Laivojen käsittelemättömien jätevesien lasku Itämereen on edelleen sallittua tietyllä etäisyydellä rannikosta. Käsittelemättömien jätevesien päästäminen mereen kiihdyttää rehevöitymistä ja huonontaa Itämeren tilaa.
- Jätevesien mereen päästäminen minimoitu.
- Jatkossa jätevesisäiliöt tyhjennetään satamassa jatkokäsittelyä varten.
- Näin Itämeren ravinnekuormitus vähenee, mikä hillitsee rehevöitymistä ja parantaa Itämeren tilaa.
Turkulainen merikuljetusyritys Meriaura Oy on päättänyt toimia alalla edelläkävijänä tavoitteenaan jätevesien mereen laskemisen lopettaminen.
1. Kuvaile luontotekoanne lyhyesti
Meriauran tavoitteena on, että yrityksen hallinnoimista aluksista ei laskettaisi jätevettä Itämereen. Jätevesien sisältämät ravinteet kiihdyttävät rehevöitymistä ja näin heikentävät Itämeren tilaa sekä vähentävät luonnon monimuotoisuutta. Olemme jo usean vuoden ajan vähentäneet jätevesien päätymistä Itämereen ja jatkossa tavoitteena on, ettei mereen päädyt lainkaan jätevettä.
2. Miten tekonne edistää luonnon monimuotoisuutta?
Laivojen jätevesien mereen päästämisen minimointi vähentää Itämeren ravinnekuormitusta ja ehkäisee näin rehevöitymisen kiihtymistä. Rehevöitymisen hillitseminen mahdollistaa monipuolisen lajiston säilymisen Itämeressä.
3. Miksi teette luontotekoja ja miksi lähditte mukaan tekemään hiilineutraalia Turkua?
Visiomme on olla ympäristöystävällisen, innovatiivisen ja ratkaisuhakuisen varustamo- ja merikuljetuspalvelun johtava suunnannäyttäjä. Olemme huolissamme ympäristön ja ilmaston tilasta. Päästöt on saatava minimoitua nopeasti.
4. Minkälainen potentiaali alallanne on edistää luontotyötä ja millä keinoin?
Useat merikuljetustoimijat voivat vähentää jätevesiensä päästämistä Itämereen. Satamat mahdollistavat tämän nykyisin hyvin ottamalla alusten jätevesiä vastaan.
5. Minkälaisen viestin haluat lähettää muille toimijoille?
Onneksi alan ympäristötietoisuus on kehittynyt valtavasti. Jokaiselle lienee selvää, että ympäristön kantokyky tulee vastaan, ellei toiminnan aiheuttamia haittoja saada vähennettyä.
Related content: