Kaverisuhteet ja yhteenkuuluvuuden ilmapiiri ovat Turun päiväkodeissa ja oppilaitoksissa pääosin hyvällä tolalla. Ryhmäyttämistä ja kaveruuteen ohjaamista tarvitaan kaikilla asteilla jatkuvasti ja ympärivuotisesti.
Päiväkodeissa panostetaan erityisesti yhteenkuuluvuuden luomiseen ja ylläpitoon niin kaverisuhteissa ja pienryhmissä kuin koko päiväkotiyhteisössäkin. Varhaiskasvatuksen henkilöstö seuraa lasten toimintaa ja kannustaa lapsia keskinäiseen yhteistyöhön ja oppimaan toisiltaan esimerkiksi leikeissä ja ulkona. Turun oppimispolkuselvityksessä tuli myös esille lähes neljäsataa erilaista yhteenkuuluvuutta lisäävää keinoa tai käytäntöä.
Varhaiskasvatuksessa siis varmistetaan monin tavoin, että jokainen lapsi pääsee mukaan ryhmän toimintaan, joskin kiire karsii henkilöstön mahdollisuuksia paneutua kaikkien yksilöllisiin huoliin. Vain puolet oppimispolkukyselyn vastaajista kertoi, että perustyöhön on riittävästi aikaa. Henkilöstö haluaisi käyttää enemmän aikaa nimenomaan yhdessäoloon lasten kanssa.
Ryhmäyttämistä ympäri vuoden
Kaikilla kasvatuksen ja opetuksen asteilla opettaja on vastuussa siitä, että lapsi tai nuori pääsee mukaan ryhmään. Samalla opitaan toisten huomioimista ja ylläpidetään luokan työrauhaa. Oppimispolkuselvityksen mukaan oppilaiden ja opiskelijoiden ryhmäyttäminen ei aina täysin onnistu, sillä ryhmien toimivuuden haasteita koetaan sekä perusopetuksessa että ammatillisessa koulutuksessa.
Ryhmäyttämisen tulee jatkossakin pysyä keskeisenä ympärivuotisena asiana päiväkodeissa ja kouluissa. Kun joku tulee tai lähtee, kaverisuhteet menevät aina uusiksi. Ryhmä vaikuttaa paljolti siihen, alkaako esimerkiksi kiusaamista ylipäätään tapahtua, jätetäänkö joku syrjään tai syntyykö erillisiä porukoita.
Kaveruuteen rohkaisua ja ryhmän ohjaamista tarvitaan vielä toisella asteellakin, erityisesti lukuvuoden alussa tai muissa taitekohdissa. Nuoria voi ohjeistaa istumaan ennestään tuntemattoman kaverin viereen, tai koko ryhmälle voi ehdottaa yhteistä ruokailuun menoa. Turun klassillisessa lukiossa esimerkiksi toimii yksinäisyysryhmä, johon yksinäiseksi itsensä tunteva opiskelija voi liittyä. Ryhmä myös järjestää yhteisiä tapahtumia.
Suositus
- Ryhmät opettelevat ottamaan kaikki mukaan, jotta jokaisella on ainakin yksi kaveri.
Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.
Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.