Turkulaisten oppijoiden perustaidoissa koetaan olevan reilusti parantamisen varaa. Turussa satsataan monin tavoin siihen, että oppimispolku on sujuva oppijan taustasta riippumatta.

Kun perustaidot niputetaan yhteen, puhutaan lukemisesta, kirjoittamisesta ja laskemisesta. Oppiakseen riittävät perustaidot oppilaat tarvitsevat tukea erityisesti opetuskielen opetteluun ja oppimisvaikeuksiin. Matematiikan oppimisen arvioidaan olevan perustaidoista parhaalla tolalla. 

Perusopetuksessa tunnistetut heikot perustaidot vaikuttavat opiskeluun myös lukiossa ja ammattiopinnoissa. Ammatillisen koulutuksen henkilöstö kokee, että opiskelijat eivät hallitse perustaitoja riittävän hyvin toiselle asteelle tultaessa. Lukioissa arviot ovat myönteisempiä.

Samaan aikaan perusopetuksen henkilöstö pitää yleisesti opetuksen laatua Turussa melko hyvänä. Enemmistön mielestä oppijoilla on mahdollisuus oppia kriittiset perustaidot perusopetuksessa.

Myös lukiossa ja ammatillisissa opinnoissa opiskelijoilla on mahdollisuus parantaa perustaitojaan riittävästi jatko-opintoja ja työelämää ajatellen, arvioi yli puolet toisen asteen vastaajista. 

Vahvaa tukea monikielisille oppijoille

Turkulaisten perustaitokehitys on linjassa kansainvälisen talousjärjestön OECD:n Pisa-tutkimusten kanssa. Niissä suomalaislasten perustaitojen heikkeneminen näkyy läpi ikäluokkien, mutta joukosta erottuvat sosioekonomisesti heikossa asemassa olevien perheiden sekä ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien lapset.

Monikielisten oppijoiden tukeen satsataan Turussa paljon. Vasta Suomeen muuttaneille tarkoitettu perusopetukseen valmistava opetus on valtakunnallisesti vertailtuna laadukasta. Ryhmäkoot ovat pienet, ja jokaisessa valmistavan opetuksen opetusryhmässä toimii työparina opettaja ja koulunkäynninohjaaja.

Tuki on vahvaa myös tavalliselle luokalle siirryttäessä. Päätoimisia suomi toisena kielenä -opettajia (S2) on paljon, luokanopettajille on tarjolla konsultoivaa tukea monikielisten oppilaiden asioissa ja kielitietoiseen opetukseen satsataan. Myös monikielisten oppilaiden oman äidinkielen opetus on tärkeää, koska vahva äidinkieli tukee kaikkea oppimista.

Turussa jo muutaman vuoden käytetty Silta-tukimalli on Suomessa ainutlaatuinen. Se on tarkoitettu yläkouluikäisille monikielisille oppijoille, jotka eivät ole käyneet aikaisemmin koulua. Valmistavan opetuksen jälkeen oppijat saavat siltaopettajalta tukea lähikoulussaan. Monikielisille oppijoille on myös oma opinto-ohjaaja, joka auttaa heitä löytämään sopivan jatkopolun peruskoulun jälkeen.

Turussa on pitkät perinteet ja hyvät rakenteet monikielisten oppijoiden tukemiseen. Määrien kasvaessa tulevaisuudessa täytyy varmistaa, että järjestelmä toimii ja tuki tavoittaa edelleen ne, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Suositus

  • Kaikki saavat Turussa sellaisen osaamisen perustan jonka pohjalta he voivat edetä oppimispolulla ja löytää omat vahvuutensa ja ammatilliset tavoitteensa.
Osaava ja oppiva Turku

Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin laajasti turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.

Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.