Varsinais-Suomen liiton ja Valonian ohjaama toimenpiteen työn keskiössä on luoda organisaatiorakennemalli, joka mahdollistaa kestävän liikkumisen kehittämisen koko Varsinais-Suomessa. Tarkoituksena on erityisesti edistää alueellisen junaliikenteen kehittymistä maakunnassa.
Varsinais-Suomen liitto koordinoi jatkuvaa liikennejärjestelmätyötä Varsinais-Suomessa ja Turun kaupunkiseudulla. Tavoitteena työllä ovat sujuvat matka- ja kuljetusketjut, hyvät yhteydet liikenteen solmukohtiin sekä julkisen liikenteen houkuttelevuuden lisääminen kestävien kulkutapojen edistäminen. Tarkoituksena on erityisesti edistää alueellisen junaliikenteen kehittymistä maakunnassa.
Varsinais-Suomen maakuntakaavassa ja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman liikennevisiossa 2040+ on esitetty raideliikenteen tavoiteverkko, johon kuuluu 25 uutta asemapaikkaa kolmella eri reitillä. Paikallisjunat liikennöisivät Turusta Uuteenkaupunkiin, Loimaalle sekä Saloon. Varsinais-Suomen liitto edistää osaltaan paikallisjunaliikenteen toteutumista muun muassa taustaselvityksillä, joista SCALE-UP-hankkeen avulla toteutettiin seuraavat:
- Paikallisjunaliikenteen pendelöintipotentiaali - selvitys
- Selvitys Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen organisoitumisen ja kustannusten jakamisen vaihtoehdoista
- Kysely kuntalaisille paikallisjunaliikenteen toivotusta palvelutasosta sekä useita keskustelutilaisuuksia ja työpajoja teemasta
- Lisäksi toteutettiin Turun kaupungin ja Turun seudullisen joukkoliikenteen tekemä Fölin laajenemisen vaikutusselvitys 2022, mikä johti Paimion liittymiseen Turun seudun joukkoliikenteeseen 1.7.2024
Toteutus & tulokset
Pendelöintipotentiaaliselvitys toteutettiin syksyllä 2021. Siinä tarkasteltiin, kuinka paljon laskennallista pendelöintipotentiaalia kolme ratasuuntaa Turku – Uusikaupunki, Turku – Loimaa ja Turku – Salo, sisältävät. Pendelöintipotentiaaliksi paikallisjunaliikenteessä laskettiin selvityksessä ihmiset, jotka asuvat ja työskentelevät asemapaikkojen läheisyydessä. Selvitykseen voi tutustua Varsinais-Suomen liiton sivuilta.
Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen organisoitumisen ja kustannusten jakamisen vaihtoehdot - selvityksessä vertailtiin erilaisia paikallisjunaliikenteen organisoitumisen malleja, joista päättäjät voivat valita ja edistää sopivinta. Työssä kartoitettiin seudullisen joukkoliikenteen organisoimista, matkaketjujen ja palvelukokonaisuuksien järjestämismalleja sekä tehtiin tiivistä yhteistyötä kuntien, valtionhallinnon ja eri operaattorien välillä. Selvityksessä tarkasteltiin esimerkkejä Suomesta ja muualta maailmasta, tunnistettiin eri organisoitumismallien etuja ja haasteita sekä arvioitiin malleja suhteessa niille asetettuihin tavoitteisiin. Selvitykseen voi tutustua Varsinais-Suomen liiton sivuilta: Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen organisoitumisen ja kustannusten jakamisen vaihtoehdot
Varsinais-Suomen liitto ja Valonia toteuttivat 14.–30.6.2022 kyselyn paikallisjunaliikenteen toivotusta palvelutasosta ja asukkaiden asenteista paikallisjunaliikennettä kohtaan. Vastauksia saatiin jokaisesta radanvarsikunnasta, yhteensä 6062 kappaletta. Kyselyn mukaan suhtautuminen paikallisjunaan on myönteistä: noin 90 % vastaajista pitää todennäköisenä, että käyttäisi paikallisjunaa Varsinais-Suomessa. Kyselyn tuloksiin voi tutustua Valonian sivuilta.