Kaupungin tavoitteena on mahdollistaa sujuva ja monipuolinen liikkuminen useilla liikennevälineillä. Kaupunkilaisten ja vierailijoiden matkaketjuista halutaan tehdä mahdollisimman tehokkaasti liikkujia palvelevia ja intuitiivisia, ympäri vuoden.
Turun kaupungin tavoitteena on mahdollistaa sujuva ja monipuolinen liikkuminen eri liikennevälineillä ja edistää käyttäjäystävällisiä matkaketjuja ympäri vuoden. Matkaketju tarkoittaa eri kulkutapojen, kuten junan, bussin, pyörän tai kävelyn yhdistämistä saumattomaksi matkaksi lähtöpisteestä määränpäähän. Matkaketjujen liikkumispisteet yhdistävät eri liikkumismuodot toimien matkaketjujen lähtö-, pääte- ja vaihtopisteinä. Lisäksi ne parantavat matkakokemusta tarjoamalla myös muita palveluita. SCALE-UP-hankkeessa edistettiin liikkumispisteiden toteutumista Turun seudulla yhteistyössä Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen liiton kanssa.
Liikkumispisteiden edistäminen paikallisjunaverkon yhteydessä
Paikallisjunaliikennettä suunniteltaessa kaikkien palikoiden on sovittava ketjuun saumattomasti. Osana hanketta Varsinais-Suomen liitto toteutti Loimaalla kesän 2023 aikana yhteiskäyttöisten kaupunkipyörien kokeilun ja kehitti Uudessakaupungissa kutsukyytipalvelu Kutsu-Vukin online-tilausmahdollisuuksia.
Kaupunkipyöräkokeilu Loimaalla
Kaupunkipyöräkokeilun tavoitteena oli testata kaupunkipyöräjärjestelmän toimivuutta pienemmällä paikkakunnalla. Loimaalla ei ole sisäistä joukkoliikennettä ja juna-asema sijaitsee keskustan ulkopuolella. Lisäksi sisäinen liikkuminen juna-asemalta tehdään pääsääntöisesti kävellen tai taksilla. Kaupunkipyöräkokeilussa oli 20 pyörää ja viisi asemapaikkaa. Datan perusteella pyöriä käytettiin pääasiassa työmatkojen last-mile-ratkaisuna ja matkailijoiden kulkuvälineenä.
Asiakasystävällinen, helppokäyttöinen kutsukyydin tilauspalvelu
Uudessakaupungissa toimii kutsukyytipalvelu Vuki-kyyti, jonka kautta asiakkaat voivat tilata kyydin puhelimitse. Toimiakseen sujuvasti palvelun tulee olla helppokäyttöinen ja saavutettava. Kokeilussa Varsinais-Suomen liitto kehitti kutsukyydin online-palvelua, joka mahdollisti kyydin tilaamisen ennakkoon, iltaisin ja viikonloppuisin. Lisäksi perinteinen puhelintilaus säilyi vaihtoehtona. Palautteessa nettitilauksen joustavuus sai kiitosta, mutta osa puhelintilaajista kaipasi lisää joustavuutta, mikä voi johtua tiedon puutteesta online-palvelusta. Kokeilun jälkeen Uusikaupunki on jatkanut online-tilauspalvelua ja sen kehittämistä.
Turun linja-autoaseman palvelujen parantaminen
Turun kaupunki pyrkii lisäämään kestävien kulkutapojen osuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi on tärkeää, että kestävillä kulkumuodoilla tehtävät matkat ovat käyttäjilleen helppoja ja mukavia. Turun linja-autoasema on keskeinen liikkumisen solmukohta, johon toteutettiin matkaa helpottavia ja mukavoittavia palvelutason parannuksia. Turun linja-autoaseman palveluja parannettiin opastuksen, saavutettavuuden, tavarasäilytyksen ja pyöräpalveluiden kehittämisen keinoin.
