Käytössä olevat kanavat
Turun kaupungin käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat mm. Facebook, Instagram, LinkedIn, Bluesky, YouTube, TikTok ja Snapchat.
Henkilötietojen käsittely sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median käyttäjät ovat hyväksyneet kunkin palvelun käyttöehdot rekisteröityessään. Sosiaalisen median alustayhtiöt käsittelevät käyttäjiensä henkilötietoja, kuten käyttäjänimiä, kommentteja ja viestejä. Turun kaupunki noudattaa henkilötietojen käsittelyssä EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) sekä kansallista tietosuojalainsäädäntöä. Henkilötietoja käsitellään vain siinä laajuudessa kuin se on tarpeen kaupungin tehtävien hoitamiseksi. Lisätietoa alustayhtiöiden tietosuojakäytännöistä löydät kunkin kanavan omista tiedoista.
Kaupungin sosiaalisen median sisällöntuotannosta vastaavat nimetyt työntekijät. Kaupungin ulkopuoliset palveluntuottajat, kuten viestintätoimistot, käsittelevät henkilötietoja kaupungin lukuun ja noudattavat kaupungin ehtoja tietosuojasta ja salassapidosta.
Kaupungin työntekijöiden tulee noudattaa lojaliteetti- ja vaitiolovelvollisuutta myös sosiaalisessa mediassa. Työntekijöille on laadittu erillinen ohjeistus sosiaalisen median käytöstä.
Sosiaalisen median kanavat eivät ole kaupungin virallisia yhteydenottokanavia, eikä niihin päde hallintolain vaatimukset viestien vastausajoista tai kirjaamisesta. Kaupungin virallisia yhteydenottokanavia ovat esimerkiksi kaupungin kirjaamo, sähköinen palautepalvelu sekä sähköposti.
Turun kaupunki ei yhdistä henkilötietoja sosiaalisen median viestien kohdentamiseksi eikä seuraa yksittäisten käyttäjien toimintaa. Sosiaalisen median viestinnän kehittämisessä ja kohdentamisessa hyödynnetään sosiaalisen median alustojen tarjoamia työkaluja, kuten demografisia tietoja ja sijaintitietoja.