Nordic Capitals Railway – Yhdistyneempi Pohjola, vahvempi Eurooppa

Nordic Capitals Railway -karttakuva. (Picture: Miltton)

Tuore raportti "Nordic Capitals Railway – yhdistyneempi Pohjola, vahvempi Eurooppa" nostaa esiin vision suurnopeusjunayhteydestä, joka yhdistäisi Helsingin, Tukholman ja Oslon.

Hanke nähdään strategisena kasvumoottorina koko Pohjois-Euroopalle sekä avaimena syvempään eurooppalaiseen integraatioon. 

– Kiinteä liikenneyhteys Helsingistä Turun ja Ahvenanmaan kautta Tukholmaan muuttaa ratkaisevalla tavalla Suomen geopoliittista asemaa ja on valtava mahdollisuus Suomen taloudelle ja kansainvälistymiselle, Turun pormestari Piia Elo sanoo.

Strateginen kasvu- ja innovaatiopotentiaali Suomelle

Nordic Capitals Railway -hanke yhdistäisi Helsingin, Tukholman ja Oslon metropolialueet, joissa asuu yhteensä yli 7 miljoonaa ihmistä ja joiden yhteenlaskettu BKT on yli 450 miljardia euroa. Parempi saavutettavuus loisi laajemmat ja toimivammat työmarkkinat, mikä kiihdyttäisi tuottavuutta ja talouskasvua. Erityisesti suomalaisille yrityksille, yliopistoille ja osaajille avautuisi uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön, innovaatioihin ja kansainväliseen kasvuun. 

– Pohjolan pääkaupunkien välinen yhteys rakentaa yhteistä talousaluetta, joka synnyttää kasvua seuraaville sukupolville. Nordic Capitals Railway on investointi tulevaisuuteen ja turvallisuuteen, Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Jyri Arponen sanoo.

– Kiinteä yhteys Ruotsiin tuo Varsinais-Suomen elinkeinoelämän ja yritykset entistä kiinteämmäksi osaksi eurooppalaista elinkeinoelämää ja pohjoismaisten pääkaupunkien verkostoa. Kasvun ja investointien kannalta tämä länsiyhteyksiä vahvistava hanke nostaa yritykset uudella tavalla varteenotettaviksi kauppa- ja yhteistyökumppaneiksi, Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Panu Routila korostaa.

– Suurten, rajat ylittävien raidehankkeiden hyödyt syntyvät yli vuosikymmenten ja vuosisadan. Dynaamisemmat työmarkkinat ja kasvava vuorovaikutus kiihdyttävät uusien innovaatioiden syntymistä ja talouden tuottavuutta. Esimerkkitapauksissa – kuten Juutinrauman sillassa – jopa 70 prosenttia hyödyistä syntyi juuri työmarkkinavaikutuksista, sanoo raportin kirjoittaja, vanhempi neuvonantaja Sauli Hievanen Milttonilta.

 Nordic Capitals Railway on investointi tulevaisuuteen ja turvallisuuteen.

 Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Jyri Arponen

Toisaalta myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on muuttanut Suomen geopoliittista asemaa. Lähes kaikki Suomen tuonnista ja viennistä kulkee nyt Itämeren kautta, mikä tekee maasta logistisesti haavoittuvan. Nato-jäsenyyden myötä Suomen rooli Euroopan turvallisuudessa on kasvanut, ja länteen suuntautuvat yhteydet ovat entistä tärkeämpiä niin huoltovarmuuden kuin sotilaallisen liikkuvuuden kannalta. 

Nordic Capitals Railway tukisi EU:n tavoitetta rakentaa pääkaupungit yhdistävä suurnopeusjunaverkosto. Samalla se loisi vaihtoehtoisen ja turvallisen kuljetusväylän, mikä vahvistaisi Suomen ja koko Pohjois-Euroopan huoltovarmuutta. Kaksoiskäyttöinen infrastruktuuri palvelisi sekä siviili- että sotilastarpeita, mikä on erityisen tärkeää nykyisessä turvallisuustilanteessa. 

Hankkeen merkitystä on korostettu myös Elinkeinoelämän keskusliiton raportissa ”Suomen uudet liikenneyhteydet maailmalle - Yritysten odotuksia kansainvälisen saavutettavuuden parantamiseksi”, jossa suomalaiset yritysjohtajat ilmaisevat tukensa uusien kansainvälisten liikenneratkaisujen kehittämiselle ja pitävät niitä elintärkeänä edellytyksenä. Eduskunta on myös tällä viikolla myöntänyt valtion budjetissa 250 000 euroa Helsinki-Tukholma -kiinteän yhteyden selvitykseen. 

Raportin suositukset ja seuraavat askeleet

Raportin keskeinen suositus on, että Suomen, Ruotsin, Norjan ja EU:n komission tulee käynnistää yhteinen selvitys hankkeen strategisista hyödyistä, toteuttamiskelpoisuudesta ja rahoitusmahdollisuuksista. 

Suurten infrahankkeiden toteutuminen vie vuosikymmeniä, joten valmistelu on aloitettava nyt. Kyseessä ei ole vain liikennehanke, vaan investointi yhdistyneempään Pohjolaan ja vahvempaan Eurooppaan. Nyt on Pohjois-Euroopan vuoro nousta Euroopan kasvun veturiksi.

Raportin ovat tilanneet Turun kaupunki, Varsinais-Suomen liitto, Rakennusteollisuus RT, Ramboll, Turun kauppakamari ja Miltton Group.