Ammattimuusikolle, kulttuurin ystävälle ja itseään Turku-patriootiksi kutsuvalle Petri Tuloselle uusi musiikkitalo on tärkeä hanke. Fuuga auttaa Turun filharmonista orkesteria kehittymään ja kasvamaan. Turkulaiselle kulttuurielämälle musiikkitalo tulee olemaan piristysruiske.
Niin kuin paikallisen palloseuran maalilaulussa, myös Petri Tulosen elämässä soi viulu ja turkulaisuudella on suuri rooli. Tulonen aloitti viulunsoiton jo kahdeksanvuotiaana Puolalan koulun musiikkiluokilla ja jatkoi harrastustaan Turun musiikkiopistossa. Turun konservatoriosta hän valmistui viulunsoiton opettajaksi. Vakituisen viran Tulonen sai filharmonisen orkesterin toisesta viulusektiosta vuonna 1995, ja samalla paikalla hän soittaa edelleen.
Pitkän linjan muusikolle nykyinen konserttitalo on tuttu työpaikkana mutta myös lapsuuden esiintymisistä. Hän siis tuntee rakennuksen sekä sen rajoitteet ja haasteet.
– Se on hieno rakennus, mutta valitettavasti aika on ajanut siitä ohi. Se ei palvele enää riittävällä tavalla tarkoitustaan muusikoiden eikä yleisönkään näkökulmasta, Tulonen sanoo.
Suurimmat haasteet nykyisessä konserttitalossa ovat sen akustiset olosuhteet ja liian pieni koko. Rakennus saleineen on suunniteltu aikana, jolloin orkesteri oli 27-henkinen. Nykyisin muusikoita on 74 ja pidemmän aikavälin tavoitteena on kasvaa noin sadan hengen täysimittaiseksi sinfoniaorkesteriksi. Nykyisessä salissa tavoitetta ei voida saavuttaa.
– Lavalla on jo nyt liikaa ääntä, minkä vuoksi joudumme esimerkiksi käyttämään kuulosuojaimia soittaessamme. Lopputuloksen kannalta se ei ole tietenkään paras mahdollinen ratkaisu, koska musiikin erilaisia sävyjä on silloin vaikeampi havaita.
Tulosen mukaan myöskään orkesterin sisäinen ja kapellimestarin välinen kontakti eivät ole riittävällä tasolla nykyisessä salissa. Lisäksi muusikoiden pitäisi pystyä sovittamaan oma soittonsa muiden orkesterin jäsenten soittoon arvailematta, ja kapellimestarin tulisi kuulla orkesteri yleisön kanssa samalla tavalla. Nyt nämä vaatimukset eivät täyty.
Hyvät työolosuhteet luovat uusia mahdollisuuksia
Minkälainen sitten on hyvä musiikkitalo orkesterin ja muusikon näkökulmasta? Tulosen mukaan sellainen, joka auttaa orkesteria onnistumaan ja kehittymään. Työskentelyolosuhteiden on oltava kunnossa sekä lavalla että sen takana.
– Fuugassa pääsalin oikeanlaiset lavaolosuhteet mahdollistavat orkesterin yhteistyön kehittymisen. Se, miten voimme asemoitua, kuulla ja nähdä toisemme sekä olla toisiimme kontaktissa, vaikuttaa soittamiseen. Kun tämä kaikki on balanssissa, yhdessä soittaminenkin on helppoa, Tulonen sanoo.
Parannusta entiseen tuovat myös Fuugan harjoitustilat, joita tulee olemaan reilusti enemmän nykyiseen verrattuna.
– Fuugan valmistuminen tuo helpotusta soittajien arkeen runsaammalla ja laadukkaammalla yksilö- ja ryhmäharjoitustilavalikoimalla. Fuugassa harjoitustilojenkin akustiikka pyritään toteuttamaan soiton harjoittelua ja kuulon suojelua tukevaksi.
Hyvät olosuhteet auttavat orkesteria tarjoamaan yleisölle parhaita mahdollisia kokemuksia. Tämä on Tulosen mukaan pääasia.
– Tärkeintähän on, että tuote on kunnossa ja yleisö viihtyy. Nyt meille on tulossa huipputason rakennus, jossa on maailmanluokan akustiikka ja kaikki muukin on parasta mahdollista laatua. Tämä välittyy varmasti tuleville Fuugan kävijöille.
Muusikoiden kuuleminen kertoo osaltaan suunnittelijoiden korkeasta kunnianhimon tasosta
Orkesteri on päässyt ääneen suunnittelupöydässäkin
Tulonen kertoo, että Turun filharmonisen orkesterin muusikoiden mielipiteitä ja näkemyksiä on kuultu Fuugan suunnittelun eri vaiheissa.
– Työpaja-tilaisuuksissa meille on esitelty senhetkisiä suunnitelmia, joita olemme saaneet kommentoida. On ollut hienoa huomata, että kommentteja on oikeasti huomioitukin suunnittelussa. Meidän muusikoiden kuuleminen kertoo osaltaan suunnittelijoiden korkeasta kunnianhimon tasosta ja vakavasta suhtautumisesta työhönsä.
Kunnianhimoa suunnittelijoilta vaaditaankin. Tulonen muistuttaa, että kyseessä on kaikin tavoin uniikki projekti.
– Kaikki eivät varmaan vielä ymmärrä miten hieno ja ainutlaatuinen kohde Fuuga on. Suunnittelun tueksi ei ole aina vanhaa mitä voitaisiin hyödyntää, koska konserttitalotkaan eivät ole keskenään samanlaisia. Olen kuitenkin hyvin luottavainen suunnittelutiimiin.
Suuri merkitys turkulaiselle kulttuurielämälle
Tulonen uskoo Fuugalla olevan kauaskantoisia vaikutuksia sekä filharmoniselle orkesterille että turkulaiselle kulttuurielämälle laajemmin.
– Orkesterin rekrytointimahdollisuudet paranevat, kun meillä on tarjota muusikoille huippuluokan konserttisali. Hyvät olosuhteet kiinnostavat varmasti kapellimestareita, solisteja ja muita vierailijoita. Parempi tarjonta taas tuottaa lisää kiinnostusta. Uskon Fuugan synnyttävän positiivisen kierteen.
Fuugan suunnittelussa akustinen musiikki on ollut ykkösprioriteetti, mutta rakennus tarjoaa hulppeat puitteet muullekin musiikille ja monenlaisille tapahtumille. Lisäksi pääsali orkesterimonttuineen mahdollistaa näyttämöteosten esittämisen akustisissa olosuhteissa, vaikka kyseessä ei oopperatalo olekaan.
– Fuugan hyvä laatu ja monipuolinen tarjonta tulee varmasti vilkastuttamaan ihmisten kulttuuririentoihin lähtemistä. Esimerkiksi koronan jättämä rako filharmonisen orkesterin kävijämääriin on jo nyt lähtenyt elpymään, mutta uuden musiikkitalon myötä salit tulevat varmasti taas täyteen, Tulonen sanoo.