Turun uuden musiikkitalo Fuugan akustiikkasuunnittelua tehdään maailman parhaiden suunnittelijoiden voimin. Fuugan konserttisalin akustiikkasuunnittelussa on tukeuduttu vahvasti uusimpaan tieteelliseen tietoon, mikä on alalla harvinaista.

Akustiikka on keskeinen avaintekijä musiikkitalon menestykselle

Nikke Isömöttönen, intendentti

Musiikkitalon arkkitehtuuri ja akustiikan suunnittelu on alusta alkaen herättänyt laajaa kiinnostusta. 

– Saamamme huomio on ihan ansaittua. Akustiikka on keskeinen avaintekijä musiikkitalon menestykselle. Olemme Turun filharmonisessa orkesterissa onnekkaita, että olemme saaneet uuden kotitalomme suunnittelijoiksi näin tasokkaat asiantuntijat, sanoo Turun filharmonisen orkesterin intendentti Nikke Isomöttönen.

Mukana meritoituneita suunnittelijoita

Fuugan akustiikkasuunnittelusta vastaa Akukon & Kahle Acoustics -yhteenliittymä. Allianssin valitsema suunnittelutiimi koostuu suomalaisen Akukonin ja belgialaisen Kahle Acousticsin kokeneimmista konserttisalisuunnittelijoista.

Pääakustikkoja ovat maailman arvostetuimpiin konserttisaliakustikkoihin kuuluva Eckhard Kahle, jonka referenssilistalta löytyvät mm. Pariisin filharmonia ja Stavangerin konserttitalo sekä monikäyttösalien akustiikan asiantuntijat Sara Vehviläinen ja Henrik Möller.

Akustiikkasuunnittelun projektipäällikkönä toimii Perttu Laukkanen, jolla on kokemusta useiden esitystilojen akustiikkasuunnittelusta niin Suomesta kuin maailmaltakin. Yksi esimerkki näistä on Lontoon Queen Elizabeth Hall. Turun kaupungin asiantuntijana toimii palkittu akustiikan tutkija ja Aalto-yliopiston professori Tapio Lokki.

Yhteistyötä tehty jo useissa kohteissa

Fuuga on neljäs konserttisali, jossa Kahle Acoustics ja Akukon työskentelevät yhdessä. Lisäksi Tapio Lokin johtaman tutkimusryhmän tuottamaa uusinta käytössä olevaa tutkimustietoa hyödynnetään Fuugassa poikkeuksellisen laajalla tavalla.

– Voin hyvillä mielin väittää, että näin tieteellisesti ei yhdenkään konserttitalon akustiikkasuunnittelua ole aiemmin tehty, Tapio Lokki sanoo.

Suomessa on tehty konserttisalien akustiikan tutkimusta Lokin johdolla jo 15 vuotta. Kahlen ryhmän osaaminen keskittyy muun muassa Yann Jurkiewiczin kehittämään avaruuskulmatarkasteluun. Siinä pystytään simuloimaan äänienergian suuntautumista eri pinnoille. Akukonin tekemällä mallinnuksella puolestaan pystyään laskemaan huoneakustisia parametreja ja varmistamaan jälkikaiunnan ominaisuuksia.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen

Kolmiulotteisella säteenseurantamenetelmällä optimoidut kallistetut ja kuperat sivuseinäpinnat ohjaavat sivuttaisia ääniheijastuksia tasaisesti parville.
Kuva: Kahle Acoustics

Hyvässä salissa musiikki ympäröi yleisön

Konserttisalien akustiikkasuunnittelu perustuu pitkälti simulaatioihin. 3D-malleilla simuloidaan äänen liikkeitä: miten ääni liikkuu ja heijastuu erilaisista pinnoista.

– Tutkimme sitä, mikä osa äänestä suuntautuu yleisöön, heijastaviin pintoihin, vaimennettuihin pintoihin ja mikä tulee takaisin jälkikaiuntana, Lokki kertoo.

Fuugassa salin pintojen kaarevuuksia optimoidaan millin tarkkuudella.

– Esimerkiksi parvekkeiden alapintojen kulmilla on merkitystä, jotta ääni saadaan jakautumaan oikein. Asteenkin vaihtelu vaikuttaa. Siksi rakennusaikanakin valvonnassa on kiinnitettävä huomiota siihen, että kaikki vaatimukset täyttyvät, hän jatkaa.

Lokin mukaan tavoitteena on, että musiikki ympäröi yleisön. Äänikokemuksen tulisi olla samanlainen riippumatta siitä, missä yleisö istuu, hän sanoo.

– Fuugassa haetaan kokemusta, jossa sali tukee orkesterin soittoa ja on oikeasti ekspressiivinen ja tunteikas. Olen luottavaisin mielin. Tuleeko Fuugaan akustiikaltaan maailmankuulu sali vai erittäin hyvä, se selviää talon valmistuttua, hän hersyttelee.

Turun uusi musiikkitalo valmistuu vuonna 2026. Musiikkitalo rakennetaan allianssimallilla, johon kuuluvat Turun kaupungin ja Hartelan lisäksi PES-Arkkitehdit, WSP Finland sekä alihankkijoina Laidun-design ja Akukon & Kahle Acoustics -yhteenliittymä.