Lasten ja nuorten lukutaidon rapautumista on puitu julkisuudessa paljon, ja huolestuttava kehitys näkyy myös Turussa. Lukutaitotyötä tehdään kaupungissa nyt monella rintamalla.
Turkulaisten peruskoulujen ammattilaisista huolestuttavan moni ajattelee, että oppilaat eivät opi opetuskieltä riittävän hyvin, todetaan Turun oppimispolkuselvityksessä. Koulujen välillä on isoja eroja, mihin vaikuttaa osin monikielisten oppilaiden määrä. Lukutaito kulkee käsi kädessä opetuskielen oppimisen kanssa. Toiselle asteelle eli lukioon tai ammattiopintoihin siirryttäessä osaamisvaje kumuloituu.
Opiskelijoiden opetuskielen osaamisessa toisen asteen alkaessa koetaan olevan merkittäviä haasteita. Myös opiskelijoiden luetun ymmärtämisessä ja tekstin tuottamisessa nähdään puutteita. Lukioissa opetuskielen osaamisen heikkeneminen näkyy opettajien mukaan esimerkiksi kaventuneena sanavarastona ja pitkien tekstien lukemisen työläytenä.
Konkreettisia eväitä tilanteen korjaamiseksi
— Lukutaito on kaikkien lasten ja nuorten kanssa toimivien ammattilaisten asia, sanoo kaupungin lukutaitoasiantuntija Tarumaija Aalto.
Hän on koonnut Lasten ja nuorten lukutaito-ohjelman. Se tarjoaa eväitä lukutaidon vahvistamiseen opetusarjessa sekä tietoa kaupungin päätöksenteon tueksi.
Lukutaidon edistämiseksi tehdään jo nyt paljon. Päiväkotien päivittäisistä lukuhetkistä on tehty pakollisia kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa. Esikoululaisten lukuvalmiuksien seulontaa pilotoidaan Turun yliopiston kanssa.
Perusopetukseen valmistavassa opetuksessa on satsattu Lukulumo-digipalveluun, jossa monikieliset oppilaat voivat lukea kirjoja omalla äidinkielellään. Tarjolla on kirjallisuutta 50 eri kielellä. Peruskoulussa lukutunneista ja -välitunneista on saatu hyvää palautetta. Lukuintoa lietsotaan myös esimerkiksi lukukampanjoilla ja -kerhoilla. Oppilaiden lukutaitoa seulotaan Turussa nyt kolmannella ja kuudennella luokalla.
Huoltajille järjestetään lukutaitoaiheisia vanhempainiltoja. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa kehitetään parhaillaan lukupilotteja. Ammatillisessa koulutuksessa lukudiplomin voi suorittaa valinnaiskurssilla, lukioissa on lukupiirejä ja -hetkiä, kirjallisuusdiplomeja ja kirjamessukursseja.
Koulutusta ammattilaisten tueksi
Lukutaitoon liittyviä koulutuksia tarjotaan ammattilaisille paljon. Niitä suunnataan erityisesti kouluihin, joissa oppilaiden lukutaito on keskimääräistä heikompi, sekä ammattilaisille, jotka tekevät töitä monikielisten oppilaiden kanssa.
Luokanopettajille Aalto korostaa systemaattisuutta: jos muutosta halutaan, lukemista pitää harjoittaa oppitunneilla päivittäin. Aineenopettajat ja ammatilliset opettajat ovat puolestaan oman alansa kielen ja käsitteiden parhaita tulkkeja.
Lukuvalmiuksien pohja luodaan varhaiskasvatuksessa, mitä korostetaan päiväkotien henkilöstön koulutuksissa. Aallon mukaan lapset oppivat kieltä parhaiten päiväkodin arjessa, jolloin työntekijöiden hyvä kielitaito korostuu. Turun monikulttuurisilla alueilla haasteena on pula suomea hyvin taitavista ammattilaisista.
- Turun lukutaitostrategia 2030, PDF
- Åbos läskunnighetsstrategi 2030, PDF
- Turun lasten ja nuorten lukutaito-ohjelma, PDF
- Åbos läskunnighetsprogram för barn och unga, PDF
Suositus
- Jokainen lapsi ja nuori oppii lukemaan niin hyvin, että voi rakentaa sen pohjalta oman tulevaisuutensa. Yhteiseen toimintaan ja opetukseen osallistuminen edellyttää riittävää kielitaitoa.
Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin laajasti turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.
Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.