa  

Kauppojen liityntäpysäköintikokeilu aloitettiin syyskuussa 2024 viiden marketin parkkialueilla. Mukana ovat K-Citymarket Länsikeskus, K-Supermarket Hirvensalo, Prisma Itäharju, Prisma Piispanristi sekä Prisma Tampereentie. Tavoitteena oli esitellä liityntäpysäköintimerkit ja -konsepti sekä saada ihmiset kokeilemaan liityntäpysäköintiä esimerkiksi työmatkalla. 

Turun seudun joukkoliikenteen, Fölin, sovellukseen luotiin liityntäpysäköintimahdollisuus yhteistyössä palveluntarjoaja PayIQ:n kanssa ja tämän toimivuutta testattiin osana kauppojen liityntäpysäköintiä.  Liityntäpysäköinti toimi niin, että asiakkaat pysäköivät autonsa sille liikennemerkein osoitetuille paikoille. Maksuton 12 h pysäköinti aktivoituu, kun matkustaja lukee Fölin sovelluksesta ostetun matkalipun bussiin noustessaan. Pysäköinti siis kuuluu mobiililipun hintaan. Tieto pysäköinnistä välittyy parkkihubin kautta pysäköinninvalvonnalle. 

Kauppojen liityntäpysäköinnissä hyödynnetään parkkihubin tapahtumarajapintaa, johon liityntäpysäköintipaikat on syötetty ja josta liityntäpysäköinnit näkyvät. Rajapinta on yhteydessä Fölin mobiilisovellukseen, jolloin sovelluksessa aktivoidut liityntäpysäköinnit näkyvät Parkkihubissa ja paikkojen käyttöaktiivisuutta voidaan seurata. Liityntäpysäköintejä kertyi 109 kappaletta 9.9.2024 – 25.2.2025 välisenä aikana. Verkkokyselyn perusteella yleinen vastaanotto on ollut positiivista, mutta pikaista muutosta ihmisten liikkumistavoissa ei ole vielä havaittu. Kokeilua pidetään Turun kaupungissa kuitenkin onnistuneena, ja konseptia kehitetään edelleen.