Matkatavarasäilytys
Turun linja-autoasemalle on pitkään toivottu matkatavarasäilytysratkaisua, joka saatiin käyttöön kesällä 2024. Suunnittelussa huomioitiin saavutettavuus ja käytettävyys kaikille käyttäjäryhmille. Nämä tarkastelut vaikuttivat kaapiston värien valintaan, kohonumeroiden asentamiseen ja kaapiston alaosien rakenteeseen. Palautteen perusteella kaapisto on otettu vastaan positiivisesti, sillä kaikki kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä kaapistoon. Kaapisto pysyy käytössä linja-autoaseman operaattorin toimesta vielä SCALE-UP-hankkeen jälkeenkin.
Pyörätarvikeautomaatti
Turun kaupungin toteuttaman haastekilpailun kautta hankittiin pyörätarvikeautomaatti, joka otettiin käyttöön marraskuussa 2024 linja-autoaseman aulassa. Palvelun tavoitteena on edesauttaa ympärivuotista pyörällä liikkumista. Automaatista voi hankkia tärkeitä varusteita pyörälle ja pyöräilijälle, kuten valon, jarrupalat tai sadeviitan. Automaatin ilme noudattelee vuonna 2022 luotua seudullista pyöräilybrändiä, joka helpottaa pyöräilypalvelujen löytymistä Turun seudulla.
Fyysinen opastus
Hankkeessa suunniteltiin ja asennettiin uusi opastetaulu saapumislaiturille. Opaste noudattaa kaupungin uutta opastuskonseptia ja se osoittaa selvästi paikallisliikenteen pysäkkien ja kaupunkipyörien sijainnit, sekä ohjaa juna-asemille johtaville reiteille. Tällä tavalla opaste osaltaan helpottaa siirtymistä kulkumuodosta toiseen ja parantaa matkustajan kokemusta matkaketjusta. Linja-autoaseman yleiskyselyyn vastanneista kaikki ilmoittivat olevansa tyytyväisiä saapumislaiturin uuteen opasteeseen, sekä pitävänsä tärkeänä sitä, että opasteet pysyvät paikallaan kokeilun päätyttyä.
Digitaalinen opastus
Fyysisen opastuksen lisäksi linja-autoasemalle tehtiin online-opastuskartta, joka julkaistiin marraskuussa 2024. Toteutuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota näkörajoitteisten tarpeisiin tuomalla karttaan ääniopastusmahdollisuus sekä esteettömystietoja, kuten ääniopastetut suojatiet. Kartta eroaa tyypillisestä opaskartasta näyttämällä myös aseman sisätilat ja mahdollistaa reitityksen keskeisimpien kohteiden lisäksi liikkumisen palveluihin, kuten joukkoliikennepysäkeille ja kaupunkipyöräasemille. Linja-autoaseman yleiskyselyn kautta digitaalista opastusta arvioineista käyttäjistä kaikki ilmoittivat olevansa tyytyväisiä palveluun. 1.11.2024-28.2.2025 välisenä aikana reititystä on käytetty 257 kertaa. Kartta toteutettiin yhteistyössä Citynomadi Oy:n kanssa.
Pyörähuollon pop-up
Yhteistyössä paikallisen palveluntarjoajan Fillaritallin kanssa toteutettiin Turun linja-autoasemalla polkupyörien huolto- ja korjauskokeilu keväällä 2024. Tarkoituksena oli rohkaista kaupunkilaisia palaamaan polkupyörien selkään mahdollisen talvikatkon jälkeen. Maksuton palvelu oli saatavilla neljänä perjantaina huhti- ja toukokuussa 2024. Kokeilu osoitti, että tämänkaltaiselle palvelulle on suuri kysyntä, sillä asiakaspalaute oli erittäin myönteistä ja noin 240 asiakasta sai pyöränsä huollettua neljän päivän aikana. Yhteistyö palveluntarjoajan kanssa sujui ongelmitta, ja se on madaltanut kynnystä uusille yhteistyökuvioille.