Kun kynnys pyytää apua on korkea, voi pieni viesti tehdä suuren eron. Annie Advisor -tukibotin pilotointi Turun seudulla näyttää, miten digitaalisilla ratkaisuilla voidaan tuoda tukea lähemmäs opiskelijaa.
TAIssa ja Turun lukioissa on pilotoitu Annie Advisor -tukibottia, joka madaltaa tuen hakemisen kynnystä. Annie on Suomessa kehitetty tukibotti, joka on käytössä yli 40 koulutuksen järjestäjällä toisella ja korkea-asteella. Annie tavoittaa opiskelijat helposti puhelimella.
Pilotissa on mukana noin 1000 opiskelijaa TAIsta, Turun lukioista sekä Kaarinan lukiosta. TAIssa ja Turun lukioissa pilotissa ovat mukana myös vastuuopettajat ja ryhmänohjaajat sekä opinto-ohjaajat ja erityisopettajat. Kokeilu on konkreettinen esimerkki siitä, miten Turun toisen asteen tuen ja ohjauksen käytäntöjä kehitetään yhtenä kokonaisuutena.
Matala kynnys hakea tukea
Annie käyttää ennalta määriteltyjä viestiketjuja. Opiskelijalta kysytään tekstiviestillä, tarvitseeko hän tukea. Jos opiskelija vastaa myöntävästi, tukipyyntö välitetään tuen tarjoajalle, joka ottaa opiskelijaan yhteyttä.
– Annie-viestiketjujen suunnittelussa oli mukana myös opiskelijoiden edustus. Opiskelijat näkivät Annien tärkeänä mahdollisuutena tavoittaa ne opiskelijat, joilla on muuten suuri kynnys tuen hakemiseen, Turun ammatti-instituutin tiimivastaava Mikko Haapala kertoo.
TAIssa ensimmäiset viestit lähetettiin maaliskuussa. Viesteihin vastasi 78 prosenttia opiskelijoista, joista 7 prosenttia ilmaisi tuen tarpeen.
Kevään aikana kokeiltiin vielä työelämäjakson aikana lähetettävää viestiketjua. Siihen vastasi 79 prosenttia kohteena olleista opiskelijoista.
– Tuen tarpeiden osuus oli hyvin pieni: vain yksi prosentti vastaajista ilmaisi tuen tarpeen. Tämän tuloksen voi tulkita kertovan siitä, että työpaikkaohjaajien ja opettajien tarjoama tuki on TAIn työelämäjaksoilla yleisesti laadukasta ja riittävää, Haapala kertoo.
Annie Advisor -pilotissa tärkeintä ei ole uusi työkalu, vaan TAIn toimintaa ohjaava periaate: TAI on kaikkien oppilaitos – jokainen on erityinen. Annie-botti auttaa kohtaamaan jokaisen opiskelijan omana itsenään, opiskelijan omista lähtökohdista. Samalla tuetaan opiskelijalähtöisen toimintakulttuurin kehittymistä TAIssa.
– Annie lähestyy opiskelijaa lämpimästi ja kunnioittavasti. Tuen tarvetta kysyttäessä on haarukoitu mahdollisimman monia erilaisia tilanteita, joissa opiskelija voi kokea tarvitsevansa tukea, Haapala sanoo.
Lukioissa hyviä kokemuksia Anniesta
Myös lukioissa Annie-pilotti on toiminut hyvin. Keväällä viestiin vastasi 75 prosenttia viestin saaneista opiskelijoista ja tukea pyysi viisi prosenttia vastanneista.
– Kaikki opiskelijat, jotka olivat pyytäneet tukea, saivat sitä. Tukipyyntöjä tuli keväällä vähän, mikä voi viestiä siitä, että tuen asiat ovat lukioissa hyvällä tolalla. Toisaalta myös ajankohta ja uusi työkalu saattoi vaikuttaa tukipyyntöjen alhaiseen määrään. Seuraamme, miltä määrät näyttävät kokeilun jatkuessa syksyllä, projektikoordinaattori Kukka-Maria Ilmanen sanoo.
Ilmanen muistuttaa, että Turun lukioissa on jo hyviä toimintamalleja tuen tarpeen tunnistamiseen ja tuen tarjoamiseen.
– Annie Advisor tukibotti on yksi väylä lisää varhaiseen tuen tunnistamiseen. Tukibotin välityksellä opiskelija voi matalalla kynnyksellä pyytää apua. Seuraamme mielenkiinnolla kokeilun etenemistä ja sitä millaisia vaikutuksia tukibotin käytöllä on tuen saavutettavuuteen lukioissa.
Kokeilu on osa OPH:n rahoittamia oppimisen tuen kehittämishankkeita “Laatua oppimisen tukeen TAIssa” ja “YHDESSÄ! – Yhtenäistä tuen lukiopolkua kehittämässä”.