Kasvatuksen ja opetuksen henkilöstö on melko innokasta kouluttautumaan, ja kaupungilta toivotaankin entistä enemmän tukea ammatilliseen kehittymiseen.
Turun kasvatuksen ja opetuksen henkilöstö suhtautuu kouluttautumiseen melko myönteisesti. Kovin kouluttautumisinto on varhaiskasvatuksen ammattilaisilla. Esihenkilöiden arvioidaan tukevan koulutuksiin osallistumista hyvin, ammatillisella puolella melko hyvin.
Kun esihenkilöiden tukeen ollaan keskimäärin hyvinkin tyytyväisiä, Turun kaupunki voisi oppimispolkuselvityksen perusteella tukea työntekijöidensä ammatillista kehittymistä ja jatkokouluttautumista aktiivisemminkin. Varhaiskasvatuksessa kaivataan eniten erityispedagogiikkaan, inkluusioon ja haastaviin tilanteisiin liittyvää koulutusta. Toisella asteella toivotaan koulutusta esimerkiksi tekoälyyn ja oppimisen tukeen liittyen.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien mielestä heidän osaamisensa vastaa hyvin heidän työtehtäviään. Lisäkoulutusta he toivovat esimerkiksi erityispedagogiikkaan ja lasten tunnetaitojen ohjaamiseen.
Koulutustarpeet vaativat johtamista
Turun kaupunki kannustaa työntekijöitään kouluttautumaan. Käytännössä asia on myös johtamiskysymys: rehtori päättää, millaiset resurssit koulun budjetista varataan koulutuksia varten, mihin koulutuksiin henkilöstö voi työajalla osallistua ja miten sijaisjärjestelyt hoidetaan.
Uuden aluemallin myötä Turun perusopetukseen saadaan päätoimiset aluerehtorit, joilla ei ole johdettavanaan omaa koulua. Heidän on tarkoitus selvittää eri koulujen henkilöstön koulutustarpeita ja seurata kouluttautumisaktiivisuutta aikaisempaa tarkemmin. Tietoa koulutuksista aiotaan jakaa entistä tehokkaammin myös eri teemojen kehittämisopettajien kautta.
Kaupungin sisäisiä koulutuksia on tarjottu viime aikoina esimerkiksi oppimisen tuen uudistamiseen, kielitietoisuuteen ja monikielisten lasten kohtaamiseen liittyen. Sisäiset koulutukset pyritään tallentamaan, jotta ne voi katsoa myös jälkikäteen. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa satsataan Mapa-koulutuksiin, jotka keskittyvät lasten ja nuorten haasteellisen käytöksen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan.
Varhaiskasvatuksessa tavoitteena on Mapa-kouluttaa lähivuosina koko henkilöstö. Perusopetuksessa tavoitteena on, että viidesosa jokaisen koulun henkilöstöstä on käynyt koulutuksen jo tämän lukuvuoden mittaan.
Päiväkodeissa on saatu hyviä kokemuksia päiväkotikohtaisista varhaiskasvatuksen erityisopettajista. Omaa työarkea lähellä olevan erityisopetuksen asiantuntijan avulla lasten tuen tarpeita on ollut helpompi hahmottaa ja tukea vahvistaa.
Suositus
- Ammattitaitoinen henkilöstö on oppimisen kulmakivi. Henkilöstölle tarjotaan riittävää koulutusta muuttuvassa arjessa. Erityisesti panostetaan haastavien ja vaarallisten tilanteiden kohtaamiseen.
Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin laajasti turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.
Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.