Aurajoen ylittävä Raunistulan jalankulku- ja pyöräilysilta valmistui kesäkuussa 2025. Uusi silta korvaa aiemman reitin ja tarjoaa yhteyden kaupungin kehittyvien alueiden välillä. Raunistulantien varren jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan edelleen.

Turussa ei pitkään ollut kunnollista jalankulku- ja pyöräilysiltaa Aurajoen yli Raunistulan ja Ylioppilaskylän välillä. Vanhalla ratasillalla kulki kapea jalankulkuväylä, jossa pyöräily oli kiellettyä. Ratasillan purku vuonna 2022 katkaisi käytetyn kulkureitin ja nopeutti asemakaavan mukaisen uuden turvallisen, esteettömän ja toimivan siltayhteyden rakentumista jalankulkijoille ja pyöräilijöille. 

Nyt Aurajoen ratasillan viereen rakennettu Raunistulan silta vastaa tähän tarpeeseen. Se on osa laajempaa kokonaisuutta, joka parantaa jalankulun ja pyöräilyn liikenteen verkostoa, tukee alueiden kehitystä ja kunnioittaa Turun arvokkaita jokimaisemia. 

Maisemaan ja luontoon sopiva ratkaisu 

Valmis Raunistulan silta on kuusi metriä leveä ja lähes 137 metriä pitkä. Silta on rakennettu Turun kansallisen kaupunkipuiston ytimeen, arvokkaalle jokimaisema-alueelle. Tämä on asettanut visuaaliselle suunnittelulle korkeat vaatimukset. 

– Sillan tuli sulautua jokimaisemaan, ei hallita sitä. Ulkonäkövaatimukset määriteltiin jo tarjouspyyntövaiheessa, ja erityistä huomiota kiinnitettiin muun muassa kaiteiden muotoiluun, kertoo Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä

Myös ympäristöarvot ovat ohjanneet suunnittelua. Suojellut vuollejokisimpukat siirrettiin työmaan alta, pölynsidontaan kiinnitettiin erityistä huomiota, ja koko rakentamisen ajan on tarkkailtu vesistön laatua. Vanhan ratasillan graniittikivet on hyödynnetty Aurajoen polkujen reunoilla, ja uutta kasvillisuutta istutetaan poistetun tilalle. 

– Tavoitteena oli säilyttää nykyistä kasvillisuutta mahdollisimman paljon sekä suunnitella korvaavia puu- ja pensasistutuksia, Mäkilä kertoo. 

Uusi reitti tuo uusia mahdollisuuksia 

Raunistulan silta on tärkeä osa Turun pyöräilyn pääverkostoa ja toimii uutena poikittaisyhteytenä Aurajoen molemmille rannoille. Sillan myötä jalankulun ja pyöräilyn sujuvuus ja turvallisuus paranevat niin työmatkoilla kuin vapaa-ajallakin. 

– Aurajoki ja sen rannat ovat yksi kaupungin suosituimmista vapaa-ajan ja liikkumisen ympäristöistä. Raunistulan silta parantaa osaltaan jalankulun ja pyöräilyn sujuvuutta sekä turvallisuutta ja nostaa samalla jokirannan vetovoimaisuutta, elämyksellisyyttä ja viihtyisyyttä, Mäkilä toteaa. 

Siltatyömaa on osa Kupittaa–Turku-ratahankkeen urakkaa, johon kuuluivat Aurajoen ratasilta ja Nummen alikulkusilta. Sillan rakentamisen kustannukset kohdistuvat Turun kaupungille ja silta jää kaupungin omistukseen. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Turun kaupungille valtion avustusta sillan suunnittelu- ja rakennuskustannuksiin. Avustuksen suuruus on puolet toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 3,2 miljoonaa euroa. 

Raunistulan silta on ollut jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä vuoden 2024 lopusta. Kokonaisuudessaan silta valmistui kesäkuussa 2025. 

Raunistulantielle uudet kävely- ja pyörätiet

Raunistulantiellä on vuoden 2025 aikana parannettu jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä radan varressa. Remontin valmistuttua nykyisin Virusmäentietä kulkevat bussireitit siirtyvät Raunistulantielle ja sen jatkeeksi rakennettavalle joukkoliikennekadulle.

Liikuntakeskus Alfan ja Barkerin entisen kutomorakennuksen editse kulkevaa katuosuutta on kunnostettu niin, että Raunistulantielle saadaan uudet kävely- ja pyörätieosuudet.

Raunistulantien uudet kävely- ja pyörätiet kartalla.
Raunistulantien jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan radan varrella.

Harrastuksiin jatkossa kestävällä tavalla

Remontin myötä kadunvarsipysäköinti Raunistulantiellä vähenee, mutta reittimuutosten myötä liikuntakeskuksen eteen pääsee busseilla. Bussipysäkit sijaitsevat aivan liikuntakeskuksen sisäänkäynnin edessä.

Raunistulantien jatkoksi rakennetaan joukkoliikennekatu, joka alkaa Raunistulantien ja Ramstedtinkadun liittymästä ja päättyy Virusmäentien ja Raunistulanrampin liittymään. Pelkästään busseille varattu Lyylintien katuosuus on yksikaistainen. Joukkoliikennekatua eivät voi ajaa muut ajoneuvot.

Raunistulantien remontin valmistuttua bussireitit siirtyvät Virusmäentieltä tälle uudelle reitille. Tavoitteena on rauhoittaa Virusmäentie kokonaan bussiliikenteeltä. Samassa yhteydessä estetään kulkuyhteys Virusmäentieltä Konsantielle liikennemerkein.