Pääskyvuoren koulun ympäristön rauhoittamista jatketaan vähintään Varissuon koulun väistön ajan, jonka jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen. Kokeilusta on saatu paljon hyviä tuloksia, mutta lisäksi on ilmennyt haittapuolia, jotka vaativat vielä tarkastelua.
Pääskyvuoren asuinalue jaettiin elokuussa alkaneessa Schoolhoods-hankkeen kokeilussa kahteen liikenteelliseen soluun, joiden välillä ei ole mahdollista kulkea moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla.
Kokeilun tavoitteena oli rauhoittaa koulun ympäristöä ohjaamalla koululaisten saattoliikennettä etäämmälle, turvallisen kävelymatkan päähän. Kokeilulla todettiin olevan rauhoittava vaikutus myös viikonloppuihin ja arki-iltoihin. Kokeilua jatketaan kaupunkiympäristölautakunnan marraskuussa tekemän päätöksen mukaisesti pienin muutoksin ja määräaikaisena, kunnes alueen koulujen väistötila-asia ratkaistaan. Uusi liikenteenohjaussuunnitelma luotiin alueella käynnissä olleen kokeilujakson kokemusten ja tulosten perusteella.
Ratkaisu jakaa mielipiteitä
Kokeilua seurattiin ja arvioitiin usein keinoin, kuten liikennemittauksin ja karttapohjaisen kyselyn avulla. Alueen asukkaille ja muille sidosryhmille toteutetun kyselyn mukaan tyytyväisyys lasten koulumatkojen turvallisuuteen lisääntyi selkeästi ja alueen liikenneturvallisuuden koettiin myös yleisesti parantuneen. Liikennemittausten perusteella ja kyselyyn vastanneiden kokemusten mukaan kävelyn ja pyöräilyn määrä oli kokeilun aikana huomattavasti lisääntynyt ajasta ennen kokeilua.
Kokeilu herätti myös vastakohtaisia näkemyksiä ja suurin osa kritiikistä kohdistuu ajomatkojen pidentymiseen tietyillä reiteillä, lisääntyneeseen liikennemäärään sulun itäpuolella sekä turvattomaksi koettuun Hännikönkadun ja Littoistentien risteykseen. Kokeilun myötä koulun edustalla on myös tehty aiempaa enemmän U-käännöksiä, joista tuli paljon palautetta jo ennen kokeilua, jolloin liikennevirta oli suurempi ja mahdollisia ajosuuntia enemmän.
Suurin osa kiitoksista kohdistuu Talvitien liikenteen rauhoittumiseen koko matkaltaan, koulumatkojen turvallisuuden lisääntymiseen ja asumismukavuuden parantumiseen tietyillä alueilla. Enemmistö kyselyyn vastanneista kannatti jatkoa joko sellaisenaan tai jonkinlaisin muutoksin ja 40 % vastusti jatkoa. Päätös tehtiin liikennemittauksista ja -seurannasta saadun tiedon, asukaskyselyn tulosten ja muun vuorovaikutuksen ja kannanottojen perusteella. Kokeilun jatkamista puolsi saavutetut tavoitteet ja asukastyytyväisyys niillä alueilla, joista läpiajo on poistunut.
Rauhoittamisen toimivuutta seurataan
Tulevien väistövuosien aikana liikennemäärien ja ratkaisun toimivuuden seuraamista jatketaan. Samalla selvitetään, onko mahdollista toteuttaa Hännikönkadun ja Littoistentien risteykseen liikennevalot, sekä onko erillinen saattoliikennepaikka rakennettavissa Littoistentien pohjoispuolelle lähelle koulua, mutta ei suoraan sen edustalle. Tarvittaessa maastoon pystytään tekemään melko nopealla aikataululla turvallisuuteen liittyviä parannuksia tai muutoksia.
Väliaikaisjärjestelyjen jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen saatujen kokemusten perusteella. Väistötilan ratkaisu on ajoitettu vuodelle 2029, jonka aikana myös arvioidaan uudelleen liikennejärjestelyjen toimivuus mittausten sekä muun seurannan ja vuorovaikutuksen avulla. Asia viedään siis uudelleen päätettäväksi koulutilanteen ratkettua.
Turvallinen koulumatka kaikille oppilaille
Alun perin kokeilun tavoitteena oli vähentää alueen läpi kulkevaa koulun saattoliikennettä sekä muuta läpiajoa, jonka odotettiin rauhoittavan asuinaluetta ja lisäävän kävellen ja pyöräillen kulkevien oppilaiden koulumatkojen turvallisuutta. Uusia liikennejärjestelyjä lähdettiin suunnittelemaan sen jälkeen, kun muut keinot oli todettu riittämättömiksi.